|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Om någon från BMW AG skulle be mig att byta namn på min sida lovar jag att omedelbart stänga sidan och sälja bilen o skaffa en båt som leksak istället .-) | |
|
Det finns många trådar här på forumet som handlar om hur folk undrar hu rmna kna äga en krångelburk som Bmw. De har blivit avskröäckta av alla problem som avhandlas här, och fått uppfattningen att i och med att så många problem diskuteras flitigt så är bilarna också bara skit. Tänk t ex på e36 vanos. Det brukar låta på forumet som att har den inte bytt vanos så kommer det obevekligen att rasa och kosta 100k:-...........Men i själva fallet så finns det ingen på forumet som har fått en vanos att rasa..... Det kan vara det som BMW blir lite förbannade på, dålig reklam för kvaliteten helt enkelt. /B |
|
|
Men det finns ju helt klart fler positiva inlägg gällande märket än negativa. Samt att vi INTE samlas här för att vi tycker så rasande illa om dessa bilar utan snarare tvärtom. Kunskaps- och erfarenhetesbanken som en sådan här sida innebär är egentligen guld värt för BMW. Människor som i de flesta tänkbara situationer har testat sina bilar, som har mekat med dom och som vill se till märkets bästa kan inte vara fel att ha en god relation till.Vi kan ju ge dom en kunskap om de mer långsiktiga aspekterna på att äga och köra BMW som man kanske inte alla gånger kan få genom tester innan. "Kvinnor gillar enkla saker...Män!" - Kary Lash, fotograf |
|
| Att ta fram information, varumärken, teckningar, fotografier, tekniska specifikationer osv. är förenat med stora kostnader. Jag har förståelse för om BMW vill skydda sina immateriella tillgångar, jag ser inget konstigt med det. Många tycks tro att det är bara att klipp och klista och använda material fritt, lite av Internetålderns dilemma. Det fungerar dessvärre inte så, det finns fortfarande starka skyddsmekanismer. Däremot kan man ha synpunkter på hur BMW agerar då de tar fram yxan. Precis som tidigare har kommenterats så finns det mycket att vinna på att ha en god dialog med entusiasterna. Mer att vinna än att förlora, helt klart. Så kanske ligger det något i påståendet om att agerandet tyder på en "omodern syn", även om jag inte tycker att det handlar om en omodern syn när det gäller försvaret av varumärket (och allt annat som har ett immaterialrättsligt skydd). Skilj på äpplen och päron. Det är en väsentlig skillnad mellan att ha en öppen och transparent syn - villket man nog kan säga att BMW har - och att försvara sina varumärken. | |
andha45 |
Det är fullt förståeligt att BMW vill skydda sitt varumärke. Ändå är det lite omodernt, tycker jag, att ha sluten kommunikation. Samhället karakteriseras av kunniga konsumenter, mycket informationsflöde, många kommunikationskanaler, flitig granskning av företag, andra organisationer och deras ledare etc. Konsumenter är krävande. Mot bakgrund av detta kan man inte mörka på negativ information längre. T ex om BMW misslyckas i ett krocktest vet de flesta konsumenter det nu. Inte kanske för 30 år sedan. Den öppna attityden skulle då innebära att man lägger ut den informationen på hemsidan och bemöter den. Mot detta står faktum att de företag som lyckats allra bäst med sina varumärken, är de som har mörkat på information och haft s a s sluten kommunikation - IKEA är ett mkt bra exempel, BMW också. |
| Ledsen, men jag förstår inte kopplingen mellan "skydda sitt varumärke" och "omodernt att ha sluten kommunikation". | |
|
Att IKEA har lyckats väl beror troligen inte på att de mörkar information, utan på att de inte är börsnoterade och behöver ta hänsyn till kvartalsrapportekonomin! Det som är lite konstigt med BMW, är att de traditionellt har haft en ganska god känsla för att vårda sitt varumärke och stöttat olika BMW-relaterade intressegrupper. Det verkar sannerligen som om de har gått in i ett paradigmskifte! (frågan är då om dagens framgång i BMW inte i stor utsträckning beror på öppenhet med information??) Jag vet att BMW drabbades av lätt panik i USA för några år sedan, när deras bilar började dyka upp i diverse suspekta kretsar och användes vid olika kriminella aktiviteter. Snabbt fick BMW ett dåligt rykte och tappade i anseende hos de köpstarka och prestigekänsliga nybilskunderna. Troligen är det detta som är själva upprinnelsen till att man försöker skapa sig en allt striktare kontroll över sitt varumärke. Första åtgärden var att registrera namnet och symbolerna som varumärken och sedan bekämpa alla som tillverkade diverse produkter med BMW:s namn på. Problemet är som bara att värdet är subjektivt och enbart finns hos kunderna! En av de viktigaste kundgrupperna för ett företag är entusiasterna, eftersom de i allra högsta grad står för mycket av den positiva mytbildning och mystik som kan bildas kring ett varumärke. Jag tror helt enkelt att det är så att BMW:s nuvarande ledning har en omodern syn på sitt eget varumärke, precis som påpekats! Dagens konsumenter är generellt extremt mycket mer välinformerade än gårdagens. Det håller jag helt med om! Om man börjar motarbeta kundernas sug efter information är man nog ute på tunn is! Givetvis måste varje seriöst företag sanera bland oseriösa hemsidor och liknande, men jag upplever att man i nuläget går fram med yxa i stället för med skalpell... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
andha45 |
Att skydda sitt varumärke är förståeligt = talar för sluten kommunikation då man ju ej vill att information/attityder som ej stöder varumärket sprids. Å andra sidan har företag i allmänhet blivit mer öppna, allmänheten mer välinformerad, det är lättare att få tag på information och negativa nyheter om ftg etc. sprids mycket snabbare än tidigare. Ideologierna/Synsätten är ungefär: Sluten kommunikation = skydda varumärket genom att undanhålla information som ej stöder varumärket Öppen kommunikation = tron att informationen sprider sig ändå så det är ingen idé att mörka. Om vi på vår hemsida också länkar till kritiskt granskning av våra produkter, uppnår vi två syften: dels kommer vår hemsida att bli konsumentens första val (dvs vi slipper gå till autopower för att få annan info än reklam), dels sätter vi press på oss själva att agera öppet, ärligt och konkurrenskraftigt (genom att vi vet att vi blir granskade) |
andha45 |
Man kanske kan uttrycka det som att IKEA tack vare att de ej varit börsnoterade haft möjlighet att agera på det sätt de gjort. Sällan har en IKEA-anställd officiellt sagt något som inte har legat i linje med Kamprads lilla röda och andra interna policyskrifter. (Det finns f ö en bok skriven av en etnolog om IKEA:s indoktrineringsprocess... jag har läst den, intressant). Jag tror att BMW:s ledning upplever det som mkt störande att BMW hanteras på det sätt det gör på chatsiter. Ibland så håller ju diskussionerna en mkt låg nivå. Men samtidigt tror jag att de underskattar behovet av denna typ av forum. Autopower liksom t ex mercedes-forum.de är bra siter som inte underminerar varumärket alltför mycket. |
|
Jag gillande Johan B:s kommentar, den var mer nyanserad. Johan talar bl.a. i termer av information kring ett varumärke, snarare än att låsa sig kring varumärkesbegreppet i sig. Jag håller med. Och min poäng kan väl egentligen exemplifieras i Johans kommentar, nämligen att det finns olika syn på exempelvis begreppet "varumärke". Jag ser på det som något som är tydligt definierbart, som en figur, en melodi eller ett ord. BMW:s proaktiva agerande i denna del (dvs. när det gäller uppenbart missbruk) har jag svårt att se något fel med. Däremot finns det en kommunikativ del där BMW:s ledning kanske har en "omodern" syn på den information som omger varumärkena. Här tror jag alltså att vi har något att bygga vidare på. Intressant diskussion. |
|
andha45 |
Den öppna strategin bygger på antagandet att vi tror att våra produkter är så bra, att de tål en granskning och att informationen är öppen. Risken att stöta sig med olika grupper är mindre. Den slutna strategin kan vara väldigt lyckad (som i IKEA-fallet) men risken är att man - åtminstone när det gäller produkter såsom bilar - retar upp dem som har negativa synpunkter, då man upplever att det mörkas på det. Ett typiskt exempel från bilmarknaden är när maninte erkänner typfel utan hävdar att det är "enstaka fall" och det kan t o m innebära att man lagar bilar i smyg vid servicetillfällen. |
| BMW AG glömmer att en begangnat kund idag mycket möjligt är en nybils kund imorgon | |
|
Det verkar vara en otrolig skillnad på volvo. Om jag inte minns fel så hostade t.o.m volvo (eller återförsäljare) servern för några av volvoforumen. Där kan man tala om förtroende för sina produkter och kunder... |
|
andha45 |
Kan ha något med den tyska mentaliteten att göra. De jag träffat i svenska företag har varit relativt öppna medan man ofta i tyska företag jobbar efter principen "erkänn inte problem officiellt förrän du måste". Jfr. Mercedes A-Klass-vältningen. De förstod inte problemet först... Denna skillnad kan man se i intervjuer med företagsledare också. |
|
En till som har blivit åthutad av BMW AG: Länk "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Dom borde sparka dessa sk. jurister och satsa medel för att förbättra säkerheten och rostskyddet på vagnarna istället. Kanske blir det några slantar över till en kundvårdkampanj också... /L |
|
| Skjut inte budbäraren ... | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tycker att det är lite överförmyndari att sätta till denna typ av åtgärd! Hemsidor och forum är,och kommer att förbli av entusiast och hjälp synpunkt för alla typer av bilägare. Tycker nästan att de sätter käppar i hjulen på sig själva då de försöker att sätta "döda" dessa sidor. Är ju ändå inte motståndare till märket som försöker att kasta skit mot BMW!! Om de ändå förstod vikten av dessa forum,och vad de själva vinner på dessa! Som sagt tidigare i tråden....kanske dags för ett brev till BMW AG,eller en protestlista!? MVH Patrik "Snart gift!" |
|
Är väl bara o vika upp kragen o vänta,,,,,,, Om det nu skulle bli nåt så har jag ingen förståelse att man ger sig på kultur,tycker helt klart att det borde sättas mer värde i arvet som i mitt fall rör 02. Mvh/Micke |
|
| Skamligt. dessutom dumt. Varför bita den hand som föder en?/ TP. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.