AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.032

"320 E 46" ägares tycke

Sida 1 av 2
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Tja allihopp som äger en 320 o ni andra som är med o läser detta :-)

jag skulle vilja dela lite åsikter angående era åsikter på bilarna?
vad är ni nöjda med samt missnöjda när det gäller bilen.
(typ krångel osv me 320 e 46+ positiva åsikter)

"""""Minus sidan""""""

1)jag själv har haft lite otur när det gäller framvagnen på bilen.
vad jag än gör (framvagnsinställning+ balans på fälgarna)
så är ändå bilen spårkänslig.

2) Fukt i strålkastarna samt dimljusen

3) konstiga ljud från elhissarna

4) volymknapparna, när man ska sänka eller höja volym. från ratten så byter den automatisk låtar i stället

5) konstiga ljud från stolarna när man e ute och åker ( skakar lite lätt, ger väldigt störande ljud)

""""""""Plus""""""""""

1) komforten

2) soppa förbrukning (relativt låg)

3) motor

4) snygg design :-)

skulle vara kul o veta era åsikter angående era bilar ....

BMW M-POWER
Tja Gino: Har inte ägt någon 320i men däremot 2 st 320d, 1 st 330, och en M3. Kanske de räknas lite ändå...=)

320d sedan-00
Minus: känslig för stenskott i framruta ( fick bytas )
Plus: tyst, komforten, snygg, snål snål snål

330ci -02
Minus: spolarslang till fram ruta fick bytas
känslig för stenskott i framruta ( fick bytas )
Plus: motor, ljudet, chassi,snygg snygg, och faktiskt snål

M3-01
Minus: vejer till dörrhandtag på passagerar sidan paj ( vanligt )
motorhuv känslig för stenskott,
Plus:Motor, ljudet mmmmm, chassi, snabb snabb snabb och super snygg

320Td-04
Minus: Rymmer inte mer än de andra, faktiskt mindre om man inte fäller baksätet, bytt radio, bytt dieselpump ( återkallelse )
Plus: Tyst, komfort, snål, snygg, lättlastad, chassi

Har inte haft några större problem med någon av bilarna, dock har jag inte haft de mer än ca 1,5 år var. Tycker E46:orna är väldigt snygga och pålitliga bilar. Har nu kört över 20 000 mil med dem. Kan inte bara vara tur, det måste vara bra bilar =)

///Egget
Länk
GI
2.196
GINO
Tjena egget, nej det gör inte så mkt att du inte har en 320 :-)
du har iaf ägt E 46 så det e ngnstans i närheten :-))

kul att du har inte haft ngr som helst bekymmer med dina bilar, det e alltid jobbigt i fall ngt går sönder eller knasar sig även om det e minsta lilla grejer:-)

men synd att du säljer dina bilar så snabbt.

Brukar du vårda bilarna lika bra, ifall om du hade behållt dem ?

Typ kör försiktigt, tvättar ofta, vaxar mm :-)

BMW M-POWER
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Jag har inte haft så mycket minus, men jag har bara haft min e46 i ett halvår. Dessförinnan hade jag en 318 e46.

Minus på min 318 var väldigt knakande dörrar. Minus på 320 är ett konstigt missljud från vänster fönsterhiss fram då och då.

Jag har också blivit tvungen att byta termostat eftersom en väldigt viktig del av termostaten är i plast och pajar förr eller senare - rätt korkat.

Plus är det mesta - komfort, körglädje, bensinförbrukning, utseende...

___

En, men en BMW.
Välkommen till klubben!

Min bils facit: En BMW 330i årsmodell 2003

Leverns fördröjning (3 veckor)
Batteriet urladdas
Larm som går av sig själv
Nycklar som strejkar
Bromsar skivor som var repiga från fabrik
Gnisslande bromsar
Fönster hissar som stannar halvvägs/måste stanna bilen och starta på nytt dvs ctrl+Alt+Delete

Missljud i kupén
Broms Lampor lyser när bilen är avstängd
Volym knappar på ratten som byter låtar
Tändspolar som går sönder efter 500 mil
Data Box som måste programmeras en gång i månaden
Instrumentpanel belysning som släcks under färd
Varnings lampor visar felaktig information
mm.....

Totalt har jag anlitad 5ggr bärgnings hjälp (på 600 milen).

Fördel med bilen: jag sparar bränsle.

Läs här: Länk

BMW kallar allt detta för en oturs bil!

>>> BMW = Mer bekymmer du kan ana <<<
Visa användare
15
Hyper
320iM -02
Hallå

Minus: vill ha mer effekt! Varvar aningen högt, tycker att den morrar lite för mycket mellan 3-4000 rpm. Detta betyder att jag antingen kör (läs femmans växel) i 100 eller 140+++ om jag vill undvika detta brummet :))

Plus: trots måttlig effekt (170 pållar) oehört rolig bil. har M paketet vilket gör hela upplevelsen mer perfekt. Chassiet är guld. Har kört svenska bilar förr, skilnaden är som NATT o DAG. Plus även för låg förbrukning. snittar idag 0,83 kör mest landsväg- motorväg och c.a 15 stadskörning.

Plusplus: så j@vla snygg! funderar på att byta till 19" sulor.
Njuren
Thunderbird : Man kan bara säga att du har haft EXTREM otur och fått ett riktigt måndags exemplar, dvs bilbyggarna hade nog firma-fest på söndagen ;-)

BMW - i nöd och lust?
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
har kört 14 mil utan några större bekymmer :)

dock så verkar det vara nå knas med navi-skärmen som ställer om sig till tyska varje gång man stänger av bilen.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
320I -00
Minus
Rostighuv glappabärarmar fram trasig spolarpump till lyktorna kondens inanför strålkastarna pulserande spänning/ljus när man har haft stolsvärmen på ett tag missljud i slutväxeln den har jag bytt.Motor lampan kan tändas i bland när det är riktigt kallt ute .Spår känslig har nya F1 på blev lite bättre.
Plus
Härlig motor drar fint och mjukt från lågavarv och ylar som en prärievarg på höga varv.Snygg kaross samt bra och fin inredning.Bromsarna är bra och den ligger fin på vägen vid forserad körning.Kvaliteten på det stora hela inger ett solit intryck.
GI
2.196
GINO
Om man tillverkar premium bilar av sådant slag som E 46 så tycker jag att, dem fel som vi har på våra bilar är riktiga basic grejer alltså..
om man tar 320 tex som nypris kostar den ca 250 000 - 290 000
beroende på utrustning.

Dessutom får man massa skit på köpet oxå, fattar inte att bmw inte skärper sig o tar tag i sådana grejer .
Men synden straffar sig själv , det e många som byter till andra märken tex merca eller ngn annan konkurent.

Dem fel som man får på bmw e så löjliga att inte ens risiga toyotan strular så mkt.

Hade en mazda 626 från 1988 hade gått 16 000 mil ..... körde den i 3 år (3000 mil ) enda jag gjorde var byta olja, däck samt avgassytem.Köpte bilen för 10 000:- kan jag tillägga.
När jag köpte min bmw hade jag inte haft garanti på bilen, hade den kostat ca 25 000 :- med all strul som kom efter köpet om jag hade fått pröjsa.....

BMW M-POWER
Njuren
Ja sol behöver man alltod ;-)! Låter bra hittentills! E39 vs E46: Vad blir det?

BMW - i nöd och lust?
Njuren: De måste ha varit så! Jag tror tyskarna firar varje dag faktiskt! För de verkar som att de finns en hel del nya BMW ägare som har fått CP bekymmer implementerade i deras nya bilar:-( tyvärr!

Men allt detta straffar sig.
Kan någon förklara varför nybilsförsäljning rasar för BMW?

I Sverige:
Länk

I USA
Länk

GINO: Jag håller med dig till 1 000 000%.

Jag köpte min nya Mazda 626 1993 den har rollat 14000 mil de enda jag har bytt på bilen är bara förbrukningsmaterial dvs. olja, luftfilter, bromsbelägg, ljuddämpare och däck.

Jag kommer aldrig aldrig att sälja denna bil.

10 – 15 år gamla bilar behöver inte åka till verkstad varje vecka!

BMW bör skämmas för sin nytänkande sätt………….
GI
2.196
GINO
Tack thunderbird för att du lever i nuet o förstår vad jag menar:-)

Hoppas att du kommer ha en stor glädje av att köra en fin japanare utan ngn större krångel..

Medans Bmw ägare står i kö för att få bilen inlämnad på verkstaden varannan månad.... :-)

Det enda du bör tänka Thunderbird mazdan är jävligt känslig för rost, så en underreds behandling/rostbehandling skulle inte sitta fel ;) sen e de bara njuta av pengarna som du kan spara
(verkstads kostnaderna i fall du hade bmw) heheh ......

BMW M-POWER
Visa användare
15
Hyper
320iM -02
Gino!

tycker att du ska besöka din närmaste Toyota handlare ochy byta in Bimmern mot en corolla. Så får du aldrig mer se en bilverkstad, utom vid service. Maken till opersonliga, själlösa symaskiner får man nog leta efter. och känslan på inredningen är SUPERB. om man nu tänder på grå hårdplast.
Det e lika bra man köper busskort då om man ändå inte ska ha nån mening med bilkörningen.

// f.d. toyota o honda ägare.
GINO: Kör ofta och mycket med mina bilar, gärna på bana när jag har tid. Fast senaste året har det vairt mest karting, så det har inte blivit så mycket med touringen på bana.

Tvättar gör jag när jag har tid att göra det ordentligt annars får det vara, men en bli skall vara ren o fin. Alla min bilar har haft MrCap behandling så inget vaxande här =) Rekommenderas.

Är annars pedant med skick, vilket alltid lönar sig i längden.
Byta bil ofta är kul, men dock inte så ekonomiskt. En smäll man får ta =) Synd?? Man får väl ligga som man bäddar o jag sover fin fint =))

Gillar att byta ofta och provar mååånga bilar varje år från flera märken. Gärna så fort något nytt kommit, men ännu inte kört något bättre än E46:orna. De har passat mig väldigt bra, så det skall bli kul å testa E90 snart. Det är ju dax att byta snart...=))

///Egget
Länk
GI
2.196
GINO
Egget:

hmm blir nästan avundsjuk på dig :-) nej men skämt åt sido
det e sant jag håller med dig om att det är kul att byta bil offta men som sagt man torskar lot of many o den smällen får man ta, "vill man va fin får man lida pin" :-)))

när kommer M3:an da? :) har du tänkt o skaffa en sådan?´om ja E36 eller E46 :-))

BMW M-POWER
k1mzo: Var du ful när du skrev detta el.?

För de första jag har aldrig sagt att alla E46 är skit, annars hade inte själv Köpt en!

För de andra jag har betalat 390 000 kr vill ha bara en fungerande bil! Är de mycke begärt eller?

För de tredje var för du dina siffror ifrån? Se 3 & 5 serien resultat för oktober.

För de fjärde alla fel är fabriks fel.
Här e endel av dem, läs här: Länk

För de femte berätta för mig varför sitter du chattar på denna site om du har en perfekt bil?

Och till sist hur många E46 ägare har undan kommit BMW verkstäder (förutom normal service tillfälle)?
GI
2.196
GINO
Håller med thunderbird där..

om jag pungar ut flera hundra tusen så gör jag det a ngn anledning eller ur? annars skulle ja inte klaga.....

om jag går o köper en skoda o den går sönder o strular så har jag mig själv o skylla..

men när det gäller bmw pungade jag ut 245 000:- för att slippa all jävla strul men ändå fick jag skit i slutändan...så varför köpa en dyr bmw som går sönder mer än en billig mazda som håller ..det e vad jag tycker o jag ångrar inte min köp av bmw'n. jag älskar min bil men klagar på kvaliten som borde vara bättre när man betalar så pass mkt pengar , hajjar du nu k1mzo vad vi snackar om??ingen säger att E 46 är skit . men däremot kass kvalite på vissa delar som,

strålkastarna (kondens) de flesta har problem med det
strålkastarna (sprickor) de flesta har problem med det
blinker (kondens) de flesta har problem med det
Länkarmar de flesta har problem med det
mm mm mmm mm mmm mm
ja listan kan göras lång

sådana grejer borde man ha fixat innan man säljer en bil över 250 000:- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BMW M-POWER
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Det är ju inga större allvarligare problem. i alla fall, även om problem finns.

Jag menar bilen kan ju köras med kondens i lyktan. Samma sak med länkarmsproblemet, inga akuta saker. Allt för att så man ska hinnner att planera in när man har råd att åka till verkstaden.

Sedan är jag imponerad av BMW goodwill åtagande, som är mer än generösa.

En viktig grej många missar är att försöka att köpa Svenskt och av en seriös BMW återförsäljare. Tror många åker till Tyskland hämtar hem billigast möjliga och gnäller vilken skit bil när det börjar krångla och att dem inte får hjälp av BMW Sverige osv osv. BMW Sverige finns i Sverige av någon anledning?

Tror knappst min verkstad vore så fruktansvärt service medvetna om jag inte köpt en bil av dem och gör all min serivice där. De är inte billigast men ibland lönar det sig inte att jaga några ören här och där, det blir bara dyrare i längden. Tänk på att dem fyller i goodwill förfrågan åt dig. Vad dem skriver väger tungt.

PS: Jag menar inte att alla tysk import är dynga. Men tankar ni på JET och sedan åker över gatan till Statoil för att köpa snus också?

Mvh
Kristian
GINO: När kommer M3:an??? Jag har ju redan haft en sån. ( saknar den så ) Missade du det i mitt första inlägg =)) Kanske det blir en M3 E90 när den kommer, fast det lär väl ta minst 2 - 3 år =( suck....

///Egget
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.