AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.690

BMW AG jagar entusiastsidor

Sida 1 av 3
Scheckheft
Hej
BMW AG fortsätter, med hot om rättsliga åtgärder och vite, att jaga entusiastsidor som handlar om BMW. Senast i raden är Europas största webbplats om 7-serien, wwww.7er.com. Enligt BMW AG kan begreppet "7er" förknippas med BMW. Vidare uppmanas ägaren av webbplatsen att ta bort material som härstammar från BMW:s broschyrer. BMW vänder sig också mot försäljningen av en kalender med 7-serie bilar. Enligt en skrivelse uppfattar man 7er.com som en konkurrent till BMW AG. Det paradoxala är att BMW själva annonserade på webbplatsen.
Hursomhelst har BMW AG kört fram det tunga artelleriet och hotar med att dra administratören för 7er.com , Christian Schütt, inför rätta. Detta kan medföra att 7er.com stängs vid årsskiftet.
Jag misstänker att det var något liknande som drabbade killarna bakom Autoppower (utan att vara närmare insatt i just den frågan).
Jag kan bara säga trist och tråkig.
Diskussionen i sin helhet här (27 sidor på tyska):
Länk
Den som vill lära sig några tyska svordomar kan studera inläggen med stor behållning ;).

Mvh
Scheckheft

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Känns som on BMW AG sitter och kastar pil i en gummibåt!!

Länk
Man kan ju undra vad som driver dom att göra detta? Jag tror knapast det är ekonomisk vinst, det rör sig snarare om någon slags principsak.
Att bita den hand som föder en är aldrig särskilt taktiskt, om än effektivt för stunden.

Att Bmw AG sätter X antal Jurister i arbete på detta tyder säkert på att någon i styrelsen/chefsposition hyser agg mot märkesinriktade forum där man kan dela med sig av sina erfarenheter kring bilmärkets modeller.
Personen/personerna i fråga ser säkert det som en stor ekonomisk förlust att man inte åker till den auktoriserade Bmw återförsäljaren med sitt problem, utan eventuellt tar sig an det själv.
Sorgligt är det iaf, och fortsätter det såhär så borde även Diverse Amerikanska forum löst till. De blir väl tills de trampar någon svinrik amerikan på tårna och han själv drar in sina Jurister.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Anledningen att man vill döda alla sådana forum är väl beroende på att medlemmarna där till 95% kör begangnade BMW bilar eller bilar som är mer än en månad gamla.

BMW är ju bara intresserade av att sälja NYA bilar, och vill helst inte förknippas med något annat.

Det är väl samma anledning att man inte heller prioriterar att göra säkra lås/stöldskydd, svårskruvade mätare osv... för BMW ag är det sälja nya bilar som gäller...
to
268
tooon
325ix -07
BMW_MAN,
... och för att sälja nya bilar måste man ju givetvis också ha nöjda kunder som idag äger "begagnade bilar".
Skulle de resonera på det sättet skulle det ju inte säljas några nya bilar alls.
Behandlar man sina trogna kunder dåligt resulterar det väl ofta i en sämre nybilsförsäljning.
Sen är det knappast bara nya bilar man tjänar pengar på, serviceverkstäderna bidrar med en ganska stor del där också.

Jag tror personligen att det rör sig om en ren principsak, att BMW ställer sig emot att sidor indirekt tjänar pengar på deras varumärke (i form av reklamintäkter o s v).
Men som sagts tidigare, jag anser också att de biter den hand som föder dom!

Mvh
/ Peter

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kanske, men jag kan inte säga det samma gäller på BMW sverige. Jag har själv köpt en begagnad bil på BMW Group nyligen och jag fick ett väldigt bra bemötande och när nämnde att jag är medlem i BMW CS så var det bara mycket positiva reaktioner, som t.ex. kul att du intresserar dig för våra bilar.

Jag och min pappa satt och snackade med säljaren om en orange 2002 tii som pappa hade när han var i 20 års åldern.

Sen finns det visst folk som köper nya bilar... skulle tro att folk här lägger en större %-sats av sin inkomst på BMWs produkter än BMW snitt kund. Det finns de som kör dyra nya bilar här... hur många här kör inte E60/E61 t.ex. hur många kommer inte att köpa nya 3 serie? många som kör X3, 1-serier mm... Hur många är det inte som kör nya //M bilar speciellt M3 E46?

Att man attackerar entusiaster är bara tråkigt.. förstår inte..

4 Cylindrar är 2 för lite!
BMW är ett av världens starkaste varumärken. Varumärket är registrerat och skyddat.

Det finns säkerligen åtskillliga sajter som använder sig av BMW:s varumärke på ett eller annat sätt. Vissa sajter håller säkerligen ocså mycket sämre kvalitet än t.ex autopower och kan ge BMW som företag dåligt anseende.

Bussar man juristerna på dessa dåliga sajter måste man tyvärr även se till att alla andra sajter också stänger eller tar bort material som inkräktar på varumärket.

BMW:s metoder kan man däremot tycka vad man vill om.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Ras.mus
Finns det ingen här som har en adress till folk i bmw AG styrelsen? Jag menar får de protest-brev från en jäkla massa bmw-ägare både till sin email och till sin vanliga post-låda (på jobb då förstås) så kanske de drar åt sig öronen?

För det handlar ju faktiskt om KUNDER som tycker deras produkt är så bra att de självmant gör reklam för den på internet!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Man kan alltid skriva till BMW....

4 Cylindrar är 2 för lite!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW gör sig själva en björntjänst med detta agerande. Det är helt enkelt dålig ekonomi att göra så i ett längre perspektiv.

Lotus har kommit fram till att de tjänar stora summor pengar på entusiastsidor där personer helt frivilligt och utan kostnad hjälper varandra att lösa olika spörsmål som rör bilmärket. Detta skapar en enorm goodwill för Lotus utan att de behöver spendera några pengar, samtidigt som det faktiskt avlastar deras organisation en hel del då "småfrågor" som ändå inte genererar några vinstpengar i stor utsträckning löses utan att de behöver anstränga sig när entusiasterna löser det i de externa "communities of practice" som uppstår på och kring entusiasthemsidorna.

Om BMW varit lite mer framsynta och ekonomiskt smarta, hade de i stället stimulerat och gynnat entusiasthemsidorna som i grunden finns för att personer "dyrkar" märket...åtminstone borde de inte motarbeta dem!

I grunden tror jag det handlar om att BMW tror sig behöva full kontroll på sitt varumärke för att det inte skall tappa i anseende om det börjar "missbrukas" av kunderna. Problemet är bara att det alltid är i kundernas tolkning som värdet av varumärke uppstår, man kan således inte kontrollera innebörden av varumärket till 100%....man når nog bättre resultat med morot än piska när man vill försöka påverka märkesanhängarna!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag tycker inte att det är konstigt att BMW AG vill försvara sitt varumärke. Men det är sorgligt att de inte inser hur betydelsefulla de vederbörande sajterna kan vara för deras egen försäljning. Tragiskt om de bara sätter jurister på att blint "jaga" folk som de anser göra varumärkesintrång. Jag vet dock inte om jag köper att de skulle vara ute efter att sätta dit folk som diskuterar begagnade BMWs - låter lite långsökt i mina öron.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
BMW borde vara mer fokuserade på hur de själva och alla deras återförsäljare och verkstäder påverkar varumärket istället!

/RS2
kilroy
Nybilsförsäljningen måste ju vara centralpunkten i BMW AG´s affärsidé men även reservdelshanteringen och underhållssidan bör ju generera en del pengar tillbaka till företaget. Den idealiske kunden är en kund som inte vet mycket om bilar och som därför lämnar in bilen hos sin auktoriserade BMW-verkstad för underhåll, service och reparation. Nackdelen med ett sådant här forum (nackdel för BMW AG alltså...) är ju att här finns massor med tekniskt kompetenta medlemmar som gärna ger tips om hur man fixar en del av problemen själv. Det innebär ju troligen att BMW AG får tillbaka mindre del av dom pengar som man kalkylerat med i form av service-, underhålls- och reparationspengar.
Jag kan tänka mig att det är en av anledningarna till missnöjet med sajter av det här slaget.Ett annat skäl kan vara att alla stora företag, BMW AG i synnerhet, är oerhört angelägna att skydda sitt varumärke, och jagar eventuella varumärkesintrång med blåslampa. Sen kan man ju ur forumets perspektiv tycka det är synd att man från BMW AG inte istället försöker etablera någon form av "samarbete" med forumen istället...Mvh kilroy
RS2: Huvudet på Spiken!

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
kilroy
Olof Ovenholm*Ursäkta om jag upprepade ditt resonemang om varumärke men ditt inlägg syntes inte på min dator innan jag skrev mitt inlägg...sorry!Mvh kilroy
Håller med Johan B!
Vore bättre och framförallt en sporre till alla entusiaster och sajt-ägare om BMW gav ett officiellt godkännande eller "certifierade" riktiga/genuina entusiest-sajter.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Hade BMW varit smarta och lite mer taktiska så hade de satt juristerna på de dåliga siterna och istället bundit de bra siterna till sig, via kontrakt eller liknande uppgörelse. Då hade de blivit av med "skiten" men hade fortfarande kunnat behålla kontrollen över sitt varumärke + de hade fått goodwill hos entusiasterna.

Det går alltid åt h***e när ekonomer och jurister får bestämma... (no offense om vi har några sådana här på forumet)

/Fredrik
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Missade helt JohanB:s inlägg... håller helt med

/Fredrik
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det är väl olika från märke till märke (pratar inte om bara bilar nu utan om alla märken). Alla företag har sin olika strategi.

En del märken försöker ju bygga sin styrka genom sina entusiaster, genom att stödja dessa, inte nödvändigtvis med pengar utan bara en "välsignelse" kan ju funka.

Andra vill köpa sig sin image, genom att betala, reklam, F1, kända förare osv.

Vad BMW prioriterar verkar ju rätt klart.
andha45
På sätt o vis bygger det på en omodern syn på varumärket. En modernare syn är att företag är öppna, transparenta och låter alla diskutera företaget öppet - därmed behåller man också kontrollen till viss del. Jfr. företag som lägger ut mkt info på hemsidan (Electrolux, Shell med analytikerrapporter etc.).

Det motsatta synsättet är att göra som IKEA - endast lägga ut info som diskuterar företaget och dess produkter i positiva ordalag.

I princip tycker jag att den öppna attityden är att föredra men det finns exempel på när det kan gå för långt, t ex hade Shell chat på sin hemsida som urartade (ni kan tänka er vad de skrev om Shell, Sydafrika etc.)
andha45
Designen på 7er.com påminner en del om bmw.com. Det ingår i bedömningen att sidan kan uppfattas vara BMW:s.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.