AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.742

Erfarenheter e46 323

Sida 1 av 2
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
Ja som rubriken lyder..här kan ni skriva alla erfarenheter om 323_an..e46. Det e rätt så bra e veta mer speciellt vi som inte e så erfarna..

dET KOSTAR ATT LIGGA PÅ TOPP
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
mitt råd e att slå upp på E46 på forumet - d pratas en hel del om just den här modellen
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
oki

dET KOSTAR ATT LIGGA PÅ TOPP

Länk
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
inte många som äger 323_or

Länk
Jag har en 323i och är helnöjd. enda problemet jag haft var att den har gått lite ryckigt på låga varv men ett tändstiftsbyte gjorde susen.

/Tony
huvbyte,lagning av packbox och ett "gnisslande"ljud när man öppnar huven.första två åtgärdat på garantin.ljudet har jag sett åsikter om på forumet men ej klar över vad det är.det är ok enligt verkstäder jag bett lyssna(ej bara bmw).lite less på att antispinnen inte va så snabb på att "reagera" som jag trodde.spinner till väl lätt på halt underlag.ej jämförbart med ex.en mb 320 som en polare har.tycker dock att bilen e grymt skön o tillräckligt snabb.låg bensinförbrukning ett stort plus.snygg som f-n ännu större plus
ro
16
robin.n
323 Ci -00
Har inte hunnit ha så många egna erfarenheter, har haft min i 3 veckor. Väldigt nöjd med bilen, visst lite smågrejer men det visste jag när jag köpte den. Passagerardörren såklart.. :) termostaten ska jag byta, annars klockren bil. Grymt skön och glida runt i.
Mina erfarenheter..

+ Billig i försäkring
+ Bensinsnål
+ Bra prestanda (ja, för att vara 170 hk alltså)
+ Skön att köra
+ Snygg design

- Bristande kvalitetskänsla på vissa inredningsdetaljer (knirr)
- Dörrlås som strular (öppnar inte alltid)
- Gnisslar när jag sätter mig i den
- Svaga/dåliga länkarmar
- Knackande läte när sidorutorna går upp

// Jim Profit
bole
Jag är helnöjd med min 323-a o den e från -98...gått 7600 när jag köpt den nu ca 8600 mil... e helnöjd med prestandan slår de mesta bilar ganska pigg i stan(det är där d gäller)

jag tycker bara att de där bmw-insugen i krom är lite för "tunna" skulle gärna vilja ha lite mera tjockare och agressivare "look" undrar om det går...

Tony_E ... min går åxå lite ryckigt o låga varv...ska åxå testa o byta tändstift...hur många tändstift finns det? vilket märke är bra?(kan inget om det)

har själv bytt bromsbelägg och länkarmar fram...sen det har jag inte haft några problem alls..eller jo..me termostaten men det e bytt nu o går som en dröm...bara man har bra vinterdäck så funkar det jättebra.. min har åxå sportchassi vilket gör den ännu skönare att köra..nackdelen är att den känns en ANING trång i baksätet men men...det är 3-an...

bole
a juste...

installerat alpine cd-växlare ... dragit kabel genom hela bilen från radion till bagageluckan..det var ... lärorikt men ett MÅSTE då jag orkar EJ me kasetter...
Va, finns det E46'or med kasettspelare??? Vem specar en ny bil med en sån =)

// Jim Profit
bole
klart d finns ... min är från -98 sedan...finns väääldigt få sådana i sverige...grym i motorskick och underredet...men hade kasett ..shitsamma :) har nu 6cd växlare med MP3 me 100 låtar på varje :) räcker för min del..skulle kanske byta högtalarna o det är det...det ENDA jag saknar på min 323-a är sportstolar..eller sportSTOL ...för jag sitter lite illa där (196 cm lång)
bole
e d nån som vet om man kan byta gamla chromade njurar till nya faceliftade?
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
dörr problem är rätt så vanligt på e46 har problem med båda

Länk
bole... nu använder jag ngk kommer inte ihåg betekningen på dem, men det är de stift som ngk rekomenderar i sin katalog.

/Tony
bole
hur många tändstift finns d.. ba 1 lr? svårt o byta? (aldrig bytt själv)
Eftersom du har en sexcylindrig motor så har du sex tändstift. Det sitter ett på varje cylinder. Det är tändstiften som tänder bensinen i varje cylinder så man kommer framåt :-)

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
bole
Tack, jag antog det men var osäker nu vet jag :) blir iofs ganska dyrt då att byta alla(eller hur vet man vilka är bra o vilka dåliga) ... d konstiga är att de här NKG stiften kostar 80kr på mekonomen och ca 150kr på autoexperten...de på autoexperten hade nån anti-el-skade-grej på sig men är osäker om mekonomens har d samma(antagligen så har de det)
Köp på BMW de kostar väl runt 80-90 kr stycket tror jag. Tror de använder NGK. Man byter väl alla stift på en gång. Men det ingår i servicarna det. Annars kan man väl byta vid kanske 1500mils intervall typ.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De stift som du skall ha till din E46 heter NGK BKR6EQUP och är fyrelektrodsstift med mittelektrod i platina. De håller i 10 000mil och kostar ca 160kr/st. Dvs. knappt en tusenlapp för alla stifen.

De är inte dyrare hos BMW än någon annanstans...om du inte har några specialrabatter eller liknande hos lokala reservdelsfirman förstås.
Men å andra sidan ger vissa BMW-handlare/verkstäder upp till 10% rabatt om man är medlem i BMWCS.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jasså? Sitter det platinastift i dem. Då får jag ursäkta, det visste jag inte. Tack Johan för rättningen :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.