|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Man kunde väl ha många aktiviteter på en motobana oxo. tex förslagsvis: Test, utbildning och fortbildning för: -Poliser -Ambulansförare -Körskole-elever -Licenstagare Och kanske även: -Däcktestare typ motortidningar -Provkörning av nya bilmodeller -Uppvisningsdagar/event med MC och bilar stunt/drifting mm -STCC/CART/MC/Privat eller vad man nu kan samköra på samma bana. Men visst de mindre seriösa är nog svårt att få bort från gatorna. Hur nära eller billigt det än må vara att köra bana... /// B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min:Länk |
|
|
Området är ju 100 hektar stort och det skulle finnas plats för t.ex Cross, Gokart, Bana, Folkrace, Halkbana, Förarkurser, MC-träning, Rallycrsoss, fordonsutbildning, mekutrymmen osv osv osv. Det skulle kunna samsas med övriga arenor utan det minsta problem då området är enormt. Jag skulle i alla fall heller betala mina 10.000kr som jag ändå måste betala in, till en sådan här kombinerad anläggning. Jag fattar inte varför det är så massivt motstånd mot bilar/motorer/bilintresse överallt idag. |
|
|
Jan, Hur många av kommunens invånare tror du skulle utöva dom aktiviteter du räknar upp? "Cross, Gokart, Folkrace, Halkbana, Förarkurser, MC-träning, Rallycross, fordonsutbildning, mekutrymmen" 300+, Det finns massor man kan göra på en motorbana och jag skulle bli lika glad som du om det fanns flera. Men vilken ekonomi tror du att det finns i den? Det räcker ju inte med att säga att "den används av många". Kostnaderna måste ju bäras av nån. Har polis och ambulans någon efterfrågan på en ny anläggning. Vad kostar en bana som håller för en stor motortävling och vad skulle hyran i så fall bli? Går det ihop? |
|
|
Det är väl svårt att motivera en motorpark i en sån liten ort som 5000 personer, men att det inte finns nån i närheten av Stockholm är ju snudd på skandal. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Vad jag inte fattar är varför just motorsport ska bära sina egna kostnader men inga andra aktiviteter behöver göra detta. I min för detta hemstad finns ett äventyrsbad, skulle de som badar betala vad det kostar så skulle ett bad kosta 450 kr/bad. Här går kommunen in och sponsrar med 400 kr/bad så man bara behöver betala 50 kr/själv, resten går på skattsedeln. Tänk om någon skulle föreslå något likande för en bana, vilket liv det skulle bli. Men det här är helt fel tråd för att diskutera detta. |
|
|
Därför att motorsport är dyrt och inte utövas av lika många som ex. fotboll o hockey. För övrigt så är en ex. crossbana inte så dyr att driva. En motorbana typ Mantorp med säkerhetspersonal 100% av tiden den utnyttjas är däremot väldigt dyr, inte minst att bygga. Slår man ut kostnaden per användare blir det väldigt dyrt och detta för väldigt få intressenter. Fallet med äventyrsbad o dylikt tycker jag iof också har en jävligt onödig funktion, och alldeles för dyr per användare. Vill folk gå på såna bad ska dom betala mer än så. Angående just detta så har det varit på tal i flera år om simhall i Vallentuna Kommun. Nu är jag inte bosatt här men vore jag det skulle jag rösta ner det eftersom jag vet att en simhall är så jävla dyr. Och simhall finns på 20 minuters kommunalt avstånd, 10 minuters bilväg. |
|
Ras.mus |
300+ De aktiviteter du radar upp finns ju redan på ala andra flygfält/banor i sverige... Frågan är ju om det behövs fler! JanF Ja, du vill hellre det, men om du och 200 andra i kommunen vill det så får ni ändå inte råd till mer än parkeringen till era bilar! Sen angående äventyrsbad osv. Visst, det är en jäkligt onödig sak att ha i varje byhåla, vi har ett här hemma också. Men tanken med en sådan är att locka hit barnfamiljer. Dessa tillför kommunen mycket pengar i form av skatter eftersom de som har ett äventyrsbad som en del i prioriteringen oftast är arbetande personer. Dessutom smäller de barnbidrag, betalar barnomsorg, ser till att skolor finns, och att staden får in nytt blod som får staden att växa. Folk som en motorbana lockar är ensamstående män oftast. Iofs ofta även de med arbete men de som "behöver" ha en sponsrad motorbana av kommunen är ju kanske inte de som bidrar med mest i kassan om man säger. Men visst, äventursbad här i landskrona var onödigt, finns ju ett i malmö som är mkt bättre dessutom! Sen tycker nog jag också att stockholm, göteborg och malmö borde kunna i alla fall upplåta mark till såna här saker. Sen kan diverse företag starta go-kart, cross-banor osv. Och genom deras vinster kunde man sedan utveckla dessa områden och tids nog hade man nog haft i alla fall en liten slinga att köra på! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.