|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
marre86 |
Hallo hallo! jag har vaxat min bil i sommras har inte använt något avfettnings medel ännu men de börjar ju bli dags för de nu så jag undrar vilket medel är bäst + vad hittar man de att köpa typ finns de på micro-mekonomen ? Mvh |
bustorp |
Eftersom det troligen inte finns något vax kvar så kanske du vill ha bilen så ren som möjligt innan du vaxar den igen. Jag brukar använda T-Grön eller Silver Line kallavfettning. Det brukar vara effektivast på all fet smuts o tjära. Spraya på torr bil, låt det inte torka in, svampa ev. och skölj noga. Efter det så tvättar jag med ett ganska starkt rengöringsmedel, typ Strövelskemi´s Alfanol HD Grön ( slår det mesta, drygt 1 dl. till en spann vatten, finns hos Mekonomen). Låt det inte torka in på lacken bara. Skölj noga. Renare kan det nog inte bli (inte dina händer heller om du är oförsiktig, handskar rekommenderas den ovane). Gör man detta på rätt sätt så är det effektivt o helt ofarligt för bilen. Klart för ny lackbehandling! BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
| Ja fast ta det lungt med att svampa in avfettningen... Då kan det torka in rejält! | |
|
Ett litet tillägg till bustorps inlägg. Om man sprutar på avfettningen och därefter svampar bilen så innebär det att man drar med sig en massa smutspartiklar som kan repa lacken. Jag tycker att man först lägger på avfettningen, låter den verka och därefter spolar man av den. Om det då är tjärfläckar kvar så kan man lägga på ett varv till med kallavfettningen och svampa. Avslutningsvis kan man lägga på någon "vanlig" avfettning som tar bort den feta yta som kan bli efter kallavfettningen och spola av. Fast egentligen så är jag ännu omständigare när jag gör rent lacken men de behöver man inte ta upp nu kanske. Tommy |
|
|
tycker autosmart avfettningen fungerar rätt bra men man måste använda deras "tjärlösaravfettning" i detta slask.... tillför liten gnutta vax också ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Varför behövs egentligen avfettning över huvud taget? Vad är det för "fet" smuts man får på vintern men inte på sommaren? / FS |
|
marre86 |
Hej igen! om man nu vill använda avfettning till bilen vilken är bäst ja menar om man tvättar som jag spruta på avfettning låt verka ca. 1-2min sen spola av rikligt sen tvätta bilen som vanligt med vax,shampo något tips om avfettningsmedel + bästa bilschampot som man kan köpa antingen på mekonomen eller micro Mvh |
bustorp |
Tommy: Du har självklart helt rätt. Jag såg det sen när jag läste det att det såg inte ut riktigt som jag hade tänkt att det skulle se ut......... marre86: T-grön och ex.vis Simoniz, Hagmans, Preem eller OK:s vaxschampoo duger gott. Du kan låta avfettningen ligga på ytterligare 5-6 min. bara du inte låter den torka. Då har den chans att lösa upp ev.tjärfläckar. Spola gärna av med högtryck om du kan eller ljummet vatten eller allra helst ljummet högtryck. Det här med vaxschampoo ska man väl inte ta så allvarligt på. Vaxeffekten sitter i ungefär tills du har kommit hem....eller som längst några dagar på en obehandlad bil. Men det luktar oftast rätt gott....... BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Ok´s avfettning funkar utmärkt. Shampot likaså. MVH |
|
|
Jag har väldigt god erfarenhet av Lahegas Kallavfettning, den är enligt mina erfarenheter flera snäpp bättre än tex t-grön. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
bustorp |
wendtan: Det kan inte bli mer än rent....och det blir det med T-Grön :) Lahegas är troligen svårare att få tag i eller finns den på Mekonomen? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Soki Du menar väl inte OKs miljöavfettning?För den tycker jag lämnar kvar det mesta. |
|
|
Bustorp: Sant! men t-grön gör inte riktigt lika rent som lahegas, utan man måste på o svampa efteråt för att få det 100%. Och all mekanisk "nötning" gör ju repor i lacken, så ju mindre svampande desto bättre. Lahegas produkter finns hos Autoexperten men även på Vissa mackar, har bland annat sett det på Shell. Som en ren bonus så är Lahgas produkt billigare. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
bustorp |
wendtan: Svampa efteråt...? Du menar tvätta? Det trodde jag att jag gjorde klart i mitt första svar på trådens grundfråga. Självklart skall man alltid tvätta efter man har avfettat. Gör inte du det? Något annat finns inte i min värld, då blir det inte rent. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
| Vadå Avfettning? - Ingen som har provat en stålborste för vinkelslip - Klår all avfettning i världen - jävlar vad rent det blir .. :o) | |
|
Självklart tvättar jag bilen med bilshampo efter en avfettning. Men efter att man lagt på avfettningen och sen högtryckat av den så finns det asfaltsfläckar osv kvar om jag använder t-grön. De blir det inte med Lahegas produkt. När jag skriver svampa så menar jag använda en svamp tillsammans med avfettning i efterhand för att få bort det sista. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
bayern münchen: Jo, den funkar fint om fast jag låter aldrig smutsen torka in. Oftast blir det tvätt direkt efter körning. (ja, det är jobbigt) ;o) MVH |
|
bustorp |
Jag förstår vad du menar,wendtan. Vi har olika erfarenheter av samma sak bara. Lahegas är definitivt inga dåliga grejor. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Jag använder OKs mac124 (eller vad-det-nu-heter). Prickbort kanske det heter? Tycker iaf att det är riktigt bra! Sen schamponerar jag in bilen med OKs wax-shampo eller Hagmans wax-schampo. Blir väl ok, det viktigaste är att få bort saltet tycker jag! Då man avfettar ska man även undvika att få på rutorna, då avfettningen kan rinna ner innanför dörrsidan och orsaka rost! (Eller är det bara nåt jag fått för mig?) /Erik |
|
| Tänkte bara tipsa om ett medel som heter Mac 124. Det kommer från Mr cap från början. Bara att duscha på, sen får det dra i 2-3 min. Sen rinner allt av när man blåser på med högtrycken.Utan att man behöver gnugga med en svamp! | |
|
Soki Oki! du är helt klart flitigare än mig:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.