|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Autopowers tvätttips: Länk | |
| Köpte avfettning hos polishman, numera sköljer jag bara med varmvatten, ingen svampning. | |
bustorp |
Kan inte tänka mig att det blir rent om du alltid gör det. Tvättar du aldrig med svamp då eller ? Vad är det för avfettning? |
|
Den bästa är Tjär och asfaltslösare på OK. Miljöavfettning på OK suger.. |
|
| Okey! Jag svampar 1/månad vintertid. | |
|
Tycker OKQ8s miljöavfettning är bra. Den är inte så stark som så många andra avfettningar.. Ja lägger på en hinna med avfettning på bilen. Väntar 4-5 min och spolar därefter av bilen med högtryck med varmt vatten (35-40 grader). Bilen blir så ren så ren av det !! Sedan i min tvätthall på jobbet har vi även en tork som blåser torrt bilen, funkar suveränt här på vintern! :):) Bilen är Ditec behandlad.... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Problemet med ok´s naturavfettning är dess mycket starka lukt. Tvivlar på att den är miljövänlig att andas in. | |
|
Tjär och asfaltslösare från OK luktar mycket mycket starkare än OKs miljöavfettning.. Tvivlar också på om den är miljövänlig, men är övertygat om att den är bättre för bilen än Tjär och asfaltslösare.... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
provade autosmatrs tjärlösare här i dagarna på mercan, bakskärmarna var svartprickiga före, efter påläggning av lösaren och högtryck var prickarna ett minne blott ___ Mvh Patrik N. |
|
| Tycker verkligen synd om er i södra delen av landet. För oss som bor där vi har saltfria vägar är detta inget stort problem. Att tvätta bilen vintertid är likadant som sommartid här, dvs att man bara behöver använda schampo och sen vanlig handgnuggning. Alltså ingen avfettning alls, det behövs inte eftersom det inte är en massa genom vägsaltet upplösta asfaltrester som kletat fast på bilen. Jag avfettar endast innan jag lägger på nytt vax, dvs en par gånger om året, och jag har alltid ett vaxlager kvar på bilen året runt. Så är det om man bor i den saltfria delen av landet ! | |
marre86 |
Hej hej! om man ska använda t-grön som avfettning blandar man ut den eller använder man den bara som den är vad kostar en sådan (1liter) eller kan man köpa de på 5liters dunk? är t-grön skadligt för lacken om man använder de ofta? sälger micro/mekonomen t-grön eller ska man testa något annat avfettning? provade autosmarts avfettning med vax (39kr l) tyckte den inte va så bra men kanske lät den verka för lite 2-3min Mvh |
bustorp |
marre86: T-Grön ska vara direkt ur flaskan, alltså koncentrerat.Inte skadlig så länge den inte får torka in. Däremot kan den torka ut/flamma gummilister/plastkofångare o ev.lösa klistret på ex.vis fastklistrade sidolister så använd den inte mer än du behöver (ett par ggr/år). Även lackbättringar med spray kan mattas men brukar bli bra när de polerats upp igen. Så använd med måtta. Vet ej om Mekonomen/Micro säljer det men det är bättre du kollar det själv, eller hur? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Många gånger är det avgörande inte märket utan TYPEN av avfettning. Stackens avfettningsartikel beskriver de olika typerna och deras tillämpningar: Länk Miljöavfettningar kan vara luriga då gruppen inte är homogen - de kräver att man läser innehållsdeklarationen och kan tolka den. Åtkomst till artikeln kräver tyvärr medlemsskap - men det fixas snabbt på Länk. MVH/PTR Hej igen förresten, länge sedan jag besökte sidan, men har som moderator på Stacken ibland diskuterat bilvård även här. Skall i dagarna (äntligen!) bli stolt BMW-ägare - så nu kan jag ha ännu mer nytta av Autopowers forum. |
|
|
Hejsan! Jag täkte testa Lahegas Vinteravfettning, ska vara bra har jag hört. Finns på Statoil, Örebro. Någon som har erfarenheter av den avfettningen ? //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Kallavfettning är generellt effektiva om man lägger dem på torr bil (inget ovanför sidorutorna - risk för att rostskydd i dörrarna löses upp) och högtryckar efteråt. Sällan en enorm skillnad mellan dessa produkter då uppbyggnaden är snarlik. Är det svårare fläckar så får man ibland gå en runda tilll efteråt, ev med tuffare tjärlösare och trasa. Jag har tidigare publicerat ett minitest här (hela testet finns på Stackens bilvård). Jag gjorde flera försök vardera på tuffa/stora asfaltsfläckar med följande produkter: - Multi Naturavfettning (alkalisk bas, effektiv på olja och fett enligt flaskan) – Noll resultat trots gnuggande på intorkad asfaltskitt. - Biltema och Lahega Microavfettning - Mycket liten effekt, knappt märkbart trots gnuggande. - Vanlig lacknafta – Löser effektivt upp smutsen, men det blir en kraftig brun hinna som är svår att få bort helt. - T-röd – Inget brun hinna, men inte heller helt effektiv på smutsen. - Hagmans kallavfettning – Ungefär samma resultat som lacknaftan, något mindre brunt efteråt. - Black Arrow avfettare – Tar effektivt bort smutsen och lämnar mycket lite brunt kvar. - Lahega Herofix (fläck- och tjärlösare) – Tar bort smutsen bra, och lämnar mycket lite brunt kvar. - Autoglym tjärborttagning - Tar bort smutsen bra, men lämnar en hel del brunt kvar. |
|
|
Fjattespatt skrev i ett tidigare inlägg "Varför behövs egentligen avfettning över huvud taget? Vad är det för "fet" smuts man får på vintern men inte på sommaren?" Det undrar jag med! Vad är det som är så fett på vintern? Salt, lera, damm löser sig väl bäst i vatten!? /A |
|
|
Asfaltsstänk som löses upp av saltsörjan på vägarna i kombination med dubbdäck. Blir svarta små prickar på lacken... Annars gäller fortfarande grundregeln från kemin: Lika löser lika! Dvs. kolväte (asfalt) behöver någon form av kolväteförening för att lösas upp så effektivt och skonsamt som möjligt, och då pratar vi petroleumavfettning eller "kallavfettning", som i princip är samma sak som lacknafta. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar! Undrar om det används mindre avfettningsmedel på Gotland, eftersom det inte saltas där!Annars borde man informera om detta. /A |
|
|
Ahhaa ! Tack Johan B. / FS |
|
|
exakt samma tid, telepati? /A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.