AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.269

Streetrace som spårar ur - igen.

Sida 3 av 5
inte undra på höga försäkringar om sånt här händer rätt ofta.....
dessutom dras alla över en o samma kam av f-bolagen............

___
Mvh
Patrik N.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Anders.S "Och jag ser nog hellre att ungarna spelar hockey och fotboll än att yngre män får rejsa runt på banor med sina trimmade bilar."

Jag har aldrig fattat varför människor som är intresserade av bilar skall klassas som sämre människor med sämre intressen än om man är intresserad av fotboll, ishockey, ridning, skytte, squash, golf, simning etc.

Alla dessa arenor kostar också multum att bygga men sponsras gladeligen av det offentliga. Om jag betalar in skatt så tycker jag att MINA pengar kan användas till att lägga asfalt på en bana åt motorintresserade, lika gärna som att asfaltera parkeringen vid fotbollsplanen.

T.o.m här på BMW siten så verkar man se ned på människor som är intresserade av bilar. Hur se det då inte ut i samhället, varför är bilintresserade andra klassens människor?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vem tycker att bilintresserade klassas som sämre människor? Om du tror att jag gör det så har du missuppfattat mitt inlägg ganska grovt. Läs det jag skrev igen.
Jag tycker att pengarna hellre ska gå till ungar som kan göra en massa saker än till tonåringar som är rastlösa. Tonåringar som (VERKLIGEN) är intresserade av bilsport kan utöva detta om dom bara vill tillräckligt mycket. Uttrycket "vi har ju ingen lokal ju" är ju rätt kul men knappast befogat. Vill man rejsa så kan man anser jag.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet är att, även om hockey är dyrt, så är motorsport exceptionellt dyrt. Och att ha en bana öppen för allmänhetensåkning fungerar inte.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Hmm... med tanke på kostnaderna alla dessa olyckor medför, så vet jag inte om det skulle bli dyrare att till och med bygga banor i varje halvstor stad. Problemen blir väl snarare att få politikerna att inse detta. Dessutom tvivlar jag på att alla dessa "förare" som kör som idioter skulle köra på banan.. Och om de skulle det, skulle nog en del av dem fortsätta som nu- även på gatorna.
M.a.o inte så lätt att få ordning på detta.

alfatok....
kilroy
Att bygga legala streetracebanor tror jag är en bra idé. Det har man gjort i Malmö, jag har inte själv någon direkt erfarenhet av den men enligt polisen i Malmö har man en känska av att en del av den illega streetracingen har minskat.Sen är nog tyvärr så att för en del fartglada innerstadsrejsare så är inte legal racing speciellt attraktivt. Ofta är det ju de hastigt påkomna och oplanerade racen som lockar. Dessutom så knäcker man ju inga "svenssonbilister" på den lagliga racingbanan vilket ju är det huvudsakliga målet för vissa...Mvh kilroy
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
acey

Tror du inte att ett nurburgring koncept skulle funka? Det funkar ju där!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Som sagt ingen expert men undrar ändå:

"Tonåringar som (VERKLIGEN) är intresserade av bilsport kan utöva detta om dom bara vill tillräckligt mycket"

Fattar ändå inte varför det ska vara så orättvist, 15 mil till närmsta bana ,men 2 km till alla andra saker som fotboll, ishockey osv, varför nedvärdera bilintresset. Här är det väl 200 km till närmaste anläggning men 4 km till alla andra anläggningar, helsnett... om det inte är nedvärdering av bilintresse så vet inte jag vad det heter.

"motorsport exceptionellt dyrt. Och att ha en bana öppen för allmänhetensåkning fungerar inte"

Det kan väl inte stämma, det kan inte kosta mer att asfaltera parkeringen framför fotbollarenan än att asfaltera banan (ok lite mer kanske). Och man behöver väl ite köpa en F1a, 99 % vill ju ta sin vardagsbil och gasa av sig, då kostar det ju bara några liter bensin...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

livet är orättvist, vad mer kan man säga...

Det ÄR dyrare att bygga en motorbana än en parkering. Det behövs ingen förklaring för detta...
Ungdomar får i min mening gärna köra ut och sladda på lite grusvägar och parkeringar bäst de vill, höghastighetstest på motorvägar nattetid utan trafik osv., det är deras bilar och deras liv. Däremot är det under inga omständigheter berättigat att utsätta andras liv för fara bara för att "ha skoj."
Glöm att försäkringsbolagen betalar ut ersättning om man smäller på bana. I bästa fall betalar dom motparten om man själv är skyldig, annars är det licens och oförsäkrat som gäller.

Flåklypa
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vad är det för argument, det var det sämsta jag hört.

"livet är orättvist, vad mer kan man säga..."

Jag tycker man ska jobba för en vettigare fördelning mellan olika intressen, varför ska fotboll och ishockey klassas som bättre sporter och få mer bidrag medans bilintresse klassas som andra klassens intresse.

Med ett sådant uttalade så stödjer ni ju den uppfattningen i samhället. Trodde säkert jag skulle råka på den om jag gick in på de grönas sida eller likande, men inte på en bilsida.

Vad är problemet med försäkring nudå, om jag tar in min bil på bana och kör så får jag väl fixa bilen om jag sabbar den, konstigare än så är det väl inte.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag lägger ner...
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Bara att köpa sig en cross eller en enduro i bra skick,gå med en klubb kostar ca max 500kr om året köra hur fort du vill och utsätter dig själv nästan enbart för farorna.Jag kör enduro/cross får sköna kickar av det höga tempot,fokuseringen på det man gör..Hör inte hit till tråden kanske men skriver det ändå..
Till dom som inte tycker att det är lika tufft med lagliga race vilka töntar säger jag bara
Tux Thunderbird
BMW_MAN >> Ska du ha en bana öppen för allmänhetens åkning så bör du ha räddningsbilar och ambulans i beredskap. Sune i Tarmvreda kör sannolikt inte som M Schumacher, och när han för en gångs skull får gasa fritt med sin Saab 900 -85 så kan nog vad som helst hända. Det är inte helt billigt med en räddningskår beredd på platsen, bortsett från anläggningskostnad, störningar (t ex buller) o dyl. Jag skulle personligen inte bli helt exalterad om det byggdes en motorbana runt knuten.

Att t ex fotboll, hockey m fl sporter får mer i bidrag än motorsport kan nog också förklaras med att politiker (i stort sett korrekt resonerat, under förutsättning att minoritetsintressen också får en rimlig chans att nå ut) tenderar att försöka nå så stora grupper som möjligt och tack och lov är folk som de två puckona i malmö inte så stor grupp i samhället. Och som andra påpekat, det är inte alls omöjligt att utveckla sitt motorintresse om man är tillräckligt intresserad.

/TT

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
För att fixa en fotbollsplan behövs gräsfrön och en plätt på 100x80m max. För att bygga gotland ring behövdes halva gotland (viss överdrift) och många miljoner. Där finns en slags allmänhetens åkning men det betyder inte att vem som helst, gratis, när som helst får åka in och gasa.

Motorsport (speciellt med bil) ÄR dyrt. Har man bara en ekonomisk möjlighet är det inte alls omöjligt att utveckla intresset. Tux Thunderbird analys är helt korrekt.
Har bott 1 kvarter drygt närmare centrum på Bergsgatan och kan bara hålla med övriga på era kommentarer. Medelhastigheten på Bergsgatan är säkert 15+ hela dagen och på kvällar är det bara att ha förnstret öppen för att fatta att det var 5 minut är betydligt mer.

Dessutom är det minst 3 eller 4 övergångställen utan trafikljus på denna sträcka, vansinnigt.

Det är 5 mil eller så till Knutstorp och sedan finns ju PS2 eller datorn att leka vid.
"...och sedan finns ju PS2 eller datorn att leka vid."
Jag spelar Need For Speed Underground 2. Där kan jag burna, krasha och rejsa bäst jag vill utan att skada nån! Är rätt skoj att kunna plåga en "bil" utan att behöva oroa sig fär nåta kostnader =)

/erik
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ok, "I got your point", eftersom det inte verkar vara något större intresse för motobanor så ska vi självklart inte bygga några sådana, vore ju slöseri med pengar. Jag var som sagt inte expert och hade väl inte någon bra uppfattning om hur stort suget var igentligen. Och det verkar ju både vara kompakt motstånd och inget intresse så jag läger också ned detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.