|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag var det sista dagen man kunde besiktiga bilen på drive in "express" Aröd (gbg), så jag pallra mig upp klockan 07.00, kom till en 40 bilars kö och dom jobbade så segt 1 bil/20 min. Så kom äntligen min tur klockan 14.20(!) och då sa dom att dom har rast och sen möte, Ha En j*vla bra dag! Ingen Service känsla överhuvudtaget, dom försökte inte ens vara trevliga. Kan inte staten avreglera bilprovningen också, då ska ni se att de går betydligt fortare och billigare och dom privata företagen gör arbetet me ett leende på läpparna!! Nej men seriöst ska de vara så här? ___ IS POWER låter mer än de går :D | |
|
Nej, så ska det inte vara. Hela systemet med Drive-in har tyvärr havererat på grund av att folk utnyttjat det på fel sätt, därför slutar allt fler stationer med det. Meningen med Drive-in är att kunna hjälpa de som inte har möjlighet att boka tid, bilen kanske precis är inköpt eller har varit avställd en period. Istället har man använt drive-in som ett alternativ till den vanliga tidsbokningen, vilket inte håller i längden. Beroende på bemanningen kan kön naturligtvis röra sig olika fort, men på en medelstor station är nog en bil var tjugonde minut ett normalt tempo. Vad man skulle gjort i ditt fall är att meddela den tidigare stängningstiden i förväg... Att det skulle bli bättre och billigare om monopolet avregleras tvivlar jag starkt på, även om jag själv hoppas på en avreglering... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag förmodar att du menar Bilprovningen och inte Vägverket? Grejen med Bilprovningens monopolställning är att företaget inte får göra någon vinst på de obligatioriska besiktningarna, resultatet ska alltså bli noll i slutändan. Hade det varit ett rent vinstdrivande företag hade man bara höjt avgiften och på det viset gjort en vinst... Skulle monopolet släppas fritt idag finns inga aktörer på marknaden bortsett från Bilprovningen, inget annat företag har ackreditering att utföra kontrollbesiktningar och kommer inte att få det inom överskådlig framtid. De enda aktörer man kan förvänta sig ha möjlighet att slå sig in på marknaden är de stora tyskarna, Tüv eller Dekra alltså. Avgiften skulle naturligtvis vara styrd av konkurrensen (i den mån det finns någon) men utan något övre tak. Att tro att det skulle bli billigare än vad det är idag, eller ens billigare än i övriga Europa (ca 500-800:-) är bara naivt... Om man är tveksam till kvalitén på besiktningarna i dagsläget vågar jag knappt tänka på hur det skulle se ut om "Sunes mack" på landet fick besikta bilarna, (och dessutom laga bilen antingen före eller efter kontrollen) personligen tror jag att trafiksäkerheten skulle äventyras i syfte att göra en större vinst. Men som sagt, ingen skulle bli gladare än de som idag jobbar för Bilprovningen om monopolet släpptes, då kunde man jobba för ett vinstdrivande företag och få anställningsvillkor och lön därefter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Varför måste ett statligt verk som SBP utföra detta?Vore det inte bättre om det kom privata företagare som utför denna för mig (lekman) ganska enkla undersökning?Känns som detta statliga är kvarleva från förr och som nu borde ändras för bla få bättre ekonomi?försökte ladda ner årsredovisningen men utan resultat? Har SBP bra ekonomi eller får vi skattebetalare som med många andra statliga skjuta till pengar via skattemedel? Vill minnas att i Usa(visa delstater)så kan via den lokala macken få besikta sin bil vore det inte en bra lösning?? Vore det inte bättre med lite konkurrans för alla parter? |
|
|
Jag vet inte riktigt hur ditt inlägg plötsligt hamnade under mitt med en senare tid för inläggning, men svaret står att läsa ovan... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
asså den delen med avreglering skrev jag lite me glimten i ögat men om vi ska diskutera de så: Det finns många andra viktiga samhällsfunktioner som har blivit avreglerade och bilprovningen e inte den känsligaste av dessa, t. ex El Post tandvård osv osv... Man märkte att den kommunalanställda andan genomsyrade den arbetsplatsen, "gör så lite på så lång tid som möjligt", dom hade lunch i 60 minuter me en enda gubbe kvar i hallen. Det värsta att du ligger i sån underläge om du en vågar tilltala nån av arbetarna för dom har ett jättefint svar som funkar på all kritik mot drive in:en 1. Vi Behöver rast 2. Du har haft 5 månader på dig å Besiktiga! ___ IS POWER låter mer än de går :D |
|
|
Hmmm.... ett knep, som jag med framgång praktiserat ett antal gånger, är att ringa Bilprovningens tidsbokning medan jag står i Drive In-kön. Förvånansvärt ofta finns det återbudstider samma dag, om inte på samma station så på en i rimlig närhet. Många tycks avboka sina besiktningstider väldigt sent! /// Gunnar E. |
|
|
snackade me annan gubbe där som ställde bilen där över natten och fick skjuts dit på morronen :P ___ IS POWER låter mer än de går :D |
|
|
Jesperado:Ni gör säkert jobbet enligt de vilkor/regler ni ska göra, men jag tror att privata företagare kan göra jobbet både bättre och snabbare. Problemet med många statliga företagare är att dom går i samma hjulspår som man har gjort tidigare. Givetviss skulle de ev mackar gå igenom samma kontroll som säkert Ni för göra för att behålla aukt för besiktning ingen skillnad där. Vad är det som säger att SBP är så duktiga? Drive in systemet borde ha kommit in för flera år sen? Bokning via nätet kommer väldigt sent om man ser till andra företag inom samma bransch. |
|
|
raisedfist: Raster är lagstadgade och går inte att förhandla bort eller på något annat sätt undgå, så är det bara. Och svarsalternativ två tycker jag också är värt att tänka på när man kommer sista dagen i sin femmånadersperiod och "måste ha bilen besiktad NU"... gunnare: Det är väldigt få avbokningar, vad man får är tider som släpps på morgonen. Man håller nästan alltid en man i reserv om någon skulle bli sjuk eller andra problem skulle uppstå. När man märker att alla kommer till jobbet öppnar man även dessa tider som då blir bokningsbara... starre: Bilprovningen är inte att betrakta som ett statligt företag. Staten är den största ägaren och styr över prissättningen genom ekonomistyrningsverket, i övrigt drivs det som alla andra aktiebolag. Kraven för att få ackrediteringen av Swedac är minst sagt högt ställda, det finns som sagt i dagsläget ingen annan aktör som skulle kunna leva upp till dessa. Bara en sådan sak som att upprätta en databas (och få datainspektionens medgivande till densamma) och ansluta denna till Vägverket för åtskilliga miljoner hindrar de flesta... Ingen, men vad säger att någon annan skulle vara bättre? Bilprovningen har trots allt en del erfarenhet av besiktningsarbete. Drive-in borde ha försvunnit för länge sedan, det håller jag med om. Men det har av ledningen setts som en "utökad service" som istället slog fel och blev motsatsen. På vissa stationer har man kapacitet och utrymme att hantera drive-in som det är tänkt, och då är det en bra grej... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Tux Thunderbird |
raisedfist >> Jag måste hålla med Jesperado. 1) Raster är inte bara lagstadgade och omöjliga att förhandla bort. De behövs dessutom ur ett mänskligt (och för den delen, effektivitets-) perspektiv. 2) Jo, du har ju faktiskt haft 5 månader på dig ... starre >> Att tro att saker och ting blir snabbare, bättre och billigare bara för att de blir privataägda med någon sorts gudomlig automatik tycker jag är lite åt det naiva hållet. Det är dessutom stor skillnad på ett statligt verk (televerket t ex som du hänvisar till) och ett aktiebolag med staten som huvudägare i en bransch med statligt ramverk. Om kvalitetskontroll o dyl kan upprätthållas är privata alternativ välkomna för min del, men som jag förstår Jesperado så är så möjligt redan idag bara det att tröskeln är väldigt hög ? Att Sunes mack och bilverkstad i Tarmvreda skulle få rätt att besiktiga får mig dock att rysa. Tycker ni inte att det rullar omkring tillräckligt med vrak på vägarna redan ? /TT "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
Tux Thunderbird |
Ber om ursäkt starre, du hänvisar förstås inte till televerket, det var jag som tänkte det som exempel och fick en blackout. /TT "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
|
Ser inte problemet; Själv avbokade jag min förbokade tid och lyckades med konstycket att få första tid på morgonen på absolut första inställelsedagen. Så tider är väl inga problem anser jag. Sedan så kan jag tro att privata företag skulle kunna göra kontrollen fortare JA, för att de då tjänar mer pengar, men då skulle de säkert också missa fler saker just för att det går så fort. Rätta mig om jag har fel Jesperado, men troligen har SBP, med alla dess år, räknat ut en tid som behövs för att kontrollera en bil. Det är fördelen med det STATLIGA sättet, dvs de som jobbar tjänar inte mer pengar på att skynda på och ev missa ngt om de hinner få in en bil till under dagen. Dvs säga det finns ingen incitament i att hinna med så mycket som möjligt samtidigt som risken att missa ngt ökar. Det är väl bara bra tycker jag. Folk oroar sig över kontrollen och grämer sig för att åka dit och hoppas på att det ska missas om de har några fel...fattar inte den logiken. Om jag har ett fel jag ej vet om vill jag väl att de hittar det så det går att fixa till eller? Själv ber jag alltid kontollanten att kolla extra noga och berätta om minsta lilla problem, även om det inte i sig skulle ge anmärkning. Sen en fråga till Jesperado; Är det inte så att det finns ngn form av statistik hos er vad gäller äldre bilar där det kan utläsas att de som sköter om sina äldre bilar (läs de som klarar sig genom kontrollen) oftast försöker få en så tidig tid som möjligt inom inställelseperioden och det motsatta för de som ej "går" igenom? *BAWORAK* |
|
|
Under hösten var jag och lät besikta våra två bilar med relativt kort mellanrum och var tvungen att flytta tiderna lite. Jag hade fått kallelse med automatgenererad tid samma som förra året på samma ställe. Hade fungerat perfekt om jag inte hade varit upptagen just då. Jag blev alltså tvungen att boka nya tider på nätet. Den ena var inga problem alls. Med den andra var det lite mer problem. Då jag kollade på eftermiddagen var det helt fullbokat långt framåt. Men tidigt på morgonen lyckades jag knappa in mig på nätet vid rätt tid för att se dom extra tider som Jesperado beskrev enligt ovan. Perfekt om man kan styra sina arbetstider lite. Fram för mer automatgenererade kallelser, nättjänster, mailpåminnelser, smspåminnelser så blir det nog bara ännu bättre. /Johan |
|
|
Jag håller med Jesperado. För min del så spelar det mindre roll om det tar 17min eller 21min när jag besiktigar bilen. Det viktiga är att jobbet blir noggrannt utfört, risken om man släpper det fritt är att vissa oseriösa aktörer kanske släpper igenom bilarna lättare vilket skulle sänka trafiksäkerheten. Som företagare man vill ju inte bli känd som nån gnällgubbe som klagar på allt. Köper man en gammal bil ser jag besprotokollet som ett viktigt argument. Det skulle jag nog inte göra om "Kalle på hörnet" fixade besiktningen... |
|
| Om SBP hade varit en bilverkstad så hade jag aldrig lämnat in min bil där! Mina erfarenheter är inte goda när det gäller SBP och säkerhet! De verkar vara ett lotteri! De har missat otroliga saker på vissa bilar. Lite konkurens borde verkligen inte skada. Men det är nog bara att vänta, det kommer. | |
|
SvanteE: Det är reglerat av Swedac hur tätt man får boka bilar och hur många bilar varje gubbe får göra varje dag. Det är inte heller tillåtet med ackord eller liknande kvantitetsberoende system, allt för att varje bil ska få ta den tid som behövs... Det finns mycket tydliga samband mellan när i perioden en bil inställs och besiktningsresultatet, även t.ex. hur långt innan den bokade tiden fordonet anländer till stationen och resultatet. Det mest slående är skillnaden på bilar som bokats och bilar som väljer drive-in, underkännandefrekvensen är nästan dubbelt så hög för drive-in-bilarna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Om nu kraven/kontrollen är så pass högt ställda borde man inte då få samma dom oavsett från vilken SBP plats man besöker?Det finns några trådar där man bes sin bil och sen testat att åka till en annan och fått två olika reslultat? Att få ordning på en databas borde i mina ögon inte ta så mycket tid och kraft om både parter är överns om vad som ska göras:))Sen är det säkert lättare att prata med varandra om man i mina ögon är statliga. Tux Thunderbird:Jag tror inte men däremot så vet jag att vid konkurans så blir alla spelare bättre, och jag tror att SBP kan bli bättre om man får in andra aktörer på marknaden. Bla Sunes mack(om de klarar av kontrollen dvs)TUV etc etc |
|
|
starre: Så länge det är människor som utför kontrollen kommer det alltid att finnas variationer i resultatet, det är ofrånkomligt. Att resultatet skulle bli mer likriktat med flera olika aktörer är inte så troligt, snarare att det blir ett gigantiskt steg åt andra hållet. Tid och kraft är nog det minsta problemet, det är fruktansvårt dyrt, vilket gör det totalt omöjligt för mindre företag (Sunes mack t.ex). Bilprovningen är inte statligt, det är ett aktiebolag. Konkurrens är naturligtvis bra, men då måste det ske på vettiga villkor. Hur bra verkar det att en och samma verkstad först lagar en bil och sedan godkänner den vid en kontrollbesiktning? Hur benägen är man i det läget att underkänna sitt eget arbete? Eller tvärtom, om verkstaden först besiktar fordonet för att sen få åtgärda de brister man upptäcker och sedan i tredje ledet godkänna bilen igen? Hur trygg kan man som kund känna sig och lita på att bristerna verkligen fanns där och blivit riktigt åtgärdade? Fördelen med monopolet som det ser ut idag är opartiskheten, Bilprovningen har ingen fördel varken av att underkänna eller godkänna ett fordon... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det skulle säkert kunna finnas utrymme för mer än en instans som besiktigar fordon. Därmed inte sagt att ASB (för att göra Jeppe glad..)) ) skulle försvinna, och kombinationen bilverkstad-besiktning vore ingen bra idé. Kostnaderna för att upprätta en dylik verksamhet kan tyckas avskräcka men det kan snabbt ändras. Televerket levde länge i falsk säkerhet i tron att ingen någonsin skulle kunna hota deras ställning och deras landsomfattande nät av koppar och fiber som de hade arbetat ner i marken under många decennier. Så kom någon och plöjde ner fiberkabel i SJ:s banvallar över större delen av riket, det var över på några månader, en annan hängde upp fiber i vissa delar av Vattenfalls och Sydkrafts m.fl högspänningsnät och stolpar. Vips fanns inte bara ett utan flera alternativ till gamla verkets stamnät, de blev fullständigt överrumplade. Konkurrens har sällan skadat och monopol tillhör forntiden, bara att kolla på andra statliga verk och myndigheter, Televerket inte minst. Jag kan fortfarande ibland roas av att ta fram lite äldre intern dokumentation och annat från detta "verk" och se hur man tänkte och planerade för inte allt för länge sedan: Folket ute i stugorna bör vara nöjda, de hade ju både vita, svarta och grå Dialogapparater att välja på nu när de tunga bakelitapparaterna var avskaffade, vad mer kunde de begära? Faxar, modem och t.ex marina VHF-stationer bör inte kunna köpas fritt, i vart fall inte modem med högre hastigheter än 1200 bps, det kan inte vara bra, bättre att vi får sköta detta mot avgift, osv. Vad för nåt: Telefoner utan sladd? Fy och tvi, förbjud! Telefoner i bilarna? Hyras givetvis mot hög avgift, detta vågar vi inte släppa till privata aktörer. Vi vet hur det blev, Telekombranchen är bara en i mängden som staten höll hårt i och mjölkade många sköna slantar ur in i det längsta. Förhoppningsvis kommer Apotek, Systembolag och andra att följa snart. Därmed som sagt inte menat att släppa det helfritt, konkurrens mellan t.ex en statlig och en privat aktör har testats i andra länder med framgång. Det är aldrig fel att den ena håller den andra "i örat" ibland osv. FP |
|
|
"SvanteE: Det är reglerat av Swedac hur tätt man får boka bilar och hur många bilar varje gubbe får göra varje dag. Det är inte heller tillåtet med ackord eller liknande kvantitetsberoende system, allt för att varje bil ska få ta den tid som behövs..." Jesperado: kunde inte dom komma ut till mig när jag var därute i kön på morronen och sagt att de e ingen ide att du väntar i 7 (!) timmar, vi kommer inte hinna me dig! Å angående raster: vikken firma behåller en rast även om dom har ett 15 minuter senare?? då kommer dom ändå sitta ner på sina FETA arslen. ___ IS POWER låter mer än de går :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.