AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.272

Streetrace som spårar ur - igen.

Sida 4 av 5
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Flåklypa, så länge det inte är tävlings körning eller tids tagning så gäller hel försäkringen även på bana! Har kontrollerat det flera gånger innan jag åkt iväg på ban körning, dock kan det vara olika mellan olika bolag. I mitt fall är det LF.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hur bekräftade dom detta. På papper eller bara muntligt, vad står i villkoren?
Nyfiken bara...
Scheckheft
Hej
För att återgå till ämnet för tråden - föraren överlämnade sig till polisen:
Länk

Mvh
Scheckheft

Uppfattningen jag har fått är att pengarna inte saknas för att bygga en motorbana i närheten av Stockholm, utan att det är politikerna som inte vill tillåta det.

"Usch, åka runt och släppa ut avgaser! Hu, sån't gör ju bara busar och raggare! Kom så flyger vi till Rom och tittar på teater istället."

Jag kommer dock inte igåg var jag hörde det.
Abbe:
Ok, jag vet bara hur det är för motorcyklar och där är det sedan något år tillbaka stopp, trodde samma regler gällde för bilar. Blir det mycket krascher så kommer fb nog att driva igenom det för bilar också, tyvärr.

Flåklypa
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Abbe,
tyvärr är det inte alls så att försäkringen gäller vid körning på bana. För tävlings- tränings- och nöjeskörning på 'inhägnat tävlingsområde' gäller Lag om motortävlingsförsäkring, som upphäver Trafikskadelagen. BMW Sport Club har gjort en grundlig utredning, läs här: Länk

I praktiken kan försäkringsbolagen vägra att ersätta skador, även de som drabbar 'tredje man' (t ex åskådare) vid en olycka på 'Inhägnat tävlingsområde'. Vad som räknas dit är en tolkningsfråga, men det är fullkomligt solklart att alla banor med en s.k. banlicens utfärdad av Bilsportförbundet (dvs banor där det får köras motortävlingar) omfattas av lagen. Även om en privatperson eller en klubb hyr banan för nöjesåkning gäller Lag om motortävlingsförsäkring, det är till och med straffbart att arrangera bankörning utan att teckna den särskilda motortävlingsförsäkringen - dessutom kan arrangören bli skadeståndsskyldig till astronomiska belopp (många miljoner) om oturen är framme och någon skadas.
Det finns ett par banor där 'allmänhetens körning' arrangeras mot betalning, bl a Gotland Ring och Midlanda Racing Park. Dessa banor har INTE banlicens från Bilsportförbundet, och räknas troligen (ingen vet säkert) som allmän väg. Dvs i bästa fall gäller trafikförsäkringen - vagnskadeförsäkringen kan man nog glömma om det smäller!

F.ö. har lagen sett likadan ut sedan 1976, det är bara det att ingen vetat om att den är så stenhård. I praktiken är enda sättet att köra bana lagligt, och med fullgott försäkringsskydd, att göra det i enlighet med Bilsportförbundets regler. Bl a krävs att arrangören är ansluten till Bilsportförbundet, att ALLA på banan har tävlingslicens och att det finns licensierade funktionärer.

Tuffa bud, men det ursäktar ju inte tok-körningar på allmän väg!

/// Gunnar E.
Ett litet inflik.
Nu pratar jag hojar igen, men det föreligger en viss risk att samma gäller för bilar.

Nürburgring i Tyskland är allmän väg. Trots detta betalar inte försäkringsbolagen ut pengar om man kraschar där om dom anser att man kör "bankörning". Undantag finns och det är om man ex. åker ner och tar ett varv runt ringen medan man är på väg söderut under semestern.

Flåklypa
Funderar på ett par inlägg ovan där man menar ung. så här: Bara man kör på natten, utan trafik och liknande så det inte kan drabba nån annan än en själv, så är det OK. Inget kan vara mera felaktigt, den dagen du ligger som ett vårdkolli på ett sjukhus så jobbar du knappast in några skattekronor längre. Vården kan uppgå till många tiotusentals kr per dygn, var tror du pengarna kommer ifrån? Kan detta bidra till att sjukvården får allt mindre pengar/resurser att röra sig med?
Händelser som den senaste i Malmö bidrar definitivt inte till sänkta försäkringspremier för någon.
Så kör med förnuft, alltid.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det var muntlig besked och senast nu i somras. Men jag har frågat tidigare också, sagt att jag ska köra på bana, alltså känna lite på vad bilen går för och det absolut inte handlar om tävling, svaret jag fick då var att det inte var några problem! Så har inte jag haft några skador på bana (än) heller så man kan ju inte garantera att de skulle stå för vad de säger!

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Ras.mus
Tja, ska man kunna lita på det så hade jag nog sett till att spela in samtalet för att kunna bevisa det senare! De kan ju säga vad som helst i telefon, när du sen kommer och vill ha en ny skärm så är det reglerna på papper som gäller...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vad spelar det för roll igentligen. Tar jag min bil till en bana för att testa gränserna så är det väl helt naturligt att försäkringen INTE gäller.

If you break it, you pay it, är väl inte konstigare än så.

Försäkringen skall ju täcka normal användning tilll vardags.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Flåklypa.äör nog lika illa för bilar.
Har en bekant som äger Sveriges första GT3 RS som numera är totalskrot efter över 50.000 i staketkostnad på ringen.
TH vägrar betala ersättning då de hävdar att bilen användes för träning inför 24 timmars, visst man tränar säkert med sin privatbil :)) speciellt som man kör en GT3 i tävling och åkt så många varv på ringen så man kan backa runt med förbundna ögon. Dessutom har min bekant varit med att förhandlat fram försäkringsvillkor för just körning på bana med privatbil,(porscheklubben) men det var tydligen inte mycket att förhandla om när inte försäkringen gäller ändå vill bolaget hävda, sista ordet är nog inte sagt än.
Så vara säker att försäkringar gäller får man nog aldrig vara oavsett var man befinner sig :))

///MVH Hasso
Länk
Tux Thunderbird
Att bara bygga banor överallt är knappast lösningen heller. Det klientelet vi vill ha bort från vägarna lär knappast betala X antal tusenlappar för att köra av sig en halvtimme. Med allt nödvändigt inkluderat så blir det dyrt, så är det bara. Jag är själv uppvuxen ungefär en mil från ring Knutstorp. Har varit ute på banan en gång, vid 8 års ålder. (Nej, det var inte jag som körde). Varför inte oftare ? Jag hade tyckt det var skitkul att köra, men inte värt en kvarts månadslön för en halvtimme eller vad det nu kan kosta. Den spärren har nog de flesta, och som sagt, tycker man det är värt pengarna (inget ont om det, tvärtom) så finns möjligheten redan idag.

/TT

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
Bara som allmän information till alla som läser denna tråd kan jag säga att det inte behöver vara så jättedyrt att köra bana.

Dels kostar det 1000 kronor att gå en licenskurs för banracing, mycket väl spenderade pengar eftersom man förutom den obligatoriska teoretiska biten även får köra bil runt banan en hel del. Sedan kan man gå med i BMWSC eller BMWCS och köra på deras träffar för ett par hundra eller vad det kan kosta.

Sedan finns detta alternativ också:
Länk

Där behöver man ingen licens. Bara att komma dit med sin gatbil, betala 750 spänn för 1,5 timme och ut och köra.

----
Projekt Ascona B: Länk
Sorry, detta är länken:
Länk

Klicka på 'Banåka' i menyn.

----
Rättelse:
Klicka på 'Gatåka'.

( synd att man inte kan rätta sina inlägg på detta forum.... :( )

----
Ras.mus
Precis... När man är så snål/fattig att man inte ens kan ha bilen stående på sig själv utan fuskar in den på morsan så är väl risken minimal att man lägger ett par tusen på en bankörning? Eller 300:- som det var i exemplet ovan...

Sen, har man råd att köra sin bil på bana o "köra av sig" alltså att bränna kanske 200:- bensin, 750:- startavgift, några hundra i extra service på bilen så har man väl också råd att köra de 10-20 milen man max har till en sån här bana? Det handlar ju om 2-500:- extra i soppapengar som dessutom går till att på ett bra sätt värma upp bilen!

Så att det ska finnas en bana i varje "kvarter" som vissa förespråkar är naturligtvis helt onödigt! Däremot skulle jag gärna se att t.ex. en dag reserveras på alla banor för den här sortens aktiviteter! Det kan vara ett krav för att få bygga och ha en sådan bana, alltså en sorts motprestation för att man får ha såna banor med allt vad det innebär i oljud och utsläpp...
Ja
760
JanF
530i-93
För att bringa lite perspektiv så skulle jag vilja ta upp följande.

Här har kommunen köpt in ett föredetta militärområde, Rosenholm.

Nu byggs det om till idrottsarena, det drar iväg till över +100 millioner och kommer säker stt sluta på ca 200 millioner innan allt är klart.

Tar man kommunbefolkningen och drar bort barn, pensionärer, studerande, osv så är det väl 20.000 kvar som förvärvsarbetar och betalar in skatt.

Det blir alltså 10.000 per person som vi får betala in till detta. Det tycker alla är ok, så att folk ska få spela lite racketsport till subventionerat pris.

Tänk er det omvända, om man sagt att alla skulle bidraga med 10.000 till en motorbana på området, vilket ramaskri det blivit då.

PS. Förresten så ryms båda på det stora området, ingen skulle heller störas så det är nedlusat med gamla skjutbanor.
Ras.mus
Så idrottsarenan ska ENBART användas till racketsport? Det är inte så att den kommer att användas till ex:
Fotboll
Friidrotter
Racketsporter
Rugby
Lacrosse
Skolidrottsdagar
Handboll
Basket
Bandy
Gym
Aerocis (o allt vad det heter idag)
osv osv...

Kanske även konserter o andra evenemang av liknande storlek? Alltså, antalet personer som utnyttjar en sån här anläggning per år kanske blir 5-10 000 om inte fler.

Ditt alternativ är en motorbana. Denna kan man, mig veterligen, inte använda till ungars olika sporter och konserter o liknande. Antalet användare blir i detta fall kanske 500, om man har tur!

För vuxna, som kan betala för sina intressen, så får man i så fall ordna såna här saker själv. Finns det intresse där du bor för att bygga en bana, och intresse nog för att även betala för den så samla ihop folk bara!

Jag tror nog gemene man är mer intresserad av att betala för en fotbollsplan för ungarna än en bilbana för oss som gillar o gasa!
kilroy
Jag håller med Ras.mus...på något sätt är inte aktiviteter för bilintresserad ungdom lika "socialt" accepterat, det är lättare att få acceptans för fotbollsplaner, sporthallar m m. Ett av skälen är dessutom att dom ofta kan byggas så att dom kan användas för andra evenemang också.Jag tror att fler motorbanor hade varit bra...men det hade inte löst hela problemet med olaglig streetracing. För många är det inte intressant med tanke på vad det kostar. Då är det billigare att dra några varv på stan...Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.