AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.181

Verifierat (BMW)förarbeteende?

Sida 1 av 2
Man läser och hör ju ganska mycket om att BMWförare beter sig besserwisseraktigt i trafiken. Undrar ta mig tusan om de inte fick lite vatten på sin kvarn imorse.
När jag körde till jobb imorse så samåkte jag med sambon.
Detta innebar att vi iklädde oss Ford Fiesta 1,4 -88 kostymen (särskrivning..) istället för BMWkostymen. När vi kommer vaggande på motorvägen mellan Trelleborg och Mme så hinner vi ifatt en e-39kombi som ligger i ca. 120 km/h, eftersom vi ligger i ca. 130 km/h inleds operation omkörning. Döm om min förvåning när mannen i BMW:n ökar till samma hastighet som oss när vi ligger nästan jämsides. Ok tänkte jag och ökade farten (inte så lätt i de hastigheterna med den gamla skorven..). Blir sanslöst paff när han då ökar till samma hastighet som vi igen!!!!! Lade mig bakom honom och gav helljus, BMW:n ställer sig på bromsen och jag får väja ut och kör om :-% BMW:n lägger sig sedan med helljus bakom oss, samt kör senare givetvis om....
Kan någon förklara förarens beteende, kanske t o m föraren finns på detta forum.? Det skall tilläggas att det var ingen annan trafik runt omkring.
Själv kan jag förstå om man ibland ökar farten i god tid innan en annan bil börjar omkörning, men inte under omkörning.
I o f s nog inte BMW:ns fel att ägaren beter sig som ett riktigt stolpskott.
Såja, nu har man skrivit av sig sin ilska och kan börja jobba igen :-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Många BMW förare har ett megastort EGO...
Det låter som en sur gammal volvogubbe som precis bytat ut sin tråkblå 245 mot en e39 Touring :)

Skämt och sido, folk med mindervärdeskomplex finns överallt, så även i Bmw bilar. Att knyta detta beteéndet till Bmw förare tycker jag är fel.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du har verifierat att det finns idioter i trafiken helt enkelt, jag har då aldrig betett mig på något annurlunda vis i trafiken varesig jag sitter i en bmw eller i en opel.

Enda skillnaden är att jag sitter med ett leende på läpparna i bmwn

Mvh
Ola Thomasson
Alea iacta est, the dice is rolled
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Om du läst sydsvenskan på sistone har du kanske sett insändare från en kille (tomas nånting tror jag) som skryter om sina kvaliteter som hobbypolis. Han berättar om hur han prejar folk som vill köra om när han kör i skyltad hastighet. Han vågade inte offentliggöra vad kan kör för bil, men det låter som det var honom du stötte på.
yozef: Har med nöje följt den där följetongen i SDS.
Pricken över i:et var väl när MCföraren han hindrade skickade in sin respons :-) Mycket rolig läsning må jag säga!!
Tror dock att hobbypolisen bodde utåt Bunkeflo eller i södra Mme.
Han hade nog inte kört så fort som denna bängsäcken (ursäkta uttrycket) gjorde...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Finns det nån BMWägare som skulle finna sig i att bli omkörd av en Ford fiesta utan att protestera lite :DDDD
Jag vet hur Asken kände sig när han åkte 518-E34 och dom kommunala trottoarsopmaskinerna accade ifrån honom.
Blir fortfarande irriterad när det näms :))
Och eftersom vi har Lamborghini Traktorer som sopmaskindragare i Örebro så tordes han inte visa sig utan överladdad 540 :))

///MVH Hasso
Länk
Helga
Ja många BMW-ägare är några jäkla stroppar. Men så klart i MB, Audi, Jagga mfl. sk. premiumbilar.

//Helga
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Orsaken till hans beteende står säkert att finna i hans sexliv (eller frånvaron av).

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Samma sak har hänt flera gånger när jag är ute och kör med min renault. Många bmw ägare tycker faktiskt inte om att blir omkör av en annan bil. Men detta gäller inte alla bmw ägare eftersom när jag är ute och kör M5:an alla som vill omköra mig får det om det inte innebär ett trafik fara för mig självklar.

Det händer också att många vill omköra bmw ägarna bara för att jävlas.. har hänt flera gånger att man ser en gammal skrot som försöker köra om hur som helst bara för att reta.

M.V.H
MAuricio
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Oj, oj oj, olja det var ett tungt uttalande

Eftersom BMW brukar gasa mest så verkar det ju som BMW förare har mest problem med sexlivet......
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
E39-föraren behöver ju nödvändigtvis inte ha ökat farten medvetet.
Osen när du ger honom helljuset så kan det uppfattas lite provocerande. Därav hans inbromsning.

Vad vet jag?!

Han accelererade när vi låg sida vid sida - såvida han inte lider av extremt tunnelseende vid relativt låg hastighet så betedde han sig alltså minst sagt en smula märkligt.
Helljus i nacken på ett sådant pannben tycker jag är helt ok.
Är annars väldigt sparsam med sådana avfyrningar.

Beteendet har ju givetvis inget med bilmärket att göra såklart, är bara lite trött på man hör/läser kommentarer om förare av BMWbilar som far fram som värsta marodören på vägarna.

Trevlig helg på er och se upp för en ,med kort stubin försedd, Fiesta mellan Mme - Trelleborg i eftermiddag ;-)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Idioter finns överallt. De har alla sorters bilar. Men visst reagerar man en smula starkare när det är en BMW-förare som beter sig dumt. God bilsmak och gott omdöme går inte alltid hand i hand.

Det värsta jag råkat ut för var en tysk Audiägare på Autobahn mellan Rostock och Berlin härom året. Han puttrade fram i 160 i sin A4 och när jag körde om i min 330 (höll kanske 180) blev han fullkomligt skogstokig, körde i kapp och försökte ramma mig. Jag blev förstås rädd, bromsade in och lät galningen köra vidare.
Ras.mus
När en annan bil går så så finns det EN bra sak att göra. Man glider upp så ens nos ligger framför honom, sedan med bra koll i ögonvrån så blinkar man höger och glider sakta mot innerfilen igen. Du ska se att han får foten på bromsen då! Du låtsas bara som om du inte märkt att han gasat på...

Det gäller alltså att få honom att känna sig skamsen, inte att få honom sur. Först DÅ har man vunnit en sådan här "duell", när han inser att han gjorde en krokad sak.

:-)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Då är man kanske undantaget då... jag menar med sexliv och E39 touring. Den är ju fylld med små människor som är resultatet av...

Blev retad av en kvinnlig medarbetare som kört om mig med sin Peugeot 605 diesel (20mil härifrån) i förra veckan "kör du så sakta fast du har en BMW?"
Svarade att har man hela familjen i bilen på långkörning i vinterhalkan så tar man det lugnt FAST man har BMW.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
kilroy
Min uppfattning är att du stötte på ett "pucko"...Såna finns överallt och kör alla slags bilmärken. Den omvända situationen är ju inte direkt ovanlig heller...att man kör om någon som till varje pris ogillar att en BMW kör om...Inte minst upplever jag det med min 540. Den tas ofta för en mindre potent BMW som säkert går att rasta med en vanlig standardbil.
Omdömet och trafiksituationen får ju avgöra hur man hanterar det...Mvh kilroy
Ras.mus: inte så lätt med en Fiesta att glida upp framför en annan bil i de farterna. Tur det inte finns en varvräknare i Fåården, här snackar vi nog om att vi var inne ordentligt på den julröda färgen av skalan...
Förresten så ökade han givetvis farten efter att ha stampat på bromsen vilket orsakade att jag svängde in ganska snävt framför honom efter undanmanövern.
Kanske jag alltså omedvetet följt ditt tips trots allt?!
Får mig osökt att tänka på en insändare i Motor nr 8, 2000.
Stoppa BMW-terrorn!
BMW igen!
När ska polisen och Vägverket ta krafttag mot alla dessa fruktansvärda BMW-förare? Gör något innan det är för sent!
Varför tror alla som kör BMW att regler, lagar, skyltar och vägmärken inte gäller dem. BMW-förare hittar ju på egna lagar och regler i trafiken. De är livsfarliga för oss vanliga hyggliga bilister som sköter oss. Varje dag ser man BMW-förare som bär sig konstigt åt. Det är inte ovanligt att de kör mot enkelriktat eller parkerar hur som helst t ex på trottoaren eller framför en utfart eller liknande. Varför ska BMW alltid vara först? Alla har väl någon gång blivit omkörda av en BMW som gjort en livsfarlig omkörning där det knappt finns plats eller varit omkörningsförbud.
BMW verkar inte ha särskilt bra kvalité på sina grejer eftersom blinkers och halvljus inte fungerar på de flesta BMW bilarna, eller kanske är det så att BMW-förare är stöddiga, nonchalanta och arroganta och tror att de kan göra som de vill.
BMW-förare och ägare tror troligen att de är tuffa och häftiga, men det är precis tvärtom, de är löjliga och dumma. Mitt förslag är att polisen och Vägverket över hela Sverige tar en BMW-dag, d v s att de en dag kollar och stoppar alla BMW och ger dryga böter eller något annat när BMW förarna brutit mot reglerna. Polisen och Vägverket borde också informera alla BMW-förare att lagar och regler också gäller för dem.
När ska vi slippa BMW-terrorn på våra vägar och i städerna?
Medlem nr 58187

/Udo Dirkelsniff

Länk
Motors svar:
Motor kommenterar:
Det var en bredsida som heter duga. Normalt tar vi inte in så här väldigt "polemiska" inlägg men eftersom vi fått ett antal brev med snarlikt innehåll genom åren gör vi ett undantag. Självfallet finns det möjlighet att bemöta medlem 58187.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Udo kommenterar:
Jag har insändaren uppsatt på min anslagstavla på jobbet, kan ju vara bra att veta vad man ska leva upp till för att bli en fullvärdig BMW-förare i andras ögon:-)...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.