|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
| Vet någon om sfro godkänner e30 M3:ans eller Z3:ans bakvagn om man ska ha en m30b35-motor i e30? Blir väghållningen bra med e28-delar? Jag ska köra mycket bana med min bil och siktar på att ha så mycket ställbart som möjligt. | |
|
M3E30-delar borde räcka till då Alpina använde de delarna till B6 3,5s och deras M30 hade ju faktist ~40hk mer än en standard M30. Men hör med någon på SFRO det är ju ändå de som godkänner eller avslår i slutändan. ///BMW - Was sonst! |
|
| Tack för svaret. Jo jag har frågat mitt lokala ombud men han är öppen för diskussion så jag behöver veta lite mer. e30 m3 delarna är också rätt dyra och svåra att få tag på. Bak kan man i så fall ta nav från m3 eller z3, men frågan är om det blir samma spårvidd med de båda? Någon som vet? | |
| Z3 borde funka då du byter till 5-bult. Det gör ju också att du kan montera större bromsar. Så jag gissar att det kommer att funka med bakvagn från Z3 | |
|
Året är 2008 dags att liva upp tråden igen. =) Sitter i skrivande stund som nöjd 318i cabrio -93 ägare och tänker på den kalla vintern som är på intågande =) Med för mycke fritid och lite för lite att göra tänkte jag kasta bort den usla fyra till motor och ersätta denna med en vacker V8. Ett litet projekt jag drömmer om och då har jag följande frågor. Har några regler ändrats till iår angående besiktning med mera?? Har BMW börjat lätta på sina strikta NEJ angående att lämna ut intyg om tex avgasrening? Sen till det kluriga: BMW 318i cab har ju samma chassie och bromsar mm. som 325i har, detta innebär: ventilerade och slitsade skivor fram, skivor bak och de kraftigare fjäderbenen. Dock skall krängningshämmarna vara av klenare typ. Hur mycke skall man behöva göra om för att få ner en 3L V8 och regga som ombyggt fordon? Är det helkört så att man skall stoppa ner 4L eller rent utav en M5, V8 och strunta i besiktningen helt och hållet? Kompressor är livet!! |
|
|
Du måste byte hela drivlinan osv. Men med så mkt effekt du pratar kan du glömma bort besiktning känns de som. //Nydell |
|
|
Det här med e30-ombyggt fordon vågar jag säga att jag har en gnutta koll på: Effektmässigt så klarar du att få igenom en m60b30, den har ju bara 160kW/218hk. Det är maxvärde på 15kW/100kg TJÄNSTEVIKT så ifall sfro-mannen bedömmer att chassiet och bromsar är säkert nog att hantera effekten så får du tummen upp. Säg att din bil skulle väga 1500kg i tjänst med nya motorn, då skulle du i bästa fall få ha MAX 225kW/306hk dvs ok med 4-litaren på 210kW :D Problemet är tyvärr precis som du är inne på att du måste BYTA minst chassie och bromsar för att klassa in den som ombyggd. En möjlig lösning är de båda 5-bult varianterna fram med M3e30 fjäderben eller e36 fjäderben/m3e36 3.0 bärarmar. Varianten med e36-ben ger tyvärr bumpsteer och m3e30-benen är ganska svåra att få tag på för rimlig peng. Bak så går det att byta till typ e28 535-bakaxel eller något annat grövre. Många som är seriösa på strippen har gjort så. Kolla ovanstående saker med ditt närmsta sfro-ombud. Kolla även på www.e30.de under 340i till höger. Jag ser positivt på saken, en sådan cabbe blir brutal :) |
|
|
jag läste o men e30 som var reggad med v12 nånstans (kan ha varit här) men tror dock den reggades utomlands men ändå kul att den är laglig.. |
|
| Jag har nya motorfästen från e30.de liggande om någon vill köpa. | |
|
vad är det för pris? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.