|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Gustaf: Finns det någon chans att kunna öka på framaxelvikten om man byter fjäderben? Jag tänker då på till en högre satt gräns som gäller för samma kaross, t.ex byta fjäderben på en 318 till 325:ans och liknande? Skulle SFRO kunna ta ställning till det, förutsätter då att fordonet är ombyggt även i övrigt och kan klassas som ombyggt fordon naturligtvis. |
|
|
Ja, modifierar man framvagnen och eventuellt karossen så att den motsvarar en annan modell, kan man tänka sig högre axelbelastning. Vi (SFRO) har dock inga data på vilka bilar som har vilka gränser, det är sådan info som byggaren måste skaffa fram. Så kolla om 325 har högre klassning, innan du bygger om... /Gustaf |
|
| OK, tack Gustaf! | |
|
Gustaf))Skulle det fungera om man uppgraderar 325'ans bromsar till större skivor fram samt ventilerade/större skivor bak. Det finns ju en del eftermarknads produkter, eller måste det vara BMW originalgrejor?? m30 i e30 |
|
|
Det går fint att använda andra bromsar, så länge det är vettiga prylar och det sitter fast som det ska. Om det står BMW, ATE, Girling, Porsche eller Skoda på oken spelar inte så stor roll, man tittar på kapaciteten. Det är ju klokt att välja bromsar från en bil med minst motsvarande effekt och vikt. Eftermarknadsok är okej men för din egen skull kan det vara bra att kolla om det sitter dammtätningar i dem. Många rejsok saknar dem, vilket gör att de slits rätt fort i normal trafikmiljö. /Gustaf |
|
|
Tackar för det svaret. m30 i e30 |
|
|
tja jag vet att tråden är lite utgången och så.. men jag måste ändå fråga... går det att få igenom en 535 -83(utan katt) i en 320 -87(utan katt) om jag tar med låda och kardan från 535, samt trycker dit bromsar från 325(skivor istället för trummor) och komplett bakaxel från 325? effekten skulle ju knappast överensstämma med bromsarna men om man sänkte effekten på motorn till runt 170-180hk med hjälp av smt6 eller dylikt.. |
|
|
Ja, i teorin (om du byter bromsar runt om, HELA bromssystemet) men eftersom det krävs ett avgasintyg från BMW lär det vara svårt. Välj en motor med kat istället, så slipper du avgasintyget och allt blir mycket mycket mycket lättare. /Gustaf |
|
|
Då har jag en fråga att ställa! Om man säger att man har en bil från 87(utan kat) Hur mycket går det då att öka effekten? det står ju max 20 % el 15 kw/100Kg. men det finns ju volvo 240 med en v8 i på ca 350hk som har gått igenom! Hur är detta möjligt? Johan BMW har dörrar som låter som kylskåp när man stänger dom |
|
|
grasam "Besiktningsmotor" är roliga saker =) |
|
|
Det finns inga ärligt besiktade 240 med 350 hk i regbeviset...Cheva smallblock (vanligaste motorn i 240 V8) finns ju med allt från 110-115 hk till "hur mycket som helst" och de ser rätt lika ut. Vid motorbyte i en BMW är det inte lika lätt att fuska, utan ni får hålla er inom gränserna om det ska vara lagligt. I praktiken betyder det väl nånstans runt 210-250 hk i en E30 (1100-1250 kg tjänstevikt nånstans). /Gustaf |
|
|
ok! tack så mycket för informationen BMW har dörrar som låter som kylskåp när man stänger dom |
|
|
"Årsmodellerna är som sagt helt ointressanta, det viktiga är att du lägger en motor med originalmonterad katalysator i en bil som i originalutförandet saknar katalysator..." jesperado: detta gäller inte bilar av årsmodell 1975 eller äldre?? tänkte stoppa i en m30b35 i en bil från -75... vad bör jag tänka på?? ngt spec vikt/effekt -förhållande?? mvh |
|
|
men om jag monterar en katalysator behöver jag avgasintyget fån bmw iaf då? går det inte att göra avgas tester hos firma lr dyl.? tack för hjälp |
|
|
För att slippa kravet på avgasintyg, måste det vara en ORIGINAL motor, med ORIGINALmonterad kat. Man kan alltså inte ta en gammal motor utan kat, och bara klämma dit katalysator. Avgasintyget är i första hand ett protokoll från en "besiktning" av bilen, där man går igenom den och kollar att komponenterna (ECU, spridare, tändning osv. osv.) motsvarar de som finns upptagna i motorns avgascertifikat. För bilar av årsmodell 1976-88 kan intyget numera utfärdas av en "verkstad med god kännedom" om bilen (i princip märkesverkstad). För årsmodell 1989 och nyare måste intyget även skrivas under av generalagenten (dvs BMW Sverige). Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre behöver man inte bry sig om avgasfrågan, då är det effekt (ökning med 20% alt. 15kW/100kg tjänstevikt om det är ombyggt fordon) och vridmoment (ökning med 10% alt. SFROs bedömning om det är ombyggt fordon) som man får hålla koll på, tillsammans med maximalt framaxeltryck. /Gustaf |
|
|
Men det finns ju hot rods som är reggade. och jag antar att de inte har enbart ca 200hk? men det kanske inte gäller bilar som är äldre är en viss older. Får man ha hur mycket kraft som helst då? BMW har dörrar som låter som kylskåp när man stänger dom |
|
|
De flesta roddar är reggade med rätt snäll effekt. Kolla till exempel några bilar på www.ssra.org, GGC 244, 108 kW, DPJ 912 92 kW... Årsmodell har i praktiken ingen betydelse för maximal effekt, det som kan påverkar är om bilen levererats med hög effekt från fabrik (som en del 60/70-tals bigblockare från USA) eller om tillverkaren intygat höga effekter. Alternativt om någon besiktningsman sett genom fingrarna. /Gustaf |
|
|
så jag behöver en e34 motor med andra ord? istället för min e28? alpina e30 hur har dom gjort med bromsarna har dom tagit 535 eller tagit fram egna? mvh |
|
nxv |
hur skulle det gå att montera dit en chevamotor i en E30 då? Förutsatt att man så tar en E30 utan katt, helt 325 från grunden och sätter på en kattad smallblockmotor på runt 150-170hk. Eller är detta bara möjligt med bmwmotorer? Bilen på G: Länk //Ted Andersson |
|
Principen är samma oavsett vilken motor man väljer, BMW, Cheva eller whatever. Däremot får man ju som tidigare nämnts hålla koll på axeltrycket (en 350 kanske blir väl tung). Dessutom kan man fundera på vridmoment också, kommer man över säg 350-400 Nm får man förmodligen förstärka kaross och speciellt infästningarna för motor, låda och bakvagn/diff. Men allt sånt går ju att hantera. /Gustaf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.