AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
22.445

hur stänger man av larmet?

Sida 1 av 2
i dag ska bilen till sin slutliga vinterförvaringsgarage. hur kan man stänga av larmet? jag kommer att ha underhållsladdare men dessvärre så kommer det styras av en timer som tillåter endast 2 timmar ström per dygn. DÅ kommer kanske spänningsfall orsaka att larmet sätter i gång vilket jag såklart skulle vilja undvika.
Men hur avaktiverar jag larmet?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Inte får Du några spänningsfall som orsakar att larmet drar igång om den får laddning varje dag. Hur ofta står inte bilen flera dagar i rad utan att larmet går. Det förbrukas ju inte heller någon ström så 2 timmar lär räcka mer än väl.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Caspar: mitt larm är askänslig. hur stänger man av det? ( utan att låsa upp bilen)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Om du har orginallarm så kan du ju bara låsa med nyckeln(fysiskt) så låses bilen utan pålarmning.
Annars kan du väl dra säkringen till larmet? brukar dock sitta väldigt väl dold.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om jag låser min Z3, med nyckeln så aktiveras larmet i alla fall, och så skall det enligt instuktionsboken vara. Var har du fått den infon ifrån Wendtan?
Beppo: Så är det inte på någon annan Bmw jag ägt/provat.
Innebär även det att om någon forcerar låset så larmar bilen av själv?

Länk
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Z3c 4 ever!: Var kopplar du in underhållsladdaren? I motorutrymmet?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Nej, på min e46 är det så idiotiskt som du säger, vilket innebär att om batterierna är slut kan jag inte själv öppna bilen utan att larmet går!! Förts gången jag stötte på ngt så idiotiskt var på svärfars V70, vilken jag öppnade med nyckel för att motionera låset, varpå larmet blev, och Jag blev Rasande över ngt så dumt!! Självklart skall man ha samma funktion i själva nyckeln som man har när man trycker på knappen. På Z:an fungerar det precis som jag vill, dvs samma funtion om jag låser upp på stenåldersvis som när jag använder fjärren, och det står även att det ska göra det i instr-boken.

På e46 går det väl att programmera om nycklarna hos bmw, men jag vet inte om just denna funktion går att programmera. Men jag ska fråga om det när jag lämnar in Z:an på service på fredag.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Wendtan/Beppo/Z3c: Blev lite osäker efter Wendtans inlägg, så jag var ute och testade. Det är som Beppo säger, man larmar både på och av med orginalnyckel i dörrlåset. Har för mig att det funkar likadant på 5'an, så det borde vara så på Din E46 också Wendtan.

Wendtan: Nejdå, skruvmejslarna har inte kodningen som orginalnycklarna har :-) Jag är faktiskt osäker då jag inte hittar min plastnyckel just nu.. :-(

Z3c: Prova att låsa med plastnyckeln, jag tror inte den larmar på bilen. Hittar dock inte min, så jag kan inte kolla..

/Caspar
Caspar: Du menar att de sitter en imobilizer i dörren? Det har jag jättesvårt att föreställa mig faktiskt.

Hursomhelst, ni gjorde mig tillräckligt fundersam för att gå ner i garaget och prova. E46 larmar INTE på eller av med fysisk nyckelvridning i låset.
Precis som de skall vara enligt mitt tycke.

Caspar, du får prova din din 5a, jag har MYCKET svårt o tänka mig att det skulle vara så på den faktiskt.

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hmm, varken Z3an eller 520n larmas när jag låser dem med nyckeln i dörrlåset... Eller ja, den lilla röda larmlampan börjar iaf inte blinka. På jobbet låser vi i regel alla bilar med nyckeln i dörrlåset just för att larmet inte ska aktiveras. Mini-bilarnas larm aktiveras dock ändå trots att man låser med nyckeln, har för mig att detsamma gäller E60.

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Wendtan, jag skall prova när jag får tillbaka den. Som jag skrev, jag är osäker på om larmningen beror på kodningen eller helt enkelt bara en sensor i botten av låset.

Den gamla Scorpion som en gång ägdes har en mekanisk sensor o låset, som ofta pajade, så det kanske är så trist i Z'an också.. :-( Undra vart f-n plastnyckeln är...

Nåja, de kan iallafall inte starta bilen med skruvmejseln, finns inte mycket att göra inne i bilen om de inse skall börja skruva loss inredningen.. :-)

/Caspar
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
wendtan: Det är ju inte helt omöjligt att det vid låsning skickas en signal från dörrlåset till nyckeln som i sin tur skickar en radiosignal till bilen så att larmet aktiveras eller avaktiveras. Det vore väl inte osannolikt?

Caspar: Oh fasen, har du också haft en Scorpio? På vår 88:a slets huvudnyckeln ut efter några år varvid bilen fick fnatt när man låste upp den.

Plånboksnyckeln/plastnyckeln till BMWn innehåller förresten också ett litet chip!

/Masten
Masten: Det är inte omöjligt, men jag skulle säga att de är högst osannolikt.
Ett förardörrslås utsätts för väldigt mycket under årens lopp. salt/grus/vatten/is osv. En elektronisk komponent likt en imobilizer skulle inte direkt trivas i den miljön.

På LTH fick vi bygga samt leka en del med fjärrutr, den brukar vara väldigt "sluten" mot andra externa system. Givetvis utav rena säkerhetsskäl. Så de här med signal som skickas osv låter osannolikt.

Precis som du konstaterar så har även "hotell" nyckeln ett imobilizerchip.

Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Så blev det lite läsning i manualen...

Z3c: Enligt manualen skall Du trycka på pålarmningsknappen 2 ggr efter varandra. Du ser om larmet har reagerat på detta genom att röda lampan lyser någon/några sek innan den börjar blinka igen, det hörs också att ett relä slår till, provade nyss. Dock kan jag inte kolla om det verkloigen fungerar, då den larmar av enligt ovan vid upplåsning, har ingen lust att koppla ur batteriet i mörkret och kylan heller.

Wendtan: Det kan vara skillnad på riktiga (tysksålda) och exporterade (svensksålda) bimmers. Det står iallafall att i vissa länder funkar inte nyckeln som på-/avlarmare (i tyska Z3 manualen).

Masten: O fan, chip i lilla plastnyckeln?!? Varför är inte den med bland de nycklar man kan koda av hos BMW?? Det är bara huvudnycklarna som går att koda på/av, iallfall enligt Dina kollegor på reservdelar..

/Caspar
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Var ute och testade på min (sv-såld) E46:a nu precis... började först att låsa upp med plastnyckeln.. inget larm gick när jag öppnade dörren och jag kunde sätta mig i och starta.
Stängde av motorn, drog ner fönstret lite grann och låste sedan med plastnyckeln igen. väntade ca: 30 sek och viftade in med handen i rutan och larmet gick då! Och Blinkers och allt reagerar precis likadant när man låser med nyckel som med fjärren. Så på min bil påverkas absolut larmet av "fysisk nyckelvridning"!

Diesel-räsern
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Caspar: När man trycker två gånger på nyckelns låsknapp avaktiveras väl bara kupé- och nivåskyddet? Dörrar, huv och baklucka är däremot fortfarande larmade då.

Bra fråga det där med omkodning av nycklarna. Det kanske är någon annan typ av chip i plastnyckeln? Hmm, det här måste undersökas...

/Masten
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Larmfunktionen på E46, E39, E38, E52, E53 m fl väljas i Car Memory, se dessa länkar för mer info:

Länk
Länk

Ni som inte är nöjda med hur det är nu, åk till BMW och få den omprogrammerad! Det finns massa roliga funktioner att välja på inom lås, larm, rutor och värme...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tarzan: Intressant!! Skiljer tydligen även bland Svenska bilar,, för Du har väl en svensksåld bil Wendtan??

Masten: Inte vet jag, klart jobbig tyska i manualerna..

ErikW: he he, vad trevligt med folk som vet vad de pratar om.

/Caspar
Caspar: Ja, min e svensksåld. Det har alla mina 3 Bmw varit.
Även om de är konfigureringsbart enligt Eriks länkar så borde det vara samma standard på alla svensksålda bilar tycker man.

Länk
Caspar: det funkar inte med dubbelclick. Larmlampan blinkar ändå.
oooo_quattro: jo jag har skruvat fast det i motorrumet vid ladningspunkterna. Kör med Qtech. Liten , smidig och stark.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.