AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.745

Hur undviker man bäst parkeringsskador?

Sida 1 av 2
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag ställer mig alltid när en dyr bil helst. Annars har jag förut ställt mig så långt bort från bilen nära. Jag har nu funderat på att det kanske inte är bra. Kanske ska man ställa sig så NÄRA som möjligt? Då tar folk det försiktigt för bilen är så nära och smäller någon unge upp dörren så hinner dörren inte få så stor fart när den är nära. Vad säger ni?

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Bästa sättet är att parkera där ingen annan står. Detta kan dock resultera i en mängd p böter men det kan det vara värt=)

Parkerar man för nära en annan bil är ju risken att dom repar den istället när dom klämmer in sina breda häcka mellan bilarna =)

Länk
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man undviker i det längsta "dåliga" platser. Man försöker att få en kantplats så man bara har en bil på sidan, men ibland måste man parkera där andra bilar står eller på "dåliga" platser...

jag ställer mig längst bort på en parkering gärna över 2 rutor så ingen kan ställa sig nära. Sedan en annan sak som irriterar mig om man kommer till en stor parkering med lite bilar på så brukar jag inte ställa mig allra närmast inngången till tex mataffären men nog tusan står det ofta en bil i parkeringsrutan brevid min bil när man kommer ut ur affären trots att det är 70 lediga parkeringsplatser närmare ingången
Om jag åker till något ställe med stor parkering så brukar jag parkera där det är tomt runt om. Vi brukar vara en liten exklusiv samling som parkerar tillsammans i parkeringens ytterkanter. Det slår nästan aldrig fel. Tänk på det nästa gång ni åker till t ex ICA Maxi. I ett avlägset hörn brukar det nästan alltid stå några fina Porsche, MB, BMW eller liknande. (:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Jag gör som Tony_E och J. Lindgren, trots att jag glider runt i en gammal E34! Dörruppslag är nog det värsta som finns, tillsammans med rost!

/Erik
Okej att man är rädd om bilen men att dubbelparkera så ingen annan får plats en smockfull fredags eftermiddag då det inte finns några andra platser kvar. Så ser man nån lirare som tar upp två då börjar man tänka i banor som man inte bör göra..
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
TIPS!

Lämna bilen hemma ;)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Jag ställer mig alltid (om det går) längst ut till höger i en parkeringsrad med högerhjulen på "vita linjen" så det finns minst en "dörrbredd" fritt mot min bil och ofta är det ju bara en person i bilen d.v.s. föraren och denne öppnar ju då sin dörr åt andra hållet, d.v.s. inte mot min bil.

Om jag tvingas ställa mig mellan två bilar där jag befarar dörruppslag, ex mellan två ford kombi med barnstolar så brukar jag knäppa en bild med kameramobilen så att jag får med min bil och de andra med reg-skyltarna synliga. Bra att ha som bevis. Veckan s tips! ;)

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Å andra sidan om det händer nåt Johan. L så kanske ägaren till bilen som gjort det nekar trots att han orsakat skadan. Då är det inte mycket att göra...

En fri dörrbredd och stå mot kanten är "säkert"..

Jag försöker att alltid parkera där det inte står några andra. Vid stormarknader ställer jag gärna långt ifrån huvudingången. Går hellre än att få buckliga dörrar.

Och sedan tjatar jag tydligen väldigt mycket på mina syskonbarn när de åker med mig att de inte ska smälla upp dörrarna hur som helst när de stiger ur.
Vi var på IKEA förra helgen min bror, jag och tre av hans barn. När vi ska stiga ur säger den minsta tjejen.
"Pappa! Nu får du inte slå de andra bilarna med dörren för då blir Anna ledsen!"

"Kvinnor gillar enkla saker...Män!" - Kary Lash, fotograf
Haha! Då har du iaf lärt dom nåt vettigt!
Det pappa lärde sitt första syskonbarn var "Hit med sylten, men fort!" och "Kompaniförbud, de är farliga grejer de!". Den första frasen ska tydligen ha gjort syskonbarnets mormor lite upprörd! =)

/Erik
Jag parkerar alltid på gatan så att ingen kan parkera brevid. På så sätt slipper jag jobbiga skador. Några få böter är bara växelpengar jämfört med självrisker + nyansskillnader.

MVH
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag gör oxå som Tony.E och J lindgren, ställer långt bort och gärna över 2 rutor...
Delerium: är det så att en parkering är smockfull en fredag em så letar man hellre efter en väldigt stor glugg någonstans eller åker hem och provar igen på kvällen...

Diesel-räsern
/Rickard
Jag brukar ställa mig vääääldigt lång till höger, nästan på strecket, i en p-ruta. Det ser då ut som om jag är en klant som inte kan parkera. Den som vill stå bredvid mig till höger får åla sig mellan två (vintertid oftast skitiga) bilar, avstår och väljer troligen en annan plats. Tricket funkar för det mesta, men fallerar då en likasinnad ställer sig till vänster om mig.

Även jag är förundrad över nötter som måste stå bredvid mig när jag parkerar längst bort på en öde yta på större parkeringsplatser. Vad är det för ett flockbeteende?

Jag har full förståelse för de som upptar två rutor, även på en fredageftermiddag och resten av parkeringen är full. Det är lite svårt att blir upprörd eller förbannad när jag både resonerar och ibland även beter mig likadant.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
"Barnvagnsparkeringsrutorna" på stormarknader är ju mycket bredare och därför mindre risk. kan bli sura kommentarer bara men de kan man ju enkelt ignorera.

Automat är bekvämt
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Ett annat bra tips, om man inte kan hitta en ledig ruta långt från alla andra, är att försöka parkera bredvid liknande bilar, dvs. bilar som man kan gissa att föraren är rädd om, BMW, MB, etc.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
2 rutor är precis lagom för min bil. Jag brukar glida över till den andra rutan bara så pass mycket att det inte går att få in en bil där. Då blir man bara anklagad för att vara en slarvig parkerare,
uppenbara dubbelparkeringar är amatörmässigt, det gäller att få det att se lite snyggt ut. :-)

/Johan
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Annars som Crowly_1 säger. Då gäller det dessutom att med omsorg välja stormarknad, ICA maxi i kungenskurva = lägre risk.
City Gross = högrisk.....
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Johan M3: Kalas att ställa sig nere i garaget under CityGross (om man nu måste handla där). Gott om lediga platser som kan. :)

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
Tarzan325 :

Då jag skrev det där inlägget den 3 december så kom jag precis hem från ett smockfullt centrum och vad såg jag där om inte en E46:a som stog dubbelparkerad.

Jag har full förståelse för dom som är rädda för parkerings skador hur det är med att få ut det på försäkringen, att bilen är nyvaxad och tillomed nyinköpt kanske.

tänker bara på mina föräldrars då nyköpta Mazda6:a (nu 1 år gammal), då vi kom tillbaka från K-centrum och vad såg man då om inte världens fetaste bucka på baken på bilen. Man spottar och svär på att man aldrig ska ställa sig brevid familjebilar igen etc. Men då måste man tänka på också att det bara faktiskt är en bil och inget mer, Även hur rädd man är om sin bil duger det väll knappast som försvar åt en dubbelparkering?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.