|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har du kollat soppapumpen? På min förra 528iT -97:a så dog soppapumpen. När jag sedan skulle byta och tog bort gamla pumpen såg jag att kablaget var helt sönderärgat. Värt en koll i alla fall? |
|
|
Hejsan jo jag har bytt soppapump min la av byte samtidigt bränslefilter.. men det är ju spolarna som jag börjar misstänka men man får väl börja med att rengöra och kolla upp alla givare för annars så går den som bara den ibland man tror nästan att det inte bara kan vara en 320.. Bimmer |
|
|
Låter som exakt samma fel som min nyinköpta 525. Har bytt stift kollat i mörker. Det luriga är ju att det var tjuvluft och den går mkt mkt bättre än innan. MEN inte helt rent. Det luriga är ju att den upplevs som mkt pigg när man kör och brukar den normalt. Tycker även att det är en liten oroande fördröjning innan bilen fattar att det är dax att motorbromsa/ släppa gasen helt. Kan man koppla ur spolanrna under gång eller riskerar man att få en fin stöt då? Synd att jag är dunderförkyld, annars skulle jag ut och testat med lite startgas och kollat vevaxelgivaren. -Phil |
|
|
Nu är den uppmätt hos BMW konstaterat fel lambdan.. även testat lamdan. Har köpt en ny idag och ser fram emot att montera den. Hoppas det resulterar i att allt blir frid och fröjd. -Phil |
|
|
Philip S var det lambdan som var felet?? Mvh Danne |
|
|
för misständande/strulande motor går det att läsa mer i Länk samt Länk för den som inte orkar läsa allt så var mitt fel en strulande styrbox, dock blev många andra felmöjligheter testade på väg till den lösningen .... |
|
|
Näpp det var inte lambdan. Surt, hittar inget lekage på agas innan lambdan. Blir bara såå trött Funderar på att byta insugspackning och avgaspackning. Riva av insuget och se över samtliga slangar ordentligt en och en. Jobbiga är att det är min bruksbil och att jag precis lånat ut min andra. (inte hemma förrn på lörndag) Vad tycker ni det låter som? Den hade bra avgasvärden men lite högt lambda. Datorn gav även felkod lambda samt att den gick bra med lambda urkopplad. Jag tycker den går dåligt varm som kall numera. Lamdan jobbar väl inte när motrn är kall? Tror jag skall testa med insugssidan till att böra med. Riva alles. -Phil |
|
|
Låter som min gamla 525:a med regnr ABA *** "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Kom du ihåg att efter bytet av lamdan nolla datorns felindikation ? Görs lättast genom att plocka av minuspolen från batteriet och låta den vara avkopplad i 30+ min. För att datorn sedan ska lära sig värderna på motorn bör bilen efter återmontering av minuspol varmköras på tomgång. (motorn bör vara kall när minuspolen åter inkopplas) |
|
|
Japp nollade och allt. Lät den sedan stå i ca 20 min kanske 23 min... sen körde jag en sväng. Tyckte tomgången var helt ok idag men fortfarande lite ojämn gång. Konstig är den i alla fall. Bilen heter ROA och har gått här i göteborgstrakten. Är det ngn här som ägt den tidigare? Den är blå med M paket, hade fula fälgar med blålackat centrum innan. -Phil |
|
| vart kan man köpa tändledningen lös från spolen. vart jag har kollat säljes dom bara komplett. ska börja med att byta dom. eftersom bilen har alla symptom som finns för dålig och ryckig gång :) | |
| jag har detta problem just nu på min 528 -99 o har bytt stift kamaxelsensorer o en tändspole men visar misständning på 3 cylindrar fattar 0 men sensorerna jag bytte hjälpte till mot att den inte drog riktigt | |
|
>58123 Kassa tändrör /spolar Sliten LMM (skall visst inte alltid visa sig på diagnos) Körd med sportfilter? Igensatt katalysator /avgassystem. I mitt fall så var det någon duktig person som monterat en datorbox som var speccad för en marknad utan katalysator. Det var i alla fall teorin. Efter motorbyte och datorboxbyte gick den fint. >mumin Om du inte löst det ännu, så finns tändrören/tändkabeln att köpa på bmw för någon hundring. -Phil |
|
| jag hade samma problem med min bytte kamaxelgivare o stift hjälpte inte då bytte jag en vacuumslang till vevhusaxel o det löste mina problem var läckage | |
| Kan du visa vilken slang det var ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.