|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Här kan ni gå in och skriva på Länk "Riktiga män luktar diesel" | |
|
Bah.. riktar sig ju bara till glesbygdsbor... De har redan det alldeles för billigt med annan energiskatt på el och nästintill obefintliga fastighetsskatter, inga kommande vägtullar och dessutom otroligt billiga boendekostnader om man ser till huspriserna. + ngt korkat påfund med robinhoodskatter som ger kommunerna extra pengar som vi andra tydligen skall betala? Nej, visst ser jag gärna en sänkt bilskatt men inte under deras påverkan. Hatar synen på att det är så jävla synd om folk i glesbygden. /Christofer |
|
|
Hubbe325, jag kan förstå dina argument men det är ett par felaktigheter. Dels så är det ett fåtal kommuner som har annan energiskatt på el, kanske för att det är något dyrare att värma hus i glesbygd, räknar norrland som sådan då. Har aldrig riktigt förstått varför det är så själv, jämtland har en billigare elskatt. Sedan så kommer en hel del pengar från glesbygd som hjälper sverige ekonomi också, vi har ju skogen bland annat och nästintill all vattenkraft. Sedan är det väl upp till var och en att rösta på partier som inte vill ge pengar till andra kommuner och se sig själv som en stat i staten. Men jag tycker inte synd om mig för att jag bor på en såkallad glesbygd. Mvh Ola Thomasson Alea iacta est, the dice is rolled |
|
| I den här fråga är jag helt och hållet på Hubbes linje. | |
|
ola: Den högre fastighetsskatt och ev. förmögenhetsskatt som tätortsbor betalar är troligen mer pengar än skillnaden i uppvärmningskostnader skulle vara även om de betalade samma skatt som vi andra. Beträffande robinhoodskatter och stater i staten så anser jag att om man valt att ha kommunal styrning av skatter så skall inte staten gå in och fiska stålar från kommuner som desperat försöker hålla kostnaderna nera för att kunna ha en låg kommunalskatt. Det spelar ju ingen roll hur man röstar, större delen av landets befolkning bor ju i glesbygd och är skitnöjda att Stockholmarna straffskattas både här och där. De flesta har ingen aning om att fastighetsskatterna driver folk från sina hus, ta bara vad en politiker sa sista höjningen: -Jag förstår inte att det gnälls så mycket över en 100%:ig höjning, 4000 eller 8000 om året spelar väl inte så stor roll.... prova 1000 eller 2000 i månaden så är man lite mer rätt... /Christofer |
|
|
Det är väl ingen som är skitnöjd över att varken Stockholmare eller glesbygdbor ska beskattas mer eller mindre. Vi drabbas nog lika mycket på var sitt sätt,och det är frivilligt att skriva på. Sen måste det ju på lång sikt också vara bra att hålla liv i glesbygden. Ska allt folk flytta in till större städer eller? "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
"Vi drabbas nog lika mycket på var sitt sätt". Nej, det gör vi inte... |
|
|
Det enda som jag opponerade mig mot i den här tråden var att motiveringen för skatteupproret var återigen glesbygden... Det andra har jag redan givit upp och öppnat plånboken... Vet att det är frivilligt att skriva på, jag gjorde det inte. /Christofer |
|
|
Jag bor själv inte i glesbygden, men betvivlar trots lägre kostnader, att jag vill göra det. De har knappt några jobb. Varför tror ni att så många flyttar därifrån? Knappast för att de har det bättre, eller hur? Bränsleskatten slår dessutom nästan lika hårt mot oss i storstaden, de har ju sett till att vi får köra jätteomvägar för att ta oss någonstans! Och värme behöver ju vi också, om än något mindre.. alfatok.... |
|
|
Ne,inte om man ser till hur mycket vi får betala i skatt. Men kollar man på helhetan så tror jag det slår sig ganska lika var du än bor "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Långsam och skriva och massa fel :helheten skulle det stå. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Vad grundar du det på, att det slår lika. Vet du eller tror du? |
|
|
"I Norrbotten får familjen lägga mellan 13 och 19 procent av den disponibla inkomsten på boendet beroende på i vilken kommun den valt att bosätta sig. Billigast bor familjen i Övertorneå, dyrast i Luleå. Se särskild tabell. Om typfamiljen istället köper ett genomsnittligt hus i Danderyd får den satsa 54 procent av den disponibla inkomsten på boendet" Källa: Villaägarnas riksförbund |
|
|
Komplex fråga utan enkla svar! I sak har miljöpartiet rätt när de hävdar att vårt samhälle inte tål alla utsläpp från industri och trafik! Men om regeringen hade varit konsekventa och menat allvar med att man verkligen vill få människor att överge ett föråldrat och miljöförstörande koncept som diesel- och bensinbilar faktiskt är, hade man gjort mer radikala åtgärder! En chockhöjning av bensin- och dieselskatterna för alla och samtidigt helt slopande av alla skatter på alternativa drivmedel som är renare (inte har nettotillförsel av olika gaser i ett globalt perspektiv), subventionerat kollektivtrafik i mycket högre utsträckning samt tillskjutit ett par miljarder för forskning inom området alternativa drivmedel....då hade det nog blivit effekt! Nu är det mest smygmjölkande av pengar från en grupp som gnäller lite men ändå fortsätter att köra sina gamla luftförorenande bilar i samma utsträckning som innan alla skattehöjningar. Precis som med de kinesiska grodorna, hoppar de inte ur vattnet innan det kokar om man bara ökar temperaturen tillräckligt långsamt...! ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu bor jag inte i självaste glesbygden,men känner dom gör. Många får pendla 20-40 mil per dag bara för att ta sig till arbete. Och dom måste använda bilen för det går inget annat,så drabbar det ju dom mer än dom som kan åka buss eller tunelbana till jobbet. Sen är det så att företag mer eller mindre flyttar ifrån glesbygden pågrund av mycket,men bla.höga transport kostnader. Dom ända företag som finns snart kvar är 7månaders företag. (företag som kommer hit och får sina glesbygds bidrag sen flyttar dom söder ut igen). Så glesbygds bidrag är ju inte bra alltid. Sen är ju lönerna högra ju närmare du kommer storstäderna. Ex.En kompis jobbar som trafik skollärare han fick ca.15000:- när han bodde här uppe. Han bor nu i Göteborg och han får nu ca:22000:- för samma jobb. Jag sökte ett jobb i Stochholm som robotoperatör och skulle få en ingånglön som var den samma som jag har ut i dag. Och jag har jobbat där i 10år. Jag tycker också att det är jävl.. att det ska vara som det är Skillnader mellan vars du bor ,men först och främst så måste det ju vara på lika villkor "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Men vi har ju ändå alla en gemensamt intresse att få billigare skatt,men ändå renare miljö. Nåt som är svårt att gå ihop,för även om staten skulle sänka skatten på tex bilar som kör med förnyelsebartbränsle. Så kommer dom vilja ha in pengar,så det läggs bara på nåt annat som drabbar oss. Sen börjar man undra om dom verkligen bryr sig så mycket om miljön som dom gör. Dom stänger ner kärnkraftverk,men köper istället in kolkraft från Danmark. Tror dom inte att den skiten som dom släpper ut drabbar oss. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Om du behöver pendla 20-40 mil till jobbet så kan man dra av resorna på deklarationen, det uppväger en stor del av kostnaden. Vad är det för skatt som glesbygdsbor får betala som är så mycket högre? Tiderna med 27-28% skattesatser i stockholmsregionen är förbi, numera(efter robinhoodskattens införande och S övertagande av landstinget) är skattesatserna runt stockholm mellan 32 och 35%. så så fruktansvärt mycket mer i skatt betalar ni nog inte. Högre löner, visst men samtidigt är en massa saker dyrare här. Försäkringar(bilar/boende/båtar,olycksfall), boendet, om du behöver en hantverkare så är det dyrare, likaså verkstadspriser (högre löner). Anders S. visade ju på boendets kostnader jämfört med lönen. Ex. vis så är mina föräldrar tvungna att betala 4800kr/månad i fastighetsskatt för ett hus på 148kvm. Bara för att det ligger i ett dyrt område. vad är fastighetsskatten på en kåk för 200 000? /Christofer |
|
|
Ja visst jag tycker det är lika jäv.. för som måste betal dyrt bara för att dom råkar bo på ett dyrt område. Skulle skriva under för det också om det finns nån lista nån stans. Vi vanliga konsumenter får alltid betala dyrt så är det och så kommer det alltid att vara ,men man kan ju alltid protestera mot höga skatter. Och just den här gången så råkade det vara med om glesbygden,men skatten mot bränslet drabbar ju oss alla och det var ju det som man skrev under på. Jag kan inte svara vad fastighetsskatten på en kåk som kostar 200 000:- "Riktiga män luktar diesel" |
|
| Att folk i glesbygd har längre att resa är väl en sak, men vad ni 08:or tycks glömma är att det i princip inte finns andra alternativ än bilen här uppe. I en storstad så är det väl bara att gå utanför dörren och kliva på spårvagnen. | |
|
Länk här är en annan protestlista: en som inte bara vänder sig till små orter i glesbygden utan som gäller för alla! Postade i egen tråd innan men den blev raderad av forumets allt för intelligenta moderatorer... En V8 drar mer än man tror! |
|
|
Jag tycker att dessa namninsamlingar är fruktansvärt jobbiga att se. Politikermissbrukare skiter i vad folket vill och försöker bara att maximera sin egen position. Skulle namninsamlingarna verkligen hjälpa så vore det ju annorlunda, men det gör dem inte. Jag bor själv väldigt långt bort från staden med alla affärerna, bankärendena samt att de t.o.m. har tagit bort bankautomaten där jag bor så då dras man med en till kostnad när man ska ta ut pengar. Jag vet hur det är framförallt uppe i Norrland då man måste ha bilen för att ta sig fram. Alla kan ju inte flytta ner till Stockholmsområdet. Jag tycker att höjningen är förjävlig och det kommer att drabba folk värst som har lägre löner och bor långt borta från arbetet som tvingas ha bil. Då måste de helt enkelt betala den extra avgiften som staten vill ha. Det sjukaste av allt är att det är folket som har röstat fram vilka det är som ska leda våran så kallade "demokrati". Många löften som kommer innan valen som folk tyvärr tror på, som sedan inte infaller är ju inget ovanligt. Sedan är det en annan sak att miljön inte mår så bra av alla utsläppen, men att göra ett sånt dåligt beslut som inte gör någon verkan på trafiken är bara för dåligt för att vara sant. Det ända staten vill är att ta ut en extra skatt för att kunna sprätta iväg på en massa onödiga saker. För den som har hängt med i media (TV, radio, tidningar etc.) har säkert förstått vad som är på gång. Inte kommer annat land att förbjuda bilarna så länge som det inte finns något bra komplement som ersätter bilen helt och hållet. Nej, att få betala högre och högre skatter hela tiden är vansinigt. De som får betala sina 33% i kommunalskatt ska inte vara dem som klagar mest. Det värsta är för företagen som får gå under varje dag. Det arbetsgivaravgifter etc. som de får stå ut med, och ofta brukar skattesatsen hamna på 70-80%, ma.o. man får behålla ca 200-300 kronor på varje intjänad tusenlapp. Det är inte konstigt att företag går under. Sedan att de ledande partierna indoktrinerar folket till att tro att företagen är de som har "bovarna" är extremt löjligt. Utan företag = ingen välfärd och heller inte något arbete för den privata personen. Visst är 33% också mycket i kommunalskatt. Borde också sänkas, men framförallt för företagen. Sänkning av skatten ger mer arbeten som i sin tur ger en högre sysselsättning, som gör att nationalinkomsten ökar (=BNP ökar). Ökad forskning om en lösning till alla utsläppen skulle vara bra. Vore bra om man kunde göra en konvertering av bilen så den blev miljövänligare, men inte på detta sätt som bara utnyttjar folket och även utan resultat. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.