AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.240

Vad ska jag välja BMW eller Audi ?

Sida 1 av 2
Hej,

Söker en ny bil.

Är ute efter en halvkombi BMW 316 compact lutar det åt. Har hund därför passar en sånd bra.
Har ca 80-90k att spendera. Var tror ni kan jag hitta någon fin för dom pengarna ?
Måste ju ha AC m.m... gärna skinn.

Annars funderar jag på Audi A3.

Vad tror ni Audi a3 vs BMW 316 Compact ????
Skillnad på kvalite ??

Mvh
Glue

Kolla powerbörsen här till och börja med.

Kvalitetsmässigt skiljer det inte så mycket tycker jag. Compacten är definitivt roligare att köra. Bättre chassi och bakhjulsdriven.

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
civilization
Skulle nog välja Audi A3, förmodligen billigare i drift.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Satsa på en A3 1.8 T du kommer inte att ångra dig , bra drag samt en fin bil.....

BMW M-POWER
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja man ska inte underskatta en A3 1,8t... Sen tycker jag compacten är en design miss.. så skulle jag ståt ti det valet hade jag nog valt mellan A3, Golf eller varför inte en Seat Leon =).

Ja det är svårt att hitta en bil i halvkombi klassen som inte känns allt för trist, kom gärna med tips :o)

// Glue
Tills Audin krånglar och du upptäcker VAGs usla service och sviniga reservdelspriser...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Som Gasar Magnus nämner så kräver ju mina förslag att du själv är mek eller känner en! Annars faller de platt ;)

Om man ska ha en compact så är det bara 323Ti som gäller, annars väljer jag faktiskt hellre A3 med turbo (och helst quattro). Inte för att jag gillar Audin speciellt mycket, men jag gillar verkligen inte Compact :(

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Att alla ska mobba den stackars compacten..:(
Bilen är enligt mig en utmärkt andrabil. Vi har haft vår ca 6 år utan några som helst problem och jag tycker inte att den är så ful som alla säger. Visst med plåtisar och olackade trösklar så är den ingen hit men det är ju å andra sidan inte en vanlig E36:a heller.
Titta är den verkligen så hemsk?
Länk
Länk

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Fredrik,

Icke originalfälgar i märklig nyans, det trodde jag inte om dig :))

Nej jag kommer inte alls överens med compactens utseende. Den ser ut som en "nödlösning" designad under en hård kväll på Oktoberfest....

- Helmut, jetzt müssen wir einen Kleinwagen im sortiment haben!
- Aber natürlich, Jürgen!

.... 10-15 Spaten/Bitburger senare...

- Helmut! Ich habe eine tolle Idee! Wir nemen den E36 unt klont ihnen mit einen Toyota Corolla!
- Aber natürlich, Jürgen! Das machen wir! SOFORT!

A3 känns åtminstone som en egen modell, och med enkla modifieringar kan man få rätt bra fart på 1,8T-motorn. Synd på felhjulsdriften bara.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Kalle:
Färgen på fälgarna är lite missvisande på bilden och jag hade inget att säga till om vid köp.(var många år sedan). Jag hade helst sett ett par orginal men samtidigt trivs jag bra med dessa nu!(Syns inte så snabbt när dom blir smutsiga :)))

Även om jag vet att du inte gillar compacten så trodde jag inte jag skulle få höra dig välja en Audi före motsvarande BMW :))

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Även jag som original-fundamentalist hade faktiskt valt Audin i detta fall. Speciellt E46 Cpt, men även E36 Cpt är de FÅ BMWs som inte tilltalar mig :(

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Köp audin tycker jag. Det är en bra bil men gärna med 1.8t motorn. compacten liknar en bil som vart med i en bilkrock men lagad med lite spakel o lackad :). Sen kan du trimma den bilen så det bara rycker, det kan man inte gör me bmw:N :(
Visa användare
10
N1nj4
330i M-sport -01
Varför inte titta på en 320-328 touring istället om du har hund?
Mycket mer bil för pengarna!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tycker att du skall provköra båda bilarna och känna och klämma lite på dem!

Jag har själv ägt en 316i compact och de är nog lite underskattade i både komfort och körkänsla!

Samtidigt tycker jag nog att Audin är dyrare än vad den egentligen borde vara med tanke på teknik under skalet...
Att en Audi A3 med turbomotorn är hyffsat pigg rakt fram och vid omkörning är sant men det är sannerligen ingen kurvbil! Inte speciellt inspirerande att köra när det börjar svänga...det är i grunden en golf!

Det finns en sak som egentligen inte har så mycket med själva bilen, som gör att jag är mycket tveksam till Audin....deras urusla verkstäder i Sverige!

För 80-90´ borde du kunna hitta en fin 318ti eller 323ti och det är pigga små krabater!

Men som sagt, båda bilarna har sina positiva och negativa sidor och enbart en provkörning av båda modellerna från din sida kan säga vilken bil som är rätt för dina behov!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
En kompis familj har en 316 compact. En mer menlös bil får man leta efter.. Dessutom är det en G, så det finns inget baksäte :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
Compact är lite av en skoda fast det står bmw på huven:)
Näää

Jag har haft en 318 TI Compact och tycker att det är mycket BMW in dom !
Gillar utsendet också, speciellt nerlackade och skysta fälgar.

Snyggaste i 3 serien måste jag säga...
Välj A3an! Men du måste vara medveten att flesta tyska bilar lider av el problem. Jag skulle ha köpt Mazda 3 istället för att slippa verkstad träffen varje vecka eller månad om jag var Gluecifer! Om fel uppstår och man råkar hamna på Mazda service avdelningen så behandlas man på bästa möjliga sätt!
På BMW och Audi blir du rånad + du kommer eventuellt att möta en hel del dryga mänskor också!

Lycka till,

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
de e ett fritt land så ni får gärna tycka att compacten e ful...
men, den e kul!!!
323ti e roligare än alla andra "bruks"-bilar jag ägt/kört...
sen så tycker ja att den e snygg oxå...

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.