AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.263

Misständande M50

Sida 1 av 2
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Har problem med att motorn misständer... märks genom att motorn inte är lika pigg som den borde vara samt inte helt jämn motorgång. Den kan även ibland ge misständningar som hörs genom avgassystemet.

Allt detta sker oberoende av varvtal och motortemperatur. samt stundtals kan motorn gå bra mycket bättre nästan som den borde.
Har nyss bytt insugsmembran, tändstift samt ersatt alla tändspolar med nyara dito (även testat att koppla ur en spole i taget utan nån förändring)
Någon med goda ideer om vad jag ska fortsätta titta på ?
vevaxelgivare, kanske ?
Vevaxelgivaren bytte jag när min spökade och gick lite dåligt och nu går den jätte bra.

Kanske räcker med att göra rent den?

Den sitter under termostaten fram på motorn i en skruv.

Mvh
Thomas
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Rengjorde vevaxelgivaren igår kväll (bara lite oljeavlagring på den), bilen går än sålänge precis som innan.
Fler ideer ?
tillläggas kan att om man kopplar bort lmm så går bilen fortfarande liknande dvs lite bluddrande/misständande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker att det låter som om det skulle kunna vara tändrelaterat!

Dåliga tändspolar är vanligt på den motorn.
Prova att ta bort kåpan över tändstiften och kör motorn på tomgång i mörker. Om du ser en eller flera tändspolar som får blå blixtar kring sig, har du hittat problemet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tändspolarna är en trolig orsak, men han säger att han bytt dem. Kolla också jordningen till tändspolarna. Den är väldigt viktig. Kolla också andra jordpunkter, motor/kaross samt Motronic jordningen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det står att det är "nyare"....men de kanske är lika dåliga!

Mvh

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Har kollat jordning genom att mäta motstånd batterminuspol -> spolarna och den ligger som väntat på 0 ohm. (vidare är jordkabel utbytt samt pluspol likaså)
Känns snarare som om motorn missar på mer än en tändspole när den väl bråkar.
Hittade en kassa vakuumslang till bränsletrycksregulatorn igår så den är bytt nu, vilket gav en jämnare gång, men det känns fortfarande som om motorn missar. Och om man kör i konstant hastighet (ca 90km/h varvräknaren på exakt samma punkt) och håller jämn gas så kan man se att bränsleförbrukningsmätaren varierar med +/- 0.4l under vissa periioder.
Fler tipps önskas gärna
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Har du kollat felkoder med hjälp av Check engine lampan?
Kolla här för inkoppling Länk
Lars
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du kört motorn i mörker?
Dåliga spolar brukar oftast skapa väl synliga blixtar kring sig när de misständer!

Mvh

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Jeppz, kört den när det är becksvart utan att se några blixtar ...
nope har inte kommit mig för att koppla in check engine lampan.. får väl ta mig tid o göra det någon dag..
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Tog mig tid idag o grävde fram den går sladden till engine check lampan
efter ett par försök med gaspedalen lyckades jag få den att spotta ur sig info.
kom ut meddelandet 1222 vilket enl. vad jag läst ska vara Lambda control.
Kan lamdan ge upphov till dessa fel eller ?
Samt finns det några lämpliga sätt att mäta upp lamdan för att vara säker på att den är trasig
eller är det hel enkelt att försöka få tag på ny / bättre begagnad ? kostnad tror ni ?
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Testade att koppla ur lambdan o starta bilen när motorn var kall, kändes som om den svarade lite snabbare på gas på tomgång än vad den gör i vanliga fall...
Så hoppas att det "bara" är lamdan.
Var det någon som visste nåt bra ställe att inskaffa en ny/begagnad sådan ? (helst till lägre pris än hos bmw)
76
Böss
740IA -95
Hej det behöver inte vara lambdan.
Lamdan börjar inte jobba förrän den blivit varm vilket tar en liten stund.

Sedan använder inte styrboxen signalen från lambdan förrän motorn nått en viss temperatur.

Anledningen till att den går bättre när den är urkopplad är att motorn går på ett nödprogram med fetare blandning om datorn upptäcker att lambdan saknas, vilket den känner av vid starten.

\\Mikael
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Att motorn skulle gå för snålt i vanliga fall tror jag inte, både med hänsyn till förbrukningsmätaren och den verkligen förbrukningen / mil ...
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Nu är iaf lambdan bytt, bilen nollad, testkörd o utläsning av motorfel ger 1444 vilket borde vara inga fel lagradet.
Tyvärr går fortfarande motorn stundtals ojämnt, tappar kraft o misständer.
Ideer mottages gärna ...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror fortfarande på tändspolarna!

Om du har möjlighet att byta dem mellan din motor och en som du vet fungerar, kan du snabbt få svar på om felet ligger där.

Mvh

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hur menar du stundtals? Är det bara när motorn är varm eller kall eller kommer det o går hela tiden trots temperatur på motorn? Om felet uppkommer vid varm motor, beror det säkert på tändningsfel. Har du kontrollerat bränsletrycket samt kollat relä till bränslepump och motronic?

/Per
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Temperaturen på motorn spelar ingen roll för beteendet, inte heller lufttempen. Utan det kan uppkomma närsom/hursom.
Har inte mer med bränslesystemet än att jag bytt vacuumslang till bränseltrycksregulatorn. samt att mängd bensin i tanken ej spelar någon roll
Har totalt 2 uppsättningar med tändspolar, är dock inte säker på kvaliten på dem jag har då alla är begagnade, men ska testa att byta runt dem ikväll o se om det finns någon vinnande kombination
Testa att byta "tändledningen" mellan spole och stift, den är löstagbar från spolen och kostar inte så många kronor. 90:-/st har jag för mig.
Kolla att du har rätt typ av tändstift också, man vet aldrig...
76
Böss
740IA -95
Jag har bytt alla tändhattarna utan att det gjort ett smack.

\\Mikael
Hej fler som har samma problem som jag verkar det som .. man liksom tycker att tomgången är ojämn miständer ibland, ibland känns det som om bilen gör trögt för att senare bara sticka mysko är det i allafall men det är ju många trådar här kammaxelgivare/sensor och vevaxelgivare ...tändspolar nåja kan det komma skit på givarna?

Bimmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.