|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Håller på med en E30 320-89 som jag monterat en M30 535-89 motor i. Hade tänkt göra den helt laglig, dvs Besiktiga som ombyggt fordon. Men nu till frågan: Vad krävs för att bes. som ombyggt fordon?? Jag har läst alla inlägg(tror jag) men har ej fått svar på mina funderingar. Vad jag har förstått så skulle det gå om jag byter motor-låda-kardan-bakaxel och bromsar samt katalysator. Har jag rätt där?? Motor-låda-kardan samt katalysator är redan monterat(allt i originalutförande) Skulle det uppfylla kraven för ombyggt fordon om jag till detta monterade skivor,ok,huvudbromscylinder samt komplett bakvagn från E30-325?? Eller måste jag använda mig av bromsar , bakvagn mm. från 535:an?? I det senare fallet så innebär det ju en hel del mer arbete än att ta från en 325:a vilket ju borde vara "bolt on". Tacksam för alla svar. Vore väldigt roligt att komma i kontakt med någon som utfört denna ombyggnad samt ""FÅTT BILEN GODKÄND AV SBP"" Det är tydligen många som har m30 i sin e30, men jag har inte hört om någon som fått bygget besiktigat. m30 i e30 | |
|
Jag är sugen på samma lagliga konvertering och har talat lite med ett par på SFRO Länk och fick lite tvetydiga svar. Enligt den ena skulle det gå om man modifierade så som du sa, motor, växellåda, drivlina, bromsar, hjulupphängningar. Enligt den andra skulle det inte gå p.g.a avgasregler så jag är lite osäker. Själv har jag inte kommit så långt som du men jag tänkte börja med uppgradering av framvagn, bakvagn och bromsar. Tänkte köra med M3-delar vilket borde duga. Berätta gärna hur det går... ///BMW - Was sonst! |
|
|
Är det inte max effektökning på 20%? |
|
|
Nej, för ombyggt fordon gäller 15 kw per 100kg tjänstevikt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Glöm det! jag försökte en gång, men det gick inte. Länk www.reptil.nu |
|
|
B1: Hur gjorde du? Berätta mer, vad hade du för bil, motor mm? Vad var orsaken till att det inte gick? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ded finns ju flera som byggt liknande projekt, generellt gäller nog personlig kontakt med sfromannen som du tänker dig låta besiktiga bilen. Sen bör du nog vara ganska specifik på vad du tänker göra och det undelättar nog även om du redovisar dina planer väl planerat och tydligt. Tänk dig själv att du var i sfromannens situation, det ringer en massa dårar som vill bygga om sina bilar. Det är ju klart att man blir snällare om någon kommer med frågor som är väl gemomtänkta. |
|
|
Jag hade en 323 och 528 motor. Dels var det det där med avgas intygen. Och Sfro var bara att glömma, måste byta antingen hela karossen eller hela chassiet för att godkänna som ombyggd fordon. Det som det sprack på mest var att BMW inte godkänner mer än 150 hk i en 323 E30 oavsett vad du gör med den... Dom sa till och med: -"Glöm det grabben!" när jag ringde. Länk www.reptil.nu |
|
|
Det är en del som stoppat i en M50B25 i e30 och fått det godkänt, dock måste allt vara original vad gäller avgasrening och dylikt. Jesperado har svarat på frågor om det innan, bara å sök... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
B1. var det månne en svart 323 79:a med m30 2,8? reg: ***228? |
|
|
Haha, nej, det var en Polaris E30 -84 med M30B28. Hade också M5 hjulupphängningar på den i version 2. Den e numera blå och har M20B20 motor. (sålde den för flera år sedan.) Länk www.reptil.nu |
|
|
Jag har gett mig faan på att få den godkänd. Visst går det väl att få igenom den på ordinarie besiktning om det ser snyggt ut, men vad händer om man smäller bilen? Tror inte man får så värst bra betalt av förs. bolaget om det sitter en motor på 211 hk i bilen istället för original 125 hk. Vem vill köpa en bil som de inte vet går igenom besiktningen den dagen man får för sig att sälja den? Är det någon som vet vilken person på SFRO som kan det här bäst? Namn och tel.nummer vore bra. m30 i e30 |
|
| Skaffa en E30 från före -88, alltså en utan katalysator. Då kan du stoppa i en nyare motor med katalysator, och därmed gå upp en miljöklass. Det är nästan enda sättet att få en bil nyare än -75 godkänd. Problemet med den kraftigare motorn är värre då. Förslaget vore att skaffa en 325i, och stoppa i en M30 från 528i istället. Då blir inte ökningen lika enorm. Sedan kan du byta till motor från 535i efter besiktningen, då de båda motorerna är svåra att se skillnad på för en normal besiktningsman. | |
| Vill du prata med någon på SFRO, så testa Gustav Ulander, han är vettig och vet vad han pratar om. Han finns också på zatzy och en mängd andra forum under namnet "therealpinto". Men ring honom på mobilen, 0707-280276. | |
|
Hej I just det här fallet är problemet - det stora problemet - avgasreningskraven. Det kommer att krävas intyg från BMW eller kanske en auktoriserad BMW-verkstad på att 535-motorn är i avgascertifierat utförande. Det är ofta svårt att få det intyget. Det går bra att maila mig på therealpinto@yahoo.com om ni undrar. Telefon är i och för sig OK men jag föredrar mail eftersom jag kan svara när jag hinner - normalt sett inom någon dag. /Gustaf |
|
|
det är en grym idé...synd bara att den inte funkar....men det finns väl ett antal som har satt i 3,6M5 i en e30??? ///325/// |
|
|
När jag försökte få intyg av BMW till min E30, fick jag som svar att dom lämnar inte ut papper till ombyggda bilar överhuvudtaget. Det var då jag lade ned mitt projekt. Länk www.reptil.nu |
|
|
therealpinto))) Om jag mot förmodan skulle få ett intyg på att motorn är i avgascertifierat utförande, vad skulle krävas för ytterligare modifiering av bilen för att kunna godkännas som ombyggt fordon???? Nu pratar jag 320-89 med 535-89 motor. -Skulle det underlätta problemet om jag istället använde mig av en 320-85:a kaross??? m30 i e30 |
|
|
Att få ett intyg på att motorn är i sitt avgascertifierade utförande brukar inte medföra några problem, det brukar vilken BMW-verkstad som helst kunna hjälpa till med... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Om 535 har 211 hk så är det inte så extrem effekt. Din 320 måste väga in på minst 1050kg i tjänstevikt och det ska väl vara lugnt. Du måste byta minst motor, låda, bakaxel (slutväxel) och hela bromssystemet. Lämpligt är väl kanske slutväxel från 525-528-535, bromsar motsvarande 535 (större skivor och kraftigare ok fram, bak större skivor). Använder man en 320 -85 behövs inget avgasintyg så det är mycket enklare... /Gustaf |
|
| Det här verkar ju lovande. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.