AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.410

Termostatbyte... instruktion

Sida 1 av 2
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Nu har jag varit duktig igen och dokumenterat mitt termostatbyte i helgen =)

Så på min hemsida ligger det nu instruktioner på hur man byter termostat på en Z3 2.8... kan vara bra om nån mer har råkat ut för detta och har planer på att byta.

Länk
www.snajdarn.se

/Magnus
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Du är en klippa. Tacksamt att du delar med dig av erfarenheterna.
Mats

ArctisZ3
jo
6
jolo
Z3 2.8 roadster
FYI,

Där är en mutter precis ovanför termostathuset på denna bilden (mutter, svart/brun gummigrej och sen en mutter), som en mekaniker råkat peta på vid bytet:
Länk

Där går motorolja till/från motorn.. verkar vara bra tryck i den. Efter bytet bränn igen alla 3 växlar och tvärnita, sprutar inte motorn som en fontän är allt grönt :)
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jaså du har råkat ut för det när du lämnat in bilen?

Ser inte varför man ska ge sig på den när man byter termostat bara =)

Kanske dags o hitta en annan mekaniker eller börja göra saker o ting själv?

Hur gick det med motorn då?

/Magnus
jo
6
jolo
Z3 2.8 roadster
Jag såg det i tid så inget hände. Motortvätt, biltvätt & rostskyddning av motorn och åtspänning av muttern. Möjligt det är lätt att man petar på den om man ha dubbelsidiga verktyg ("11, "12, "13 etc)
bole
sjysst :) hittade roliga grejjer till min E46-a åxå :) (polering av avgasröret)
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Bole: Roligt att det går att använda nåt av det jag gjort på lite andra bilar än Z'an oxo =)

Såhär under vintertid är det dock nästan ingen ide att polera rören om man inte vill göra det minst en gång i månaden... dom blir skitiga så fort igen av allt vägsalt och sånt om man kör med bilen i sverige sopiga vinterväder... men till våren är det ju ett måste!

Jolo: Jag kan inte tänka mig att man petar till den så... skulle isåfall vara när han skulle ha loss fläkten om han har våldat och sluntit så han bankat i den med 32'ans nyckel på nåt sätt isåfall.

/Magnus
magnus får man bort den guldaktiga eroderingen som rostfia avgas rör kan få genom gnugga med autosol?
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Alla avgasrör som jag har gnuggat på har blivit klockrena... det ända som det inte var så bra på var när min intelligenta polare skulle polera sitt mattpolerade aluminiumutblås... blev ju inte bättre precis =)

Mina avgasrör e ju lite gulaktiga nu och det går bort med autosol... man kan ju nästan säga att det slipar ner litegranna så man ska ju inte ta det på nåt som e lackat iaf.

Har vi rostfria rör på 2.8'an original? Det måste det väl vara? M3'an o M-roadsterna har ju rostfria polerade iaf.
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Z3 Magnus,
Du ställde frågan om bussningar till din stol som glappar.
Skall du ha några bussningar eller?

Hans
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Magnus: Som vanligt en suveränt illustrerad informativ handledning. Toppen!!

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Tack :-)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Xoa: Har du bussningar på hög? Vad är ditt pris? Jag har känt glappet och det vore ju inte helt fel att fixa det så småningom.
Mats

ArctisZ3
Magnus: jag har funderat på kombination stålull /autosol. tror du att det går snabbare på så sätt?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

bole
e d inte bättre att köpa såna där som man skruvar ovanpå dem? nån som testat?
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Mats,
Nej jag inte bussningar på hög, utan fick en bit delrin
som var rätt stor och räcker till ett antal bussningar.
Du kan ju få en bit + lite mått och göra dem själv.
Mycket enkelt att göra, och stolen blir som ny.

Hans
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Xoa: Det vore kanon. Jag mailar dig!

Mats

ArctisZ3
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Z3C: Det går säkert snabbare men det räcker autosol på en trasa.
Tar inte såååå lång tid ändå...

Bole: Det blir fult som fasen... det satt såna på min förra Z3 när jag köpte den... tog bort dom och polerade istället... rugiggt mycket bättre blev det!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
bole: Jag hade sådana på gamla 2,8an, men det höll inte så länge utan gulnade snabbt. Tyckte iofs att de var snyggare än orginal då de per automatik blir lite fetare.

Magnus: Hur monterade Du dem dårå?? Mina kunde man inte se att de var utanpåliggande om man inte kröp under bilen och såg skruven.. Du brukar ju vara ordentlig-

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: Stålull???? Om de inte rostar sönder pga autosol slipningen så lär de iallafall göra det efter en stålullsbehandling..

/Caspar
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Nog ska man gnugga hårt med stålullen om dom rostfria rören ska börja rosta =)

_______
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.