|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har funderat på vad som är bäst! Fördelen med turbo är att man får ut MKT effekt för pengarna! Nackdelen med turbo är att den inte går igenom besiktningen! Därför har jag nu tänkt om, Kanske borde sug trimma bilen, dvs skicka in ett par vassare kammar (25hk), porta toppen(5-20hk) och ett extraktor grenrör(7Hk) + chippa motorn(10-15% effekt) utefter det! (?) Enligt siffror som olika företag angett vid ev effekt ökning vid montering av deras produkter så skulle man få ca 45hk (Riktiga sug hästar!) Tror dock inte på denna siffra så mkt, Men en 30hk + lite mer vrid borde det ju ge! MEN, är det Någon som vet om avgasvärdena ändras såpass drastiskt att bilen går inte igenom besiktningen trots allt??! För isånafall är det mer värt att turbo konvertera då man blir ändå tvungen att riva loss allt trimm till besiktning!! bara en retsticka i mitt huve som jag vill fråga er om! Ge gärna kritik, eller positiva tankar om detta! ja, säg det ni anser är bäst! Mvh / M Shake That Ass | |
|
30hk med de modifieringarna låter rimligt, med "sportkammar" (inte så vilda) ska det inte vara något problem att klara avgaskraven. Med en 2,8 (eller större) konvertering så ligger nog inte 45 hk så lågt borta med bra mappning. /// Kristian |
|
|
Tack tipsaren för ditt svar! Några andra tips angående vad man skulle kunna modifiera/byta ut när man väl är igång?! dock inga världsrevolutionerande ideer, Så som att borra mm... Bara lite små moddar! =) Hmm, Har hört talas om att man kan även slipa ventil "kanten" i 3 fas?! Tänkte även polera avgassidan! Ger lite bättre avgasflöde! =) Annars är alla tips välkomna! Shake That Ass |
|
|
Pratade med en kille som har mätt upp sin bil efter att ha skaffat ett chip, alltså ej mappat efter just den bilen. Detta och ett par extraktorrör från en M3 3,0 gav 218 hp max. Titta på M3 3,0 (S50) motorn som är en vidareutveckling av M50. Jämför med M50 och titta lite på hur Bmw:s M avdelning trimmat motorn. Separata spjäll, extraktorrör, bättre flöde i toppen topp och andra kammar, en balansering av motorn. Dubbla 2,5" med fullflödeskattar. Detta och en riktig mappning av motorn och du kan närma dig en fyllnadsgrad på 100%. Med rätt kontakter så behöver det inte bli så dyrt, värst är ju kammarna... Dessutom är det ju kul att trimma =) Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
BlueBeemerBoy Tack för ett bra svar!! Hittils den bästa ide jag hört! Ska nog börja kika o läsa mer om S50 motorn, och kolla vad man kan göra med min M50 spis för att få ut effekt! kolla om vissa saker o ting går att ändra om till så som dom är på en S50 Spis! Tackar!! / M |
|
SpineKracker |
Skippa chip. Händer oftare att BMW får sämre än bätter effekt med dessa trimchip. /P A E30, för att man vill. |
|
SpineKracker: Tänkte mappa ett chip utefter Trimmet! För om man klämmer in ett chip i en motor med lite trimm i så ger den ändå fel värden? Men däremot för att få dom RÄTTA värdena till trimmet, så ska man ju mappa om en motor, så därav mappar man ju om styrsystemet för luft/soppa! Så det jag menar med ett chip är att det ska mappas om utefter trimmet så att man får dom rätta värdena på allting! Förresten, någon som provat det? eller fungerar bilens egna system tillräckligt bra för att klara av att ställa in sig själv till "nya" förhållanden i motorn? Shake That Ass |
|
SpineKracker |
Ok! Jo det ska kunna blir bra. E30, för att man vill. |
|
hmm, Märker att det inte finns så stort intresse för att sug trimma! Undrar varför? Lite synd tycker jag! Shake That Ass |
|
SpineKracker |
Skulle tro att det beror på att det kostar mycket mer per hästkraft det ger. (Skrev mitt inlägg på rim, snart jul) E30, för att man vill. |
|
Portning med större ventiler, vassa kammar, extraktor, veven och stakar från M52B28, högkomp kolvar och sedan en ordentlig mappning. Med det ska det nog gå att få ihop närmare 300 hk men man får nog räkna med närmare 1000:-/hk. Ifall man inte går på allt för vassa kammar så ska det gå att klara avgasvärdena. _______ //Niklas |
|
|
Koni: Måste abra fråga dig varifrån du fått den effekt uppskattningen?! (Så jag vet att det inte landar på säg ca 270hk!, utan landar på 285hk+ och du vet inte alls vad det skulle kunna ge i vrid?) Visserligen går det loss på den gyllene regeln 1000kr/hk om man inte har kontakter som är villiga att göra ett visst arbete billigare (svart) och inte kan få tag i delar billigare! Kan ta och skriva på ett ungefär vad det skulle kosta för mig att göra dom där sakerna du skrev! portning/större ventiler = ca 5000kr Kammar = 4000kr St extraktor = ca 1500-2000kr veven = Har inte så bra koll på vad dom kostar men vi säger väl 10 000kr? Stakar = ca 1000kr St?! Smidda Kolvar = 9000kr (6st) Kolvringar = 3500kr(Om dessa inte följer med kolvarna då!?) Mappning = gratis =) Sotningssats = 2500kr Säg ca 500-600kr/hk! Om man gör jobbet med att montera o så själv! Och sedan kan jag ju dra av momsen på alla delar! Eftersom farsan är egen företagre inom bil området! Ett tips när man portar är när man ska montera dit nya packningar o tätningar att dom går EXAKT så att det inte blir några kanter osv på tex avgassidan! För om man får dom jämt med "godset" så kan man plocka ut nån extra hk genom ett bättre avgasflöde tex! Så att man arbetar in packningarna istället för att bara klämma dit skiten! Men nackdelen med en sån här stor ombyggnation är att man måste kolla att ALLT klaffar som det ska, tex att alla fjädrar ger samma tryck, om inte måste man chimsa dom! Så det är MKT arbete för att få ut varenda häst ur grejerna man har köpt saker för! För bara genom att kolla att fjädrarna håller samma tryck kan ge nån extra häst! Sen blir det en massa små vinster här o där om man gör arbetet seriöst! till slut kanske man plockat ut 10hk på bara sånna där simpla inställningar! (förutsatt att man vet hur man ska ställa in efter sakerna man monterat in i motorn!) =) Hmm... Ett större insug då? E det slöseri med pengar eller? Shake That Ass |
|
|
Absolut inte slöseri med ett annat insug... Större är ant. ingen idè men ett med separata spjäll däremot. Hade mätdata ngnstans på en M50b25 med S50:ns insug men jag hittar det inte nu. Personligen tycket jag inte att man kan generalisera och säga att det kostar 1000kr/hp att trimma. Själv fixar jag hela motorrenoveringen med portning och balansering för ca:3000:- exkl. kolvringar och lager. Lägg till Extraktorrör (S50) 1500:- och insug (S50) 1500:- så landar det på 6000:- + material till renoveringen. Och bra mkt mer hp/1000-lapp... Ska skriva ngt om det när jag blir klar med min motor... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Glöm inte att lägga på några tusen till för värre koppling (beror iofs på vridet, kanske inte behövs) och ska du lägga dig på denna nivån ska du definitivt balansera hela underdelen. Och vikta stakarna + kolvarna. Kanske helst stressborra blocket (plus hona) till överdim. så att du får runda fina lopp?? Det blir ca 10000:- till. (eller mer) Du behöver dessutom en större katalysator (om du inte tänkt köra utan) plus avgassystem. Du vill nog helst ha separata spjällhus med ett fint plenum också. (Står på min önskelista, men det är dyyyyyrt) Kolla: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Bluebeemer>> Jag vill gärna köpa ett S50 insug för 1500:- Undrar vilken dåre som säljer ett komplett inusg med separata spjäll för de pengarna... Alla som vet vad det handlar om vill ha minst 4-5000:- "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
*Jens Ek* Tro det eller ej men för 3000 får jag både planing, honing och viktjustering =) men det gäller säkert inte generellt... Har s50 växellåda i min så jag glömde skriva att personligen blir det S50 koppling fast med hårdare sachs tryckplatta. Räcker för de planer som finns just nu men man vet ju aldrig, det spårar lätt ur =) Vad det gäller insuget så har jag haft chansen 2 ggr att handla dem för 1500:- så ge inte upp om du vill ha ett... Sjuka priser på separata spjäll annars men det finns alltid olika vägar att gå... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Ok. Vad har du för planer då? Ang. jobb på blocket som jag föreslog ovan, blir det rätt mycket billigare om man inte behöver stressborra. Det kan bli billigare med, men då får man ju jämföra priser mm. Skiljer rätt mycket mellan olika motorverkstäder som du säkert vet. Såg att du kommer från Jönköping. Jag har själv mitt block på Hedströms motor i Vetlanda för lite jobb i samband med mitt 2,7 liters bygge. (planing block, honing, kontroll av veven, balansering av vevpartiet, balansering av stakarna). Hedströms brukar ligga bra till i pris, men har (enligt honom) alltid fullt upp. Han är även billig på delar i samband med renoveringen. Tex. Goetze kolvringssats 1600:-, iaf ett par hundra under motornord mm. Vilken motorrenoverare lämnar du hos? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
BlueBeemerBoy: Om du stöter på nån som säljer ett S50 insug för 1500:- kan du höra av dig. Har letat ett tag men hittar inte någon som säljer ett överhuvudtaget. _______ //Niklas |
|
|
Koni>> Ajabaja! Jag har förstatjing om BBB hittar ett billigt insug! Hehe... Vill ha!!! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jens: Vill du bara "ha" =) Jag "behöver" ett för att få igång nya motorn. Nä men allvarligt nu, skulle det vara nån som ligger på ett sånt skulle jag gladeligen kunna överta det. _______ //Niklas |
|
|
För att återgå till utgångsfrågan: Att sugtrimma är det som anstår en BMW bäst och det enda rätta anser jag! Turbo, kompressor eller lustgas får stå för andra, bilen är så mycket mer än en motor o allt ska harmonera ihop o lira tillsammans som en enhet. Så trimma motorn lagom, men se även över bromsar (vilket är myclet viktigare o bör börjas med!) liksom dämpare, fjädrar o övriga chassiedelar! Att byta utväxling i slutväxeln till högre är ett bra sätt o få bättre prestanda utan att trimma, likaså lättning vilket är det billigaste också, bara att plocka bort lite onödiga saker o bilen får bättre prestanda, väghållning o effektivare bromsar på köpet (köpet som dessutom är grattis!) En BMW-motor som ska trimmas ska sugtrimmas!! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.