|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Alpina B6 har sålts i Sverige, såldes av Förenade Bil, alla med katalysator och B10/5K motorn. Motorn skiljer sig lite ifrån en standard M30, annan topp, andra kolvar osv. Kan Jesperado svara på om det är möjligt att registrera om en vanlig e30 till en B6:a eftersom den sålts i Sverige? Vad krävs och hur går man tillväga? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
tryggve: Det har ingen betydelse om en annan biltillverkare har tillverkat en liknande bil, reglerna är precis desamma ändå. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Blåbeemerpojken: Ja, det ska gå att regga om det är vettigt byggt, max 15kW/100kg tjänstevikt (eller max 20% effektökning och 10% vridökning). Tryggve: Enda chansen att kunna "regga om" en vanlig E30 till B6 är om Förenade Bil (eller vad BMWs generalagent i Sverige heter) kan skriva ett intyg på vad som behöver ändras på en vanlig E30 för att den ska motsvara B6, och att BMW då godkänner effekt/vrid motsvarande B6. /Gustaf |
|
|
Tack, precis vad jag ville höra =) Vet du vad "Pinto" betyder på spanska fn? =) Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Therealpinto: Läste detta på SFRO:s hemsida: "Motorbyte, till samma el. nyare årsmodell, i avgasrenad bil, (max 20% effektökning ) - Fortsatta diskussioner efter 1/7 -04 Motorbyte, till samma el. nyare årsmodell, i avgasrenad bil och byte av fr o bakvagn, v.låda, bromssystem och styrning - Fortsatta diskussioner efter 1/7 -04 Läste det längst ner på denna sida: Länk Vad betyder det egentligen? Är det nåt på gång för att underlätta ombyggnad av bilar nyare än 1989 (avgasrenade bilar) eller vad menas? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det menas egentligen bara att SFRO sedan en rätt lång tid försökt påverka Vägverket för rimligare avgasbestämmelser. Men det har strulat mycket eftersom Vägverket inte haft tid - 1/7 2004 tog de formellt över ansvaret för avgasregler men det var egentligen först i somras som diskussionerna började landa. Men än är inget klart. /Gustaf |
|
|
therealpinto: Finns det någon möjlighet att registrera en E30 som amatörbyggt fordon? Isåfall vad skulle behöva byggas om och skulle det då kunna gå att stoppa ner en 535-motor i den eller sitter man fortfarande med avgascertifieringsproblemet? Den E30 jag har är snart det enda som är original torpedväggen där chassinumret sitter, annars är allt ombyggt, chassi, kaross (utom huv och tak), bromsar och hjulupphängningar. Allt är ombyggt med M3 E30 originaldelar. Har inte byggt rörram och det kanske måste göras isåfall eller kan man ha bottenplattan kvar original? På nåt sätt måste det väl gå att få en 535-motor laglig i en liten E30 från 89 med katalysator. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ja, visst kan en E30 bli amatörbygge men det kräver i princip att den är så ombyggd att man inte känner igen grundkonstruktionen. Enklaste exemplet är om man kapar ur hela bottenplattan och bygger en ny, helt bärande rörram. Att kunna ta den som amatörbygge med original bottenplatta intakt är svårt. Som exempel så reggades Wolverine Racings E30 i sin första tappning som ombyggt fordon, trots att den hade innerskärmarna fram ersatta av rör och i praktiken en ny bakre ram där M5-bakvagnen satt monterad, och helbur. Det ÄR bäst att utgå från "rätt" objekt, dvs en bil utan kat, i detta fall... /Gustaf |
|
|
Motornummret måste altså vara från en motor med kat med den kringutrustningen den såldes med? Man kan inte ta blocket från en utan kat och resten från en med? Intressant tråd Patte |
|
|
Motorn ska vara i sitt avgascertifierade utförande, men "utbytesdelar" som motsvarar original specifikation ska inte vara något hinder, men det är egentligen BMW som avgör. /Gustaf |
|
|
Jag ringde BMW i Solna för ett par år sen ang motor byte på E-30, och berättade att jag ville sätta i en 535 snurra i en E-30 och dom sa blankt nej angående intyg!!! MEN när jag då sa att det sitter ju den typen av motor i B6:an så dom att de går att få den godkänd om man skickar ner bil och motor paket till Alpina i tyskland så att dom monterar allt. Då var det inga problem att få den godkänd hos sbp. Men fatta hur Dj....la dyrt det blir då!!! Men det vore ju kul om nån lyckas med att få den godkänd med M-30 motor som nämns tidigare i denna tråd, då skulle det bli lättare för oss alla andra. /Jimmy |
|
|
lincman: Upplysningen du fick av BMW är felaktig. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lite off topic men.. Om man skulle villja häda och stopa i en motor från ett annat märke i en e30... Typ en saab turbo eller en volvo turbo? Vad gäller då? Kommer troligen rutna i he*ete för att ha tänkt tanken... Patte |
|
|
Patte83: Det är exakt samma regler som om man använder en BMW-motor, vem som tillverkat motorn spelar ingen roll... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vad Får man ändra utan att motorn förlorar sin avgascertifiering?? Tänkte på grenrör, insug, kylning och annan kring utrustning. Patte |
|
|
Det är egentligen tillverkaren som avgör vad man kan ändra utan att avgascertifieringen påverkas. Det går förmodligen inte att få säkra svar i förväg men det jag sett är att man i vissa fall tillåtit andra insug och grenrör, men i vissa fall inte. Oftast inte... Kylningen brukar man inte bry sig om. /Gustaf |
|
|
therealpinto du har "powerpost" Patte |
|
| Lång tråd, puh... Någon som nu lyckats att få sin 335 konverterade e30 omreggad på något sätt? Ska snart påbörja en konvertering själv så jag undrar om jag ska slipa bort 3.5L loggan från insuget direkt :) Mitt objekt är en 323 -86 utan katalysator. Jag ser en "335" e30 på blocket som gått igenom besiktningen iaf. Om ägaren händelsevis ser detta, har du några tips på hur jag "lurar" besiktningsmannen? ställde du ner maxgasläget så att den blev slöare inför provrundan och avgastestet? | |
|
Lyfter en gammal tråd & hoppas "therealpinto"ser den. Har en m535-86 med motor från en bmw 745(e23) bromsarna är från e34 m5 inklusive allt utom bromsrören;).Finns det ngn möjlighet att få in den som ombyggt fordon ex vis om jag skulle fixa på katalysator?Eller vad behövs för att få igenom den? |
|
|
För att klara att godkänna den som ombyggt fordon måste du dels ha som skrivet innan, motorn i original avgascertifierat skick. Sen måste du byta mer än bara bromsarna fram. Bästa är om du byter hela fjäderbenen bara, och länkarmar bak, komplett med bromsar. E34 länkarmarna passar i din bakvagnsbalk, jag vet då jag har en E28 balk på min E30 med E34 länkarmar från M5 monterade. Du måste byta hela chassiet för att kunna regga som ombyggt fordon, det räcker inte med bromsar fram bara. Sen är det effekten. 15kw/100kg. Inte mer. Jag bygger just nu en bil som ska reggas som ombyggt. Det är omständigt, och görs inte i en handvändning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.