|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Försöker igen då, fast med mer sansade ord, så får vi tro att modsen låter detta stå.. Tycker det är fruktansvärt dåligt att tävlingsköra inne i tätbebyggt område. Oansvarigt. Vårdslöst. Omoget. Får de tag i dem så hoppas jag att de straffas enligt Svea Rikes lag.. Två bilar är fler än en.. |
|
kilroy |
Det här kunde ha inträffat var som helst i Sverige men ATT det inträffar i Malmö känns inte direkt överraskande. Den här typen av streetrace inträffar många gånger per kväll i Malmö, det går inte EN kväll utan att det inträffar bara där jag bor...och Malmö är ganska stort.Jag har skrivit inlägg om tendensen till att Malmö har blivit en "hårdare" stad med en allt sämre trafikkultur, både bland yngre och äldre bilister.Jag har skrivit inlägg om att kombinationen av yngre omdömeslösa förare och allt snabbare bilar ofta är en olycklig kombination.Självklart har dessa inlägg förlöjligats av besserwissrar som inte är torra bakom öronen.Ingen här på forumet har någon anledning att ta på sig någon "kollektiv" skuld för att sånt här inträffar. Men det kanske kan mana till en viss eftertänksamhet när det gäller vår allmänna inställning till bil och trafik. Det finns en risk att unga förare utan det riktiga omdömet påverkas både av vårt beteende (utan att vi är vårdslösa på något sätt) samt av trådar här på forumet som förhärligar fortkörning.Det ÄR roligt att köra fort...men det är inte roligt om vi stimulerar förare utan omdöme att ta livet av andra människor (och varandra)...Det här är ingen moralpredikan, sagt till dom medlemmar här på forumet som uppvisat ganska dimmiga uppfattningar om vad moral är, utan bara en betraktelse från någon som faktiskt tror att vi alla (inklusive jag själv!) ibland bör fundera på hur vi kör. Ganska harmlösa fullgasaccelerationer, fullkomligt ofarliga, kan ibland stimulera omdömeslösa förare till samma sak...resultatet kan bli förödande.Mvh kilroy |
|
Suck.. igen.. Vi får hoppas att de får skaka galler ett tag. Jag är dock inte förvånad över att BMW är väldigt överrepresenterat i dessa tragiska händelser. BMW's image har under 30 år varit snabba sportiga bilar med hög status, vilket givetvis lockar unga vildhjärnor. Jag tror nästan alla här på forumet gillar farter och att gasa, men de flesta, tack och lov, under vettiga former. Som kilroy skriver: Alla dessa trådar om hur fort man kört (måste vara mest inlägg på dessa trådar av alla) bygger givetvis ytterliggare på BMW's image och de som inte har ett vettigt omdöme tror att man skall gasa överallt och jämt. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
"Kan det bero på att det inte är samma intresse. Kan det bero på att det dessutom är dyra anläggningar och störande om det är för nära bybyggda områden? För övrigt så finns det vad jag vet en hel del motorbanor runt om i landet. Folkrace, kart och större motorstadions finns om man VILL komma åt dom." Eftersom jag inte själv kör eller är intresserad av motorsport så har jag ingen riktig koll, erkänner direkt, det får ni som vet sköta. Men om man tar t.ex Stockholm var kör man på bana där, Fotboll och Ishockey osv finns ju massor av arenor. Hur många banor finns i Stockholm, Tullinge är väl stängd nu, var ligger närmaste bana, ni som vet? Är det Mantorp? |
|
|
Caspar: Säkerligen är BMW överrepresenterat när det gäller dessa tragiska olyckor. Dock är det relativt logiskt. Bilen ifråga är en 325 -91. Du får nästan 200 hästkrafter, bakhjulsdrift och en underbar balans. Allt detta för runt 30.000. Tyvärr så har det som tidigare skedde med 240 turbos i skogen nu flyttat in till stan. Jag tror knappast att detta forum påverkar någon till att busköra inne i stan, ingen normal människa, oavsett ålder, skulle få för sig att riskera andras liv på detta sätt. Dessutom har nog vad som skrivs på detta forum väldigt lite med bmws "image" att göra. Hur BMW uppfattas styrs till största del utav det människor ser på gatorna. Och där är tyvärr inte beteendet det bästa. Oavsett ung eller gammal. Tyvärr så verkar det också som om det är många ungdomar ifrån områden som redan har stora problem nu fått körkort. Och det vi tidigare fått se med idiotkörningar på moped/rån av mopder verkar ha spridit sig till bilar. Ungdomar från dessa områden verkar vara överrepresenterade i denna typ av olyckor. |
|
|
BMW_MAN: Problemet är också att driva banorna och ansvara för allas säkerhet. Att springa ut på en fotbollsplan eller att åka skridskor i en hockeyhall är inte samma sak som att ta sin 1,5 ton tunga bil med 300 hästar och åka runt på bana. Hela säkerhetsaspekten måste lösas. Och frågan om försäkringar. Det finns ingen helt klockren lösning på problemet. |
|
|
BMW_MAN: Närmaste riktiga bana är BjörkvikRing och det är i Norrköping. Lunda flygfält (norr om Uppsala) har tagit en del av Tullinges körningar fast dit är det också 12 mil... Så i Stockholm är det svårt att hitta banor att leka av sig på. M Femman: Visst är det trist att vansinnesfärder kallas Streetrace om det är två bilar involverade, men Street-Race världen har en bra bit kvar till att bli rumsrena ändå. BlackRace är en bra start!! Det känns dock som ganska oviktigt i sammanhanget vad en reporter utan koll kallar det för. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Att snitta 170km/h (?) på 20 mil svensk väg, inger ju verkligen ett sken av att visa omdöme. "Det ÄR roligt att köra fort...men det är inte roligt om vi stimulerar förare utan omdöme att ta livet av andra människor (och varandra)..." Hur ska vi lyckas att inte stimulera dig kilroy, som saknar omdöme, så att du inte begår en massa vansinnesdåd i trafiken i framtiden? |
|
|
Problemet är väl att streetracing får kallas något annat. Stripkörning enklast kanske? Streetracing är, och har väl alltid varit, en olaglig form av "dragracing" på allmän väg och med bilar som är gjorda för gatan. Så fort streetracing blir något lagligt så borde det kallas något annat. Även om du har killar med walkietalkies som agerar "safety" så är riskerna för stora, mest pga att publiken står allt för nära. Som sagt skit i vad tabloiderna kallar det för, men diskussionen kan nog ändå vara intressant om man vill få laglig stripkörning rumsren. |
|
|
Ok, som sagt, jag vet inte mycket om bankörning. Som ni säger så är det minst 10 mil till närmsta ställe där det finns en bana att köra på. Om jag sätter en passare i Stockholm och drar en cirkel på 10 mil och räknar ut hur många Fotbollsplaner, Skjutbanor,Squashhallar,Ridskolor,Hockeyrinkar osv så blir det ju många hundra, kanske 1000 st. Och inte en enda bilsportbana, det vekar ju helsjukt. Det är ju massor som är bilitresserade, eller..... Upplåt banor innm vettigt avstånd så slipper vi övriga möta dem på gator och torg... |
|
|
bmwman, Jo, jag hade personligen också gärna sett fler motorbanor. Problemet är att det kostar pengar, mycket pengar. Någon ska ju betala dessa och jag tror inte du skulle vilja eller kan betala flera tusen varje gång du ska runt några varv. Och jag ser nog hellre att ungarna spelar hockey och fotboll än att yngre män får rejsa runt på banor med sina trimmade bilar. |
|
|
"Bilintresserad" finns det många som sagt. Men hur många är så intresserad att man kan/vill lägga hundratusentalskronor på racebil + den enorma tid och pengar det kostar att utöva en sport som denna" Jag har hållt på med Motocross i över 15år och det är inte billigt. Roadracing är ännu dyrare. Kart tror jag också är dyrare. När vi kommer in på bilar snackar vi stora pengar. Fråga kommunen om dom dessutom vill lägga (hundratals) miljoner på att bygga en bana för säker bankörning. |
|
| Min vilda gissning på att det är mer buskörning i Malmö än i Stockholm är följande; färre dagar (om ens någon) med vinterväglag medför att antal dagar att gasa på ökar i kombination med att det i Malmö finns en eller ett par områden som av socialtjänsten mfl skulle kunna klassas som lite problematiska (till skillnad från exempelvis Simrishamn). Troligen gasas det lika mycket i hela södra Sverige när väglaget påbjuder, men det ger ur mediesynpunkt lite mer genomslag om det står att något hänt i Malmö, av den smyginvandrarfientliga anledningen ovan. Sommartid är alla lika gasglada i hela Sverige och då blir vansinneskörningar inte lika intressanta ur mediesynpunkt. | |
| Eh, kilroy, kan du länka, tack? När jag försökte med sökfunktionen fick jag bara upp den här tråden. | |
|
Länk ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Var vid olyckan igår och det såg inte fint ut. 100% att killen ringde och anmälde bilen stulen direkt efter. Börjar bli lite för mycket sånt skit nu i Malmö, unga galningar med pappas BMW. Jag kör runt på malmös gator om nätterna när jag jobbar så jag ser ju mycket. Har sett 3 krockar med BMW nu inom några veckors tid bara. Första va den BMW som körde in i en stolpe vid Nobel Torget. Var inte mycket bil kvar där. Dom var 2 stycken killar och den ena ville sticka men kompisen var för skadad för det. Sen var det BMW,n som körde rakt över rondellen som ligger vid Singelgatan, mot IKEA. Den flög över och sen in i en stolpe. Där försökte 2 killar fly, men blev gripna av en kollega till mig. Dom hade mycket sprit i kroppen kan jag säga. Och nu den igår. En sak är säker och det är att det är dom som är mellan 18-22 år med BMW som man ska se upp för på vägen. |
|
|
Tack RobTheBank för förstahandsinfo, eller iallafall nästan förstahandsinfo, i räserärendena. Det blev lite urartad debatt i tråden ett tag. Tack J.Dredd för länken. |
|
|
Om man ska översätta "streetrace" rakt av så blir det väl "gatlopp" eller nåt liknande? Idioiterna var på gatan och race:ade mot varandra. Gata = street, race = race Eller? =) /erik |
|
|
ErikR: Låter faktiskt riktigt, så fort StreetRace sker på lagligt sätt får det ett namn. BlackRace är väl det senaste i raden. Sedan har det väl uppstått en kultur kring StreetRace såsom Fast & Furious mfl filmer visar, men även där är ursprunget olagligt. En StreetRace bil behöver ju inte användas olagligt utan kan ju bara passa in i kulturen. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Blir så trött på media.Detta är inte vad jag kallar streetrace iallafall det förstör verkeligen bara för oss som vill ha lagliga race.Jag menar vem vill ge tillstånd till lagliga race när folk får bilden av såna här idiotdåd i huvudet | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.