AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
20.641

ombyggt fordon, E30 med M 30 motor

Sida 4 av 6
nxv
jo, men det är bara ljudet man vill ha, så det skulle gå lika bra med en sketen liten 283:a eller kanske en 305:a.

Visst vore det härligt med en E30 med mullrande V8Ljud :)

Bilen på G:
Länk
//Ted Andersson
Visa användare
152
Leon83
320IM-89 turbo
bmw 535 e12 turbo =)
njaaa e30 skall ju vara sången från en m20 tycker jag då... sexa med pshyy pshyyy är ju för gott =)

Den som ingen turbo har får åka utan BAR
nxv
hur vackert än en Rak sexa kan sjunga så slår det aldrig en stötstångsV8:a...

Bilen på G:
Länk
//Ted Andersson
El
138
El_malo_E30
318i-88 E30
520i-92 E34
530i-93 E34
Har läst att det går att få en bmw godkänd i tyskland med en hel del extra hk om man förstärker bilen. men undrar om den godkäningen gäller i swe oxså. vet av att det fins en E30 med en turbomatad M5 motor som vart godkänd.

no balls no baby!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
El_malo_E30: Nej, ett godkännande i Tyskland betyder inte automatiskt att den även är godkänd i Sverige. Reglerna skiljer en hel del...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

El
138
El_malo_E30
318i-88 E30
520i-92 E34
530i-93 E34
ok det va ju lite tråkigt. men man tycker att den borde gälla vi är ju me i EU. men vet att vi har bra regler i sverige som inte finns i eu men vissa i eu vore ju trevlig att ha här oxså.

no balls no baby!
Visa användare
156
sixpak
750i -90
intressant tråd,planerar ett bygge själv på en -89 320t.inte helt lätt att hitta en donator bil i rätt prisklass bara,hade hoppats kunna använda bromsarna från donatorbilen med,om det inte blir för mkt jobb.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Varför ska vi vara med i EU om vi bara får betala för det men inte får samma regler ändå?

fattar inte..
Hej,

Om jag förstår den här tråden rätt så skulle jag alltså på min E28 528 kunna montera bromsar från M5 e34 Alt 750 E32, en S38B36 med kattar samt innanmätet från diffklumpen på en M5 E34 och få den godkänd som ombyggt fordon?

315hk på 1440kg borde vara inom den tillåtna gränsen om jag räknat rätt?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Johansson: Jag har svårt att tänka mig att de förändringar du nämner skulle räcka för att kunna registrera bilen som ombyggt fordon. SFRO vet mer exakt...

Jeppe

e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
jag har varit på SBP å pratat me dom om ja kunde ta 535 motor ja har liggande å trycka i min e30 å då sa dom bara såhär: 1 motorn MÅSTE va nyare än bilen annars e de nästan omöjligt att få den godkänd, 2 motorn man använder MÅSTE va så ny att den har katt. så ja e lite olika va de e för "surgubbe" man pratar me om saken...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
e30-power: Antingen har du fått konstiga svar på dina frågor, eller också har du frågat konstigt/uppfattat svaren konstigt.
Det förefaller ju inte helt otänkbart att man har svårt att kommunicera med någon man redan i förväg dömt som "surgubbe"...?

Jeppe

e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
de ja menar e att vissa på SBP e mer noga än andra å sen finns de ju vissa aldre som hatar sånt me å trimma/styla bilar så dom ger godkänt på olika saker sen finns de dom något yngre som tycker de e tufft om man har byggt nå me styling/motor åså så dom ger godkänt...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
e30-power: Benägenheten att vilja hjälpa till kan nog variera med intresset, helt klart. Det är ju roligare att leta i handböckerna och kolla upp möjligheterna till ett bygge man tycker verkar intressant än något man inte bryr sig om. Men det skiljer naturligtvis inte på om en ändring är godkänd eller inte...

Jeppe

e3
189
e30-power
1602,tii motor o solex40

bmw 1602 67- resdels-bil
bmw 1602 72- resdels-bil
precis. farsan min har ju en motor från en m535 stående som ja försöker köpa av han men efter som ja har väldigt ny taget körkort så e han inte så sugen på å låta mej ha så kraftig motor å sen vet han inte om han ska fortsätta sitt bygge me en strippad å trimmad m535 men om inte så köper ja motorn av han sen e de väl bara börja läsa på uta bara hellskåtta för å kolla va som krävs för att få den godkänd :D

bmw: no turbo shit just real power.fast de e ju kul me turbo:D
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Det kommer inte att gå.

Jag hargjort precis detta en gång. Mendet sprack. Om bilen är från innan -87 alltså utan kat. då funkar det med en motor som har kat. Effekten får inte överstiga 15kw per 100kg. Sen är det inte mycket mer att förstå.

Köp SFROs bilbyggar handbok, därstår allt du behöver veta ör att få bilen godkänd som ombyggd fordon.
Va
35
Vasse_T
BMW E39 528 -98
BMW E30 318 -88
MBW E3 2500 -69
Hej,
Har lite frågor och funderingar kring d här me o sätta en m30 motor i en e30... 1989 E30 Alpina B6 hadde en 6:a med volym på 3430 och 254 hk dvs en "stor" sexa årsmodellen var -89 dvs kat-krav då borde d vara möjligt o bygga en E30 me m30 motor helt lagligt bara man tar hela drivlinan, bromsar osv. lr har jag fel??? d jag ville säga e att en m30 från e34 på 211 hk lr liknande borde gå o få igenom för fan.. ju med att d fans i en e30!!! therealpinto >> e d inte så lr? att d borde gå ju med att d fanns själva chassit skiljer sej säkert men karossen e juh detsamma så om man byter drivlina o chassi så borde s gå utan några som hellst problem lr??

.. u can run, u can hide, but u only die tired....
Va
35
Vasse_T
BMW E39 528 -98
BMW E30 318 -88
MBW E3 2500 -69
.... fattar ej poängen me att svenska staten ska krångla te d ... finns många duktiga mek här i sverige o gör man jobbet riktigt så borde man få bygga sin egen "alpina B6" utan att behöva leta sej dum efter en ... tycker att om man tar drivlinan mm (orkar inte rabbla upp allt igen) från en "donatorbil" till sin E30 så att man får en "alpina B6", 328,330,335 utan några som hellst problem... fattar fortfarande inte d där me avgasskiten kanske har missuppfattad d hela... så me andra ord kan du inte peta in en M30 motor med katt i en E30 me kat o få d godkännt varför? o varför går d med en E30 utan katt??? fattar nolll lr så läste ja fel... nån som kan upplysa mej närmare angånde avgasgrejjen o försöka förklara varför går d inte regga e30 me m30 o d fanns !!!!!
"förvirrad" Vasse

.. u can run, u can hide, but u only die tired....
Hmm..då ska vi se om jag lyckas dechiffrera de två inläggen ovan. Eftersom jag är direktadresserad ska jag göra ett ärligt försök.

Det har väldigt liten betydelse vad karossen/bilen fanns att köpa med från fabrik, om inte tillverkaren kan lämna ut intyg på vad som skiljer en 318-320-325 från en Alpina (som dessutom inte är tillverkad av BMW utan Alpina men det har i sammanhanget ingen betydelse). Vägverket eller Bilprovningen kan ju inte gissa vad som skiljer bilarna åt mekaniskt, eller karossmässigt.

Nu är det ju fortfarande så som jag försökt förklara fler gånger än jag orkar räkna, att EFFEKTEN sällan är något oöverkomligt problem när man ska regga (det löser sig genom att man bygger om såpass att bilen kan reggas som ombyggt fordon, och genom att man bygger bilen seriöst med bra prylar).

Problemet är AVGASKRAVEN och de har vi ju förklarat många gånger. Byter man motor i en BIL utan katalysator, och stoppar i en motor MED katalysator, så har man garanterat förbättrat bilens miljöprestanda och då behövs inga avgasintyg.

Det är precis lika "tillåtet" att byta motor i en bil MED katalysator från början, men då är det inte säkert att miljöprestandan förbättras eller ens är inom gränsvärdena (inte gränsvärdena som mäts stillastående hos Bilprovningen, utan de som krävs för att få en motor avgasgodkänd). Eftersom det inte är säkert, måste bil/motortillverkaren kolla upp att bilen har alla komponenter som kan påverka avgasreningen intakta, i fungerande skick. Det krävs alltså ett avgasintyg och om man lyckas få det intyget är det inga större problem att regga (förutsatt att man löser effektbiten som ovan).

När det gäller just Alpina B6 KAN hänger allt på om bilen har sålts reguljärt i Sverige med katalysator (=om B6-motorn är avgascertifierad). Kan man nöja sig med en 535-motor med kat (jag kan ju inget om BMW så jag vet inte vad som skiljer B6 från 535) så går det alldeles utmärkt att regga en E30 med sådan motor - om man gör på rätt sätt.

/Gustaf
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*TheRealPinto*

Leker med tanken och har kollat upp detta tidigare men jag vill ha din åsikt.

Säg att jag har en bil som är godkänd hos SFRO som ombyggt fordon.
Jag har även ett intyg om jämförande undersökning från Bmw som intygar att motorn är i originalskick med tillhörande avgassystem inkl. kattar osv.
Motorn är dock från en annan bil säg -97 och bilen är från -92...

Detta borde rimligtvis gå igenom!?

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.