AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.548

M3 E46 Bromsad.

Sida 3 av 4
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Slutsatsen man kan dra är alltså att min bil kan ha mer effekt på riktig väg än på rullandelandsväg pga av spärrar som slår in när framhjulen står still.
Låter vettigt med att koppla signalen från bakhjulen till inputen för framhjulssignalerna till DSCn, lite krångligt bara.
Funderar på om det finns möjlighet att få framhjulen att rulla med då landsvägen har möjlighet att ta fyrhjulsdrivnabilar, bara en tanke, nåt nytt test är inte aktuellt just nu.
Min bil gav 220kw=300hk vid 6200 rpm, det ycker jag verkar riktigt bra, borde kunna plocka upp 43 hk på 1700 rpm till.

/// Fredrik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
RS2/Fredrik mfl: Varvtalsspärr vid 6000rpm?? Vad är detta? Gäller det vissa växlar eller vadå?? Har inte kört en enda M3 E46 och därför lite off i ämnet. Låter konstigt i mina öron!!

På S50B32 motorn har jag iallafall inte märkt av någon spärr på så låga varv...

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Spärren inträder väl bara om framhjulen står still samtidigt som bakhjulen snurrar. Det går väl att komma förbi den genom att köra med Rototest's dynamometer med tillsatsen för drivning av framhjulen.

_______
//Niklas
Caspar,

MSS54 motorstyrningen i E46 M3 är väldigt annorlunda än i vanliga BMW bilar och innehåller mängder med olika skyddsfunktioner för motorn. T ex så finns det en varvtalsspärr vid 6000 rpm som egentligen är till för att man inte ska kunna varva bilen stillastående utan belastning. Men denna funktion plus en skydds funktion i DSC systemet gör att det inte går att varva bilen över 6000 rpm på en rullande landsväg oavsett växel eftersom framhjulen inte rullar. Sedan så finns det även andra funktioner som begränsar effekten när motorn är kall, mm.

/RS2
Koni,

Har du någon mer info om Rototest's dynamometer med tillsats för drivning av framhjulen?

/RS2
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Inte så mycket mer, la bara märke till den när jag kollade upp info inför eventuellt köp.

Länk Rototest Drive kallar dom den.

_______
//Niklas
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Annars kan man om man har tillgång, koppla upp bilen på en GT1/modic och låsa upp spärren så att den går att köra på rullarna!
Nej det går inte att att avaktivera 6000 rpm varvtals spärren på E46 M3 via GT1 dock så kan man aktivera ett speciellt "emission dyno mode" som diskuterats ovan men detta ger inga riktiga mätvärden av effekten. Rototests lösning i länken ovan är det enda sättet att komma runt det här problemet. Men sedan måste man även veta hur MSS54 fungerar och t ex nollställa adaptionen och några interna timers för att man ska få tillförlitliga mätvärden. E46 M3 är tyvärr helt hopplös att testa på grund av den avancerade motorstyrningen.

/RS2
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
RS2,

> E46 M3 är tyvärr helt hopplös att testa på grund av den avancerade motorstyrningen.

Det är för mig obegripligt hur du kan uttrycka dig i absoluttermer som ovan.

Johan,

Om man inte har kunskapen om hur motorstyrningen i E46 M3an fungerar, 6000 rpm varvtalsspärren, DSC systemet, emission dyno mode, mm så är det hopplöst att få ett rättvisande resultat. Vad är det som är så konstigt med min kommentar ovan?

/RS2
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Möjligt att jag tar meningen ur sitt sammanhang men E46 M3 är bara hopplös att testa om man inte vet hur man skall göra.
Med andra ord, precis som allt anat.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Får man någonsin ut den fulla effekten ute i verkligheten?? Det verkar vara massa parametrar som styr ned maxeffekten!?!

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Caspar,

Hur menar du nu?
Johan,

Det var väl det som var min poäng tror jag! :-) Och tyvärr är det väldigt få som vet detta. Jag tycker den här tråden belyser det ganska väl. Och som vanligt så är väl Kelleners en av de få som har kunskapen och erfarenheten.

/RS2
Caspar,

Läs länken ovan vad Steve Dinan säger om hur alla yttre faktorer som temperatur och luftflöde påverkar mätresultaten.

/RS2
Caspar: Den avancerade motorstyrningen gör det svårt att bromsa bilens effekt korrekt eftersom även framhjulen måste snurra för att den skall "släppa" sin 6000 rpm spärr.
Hur detta skulle vara ett problem på gatan ser jag dock inte??
Spärren är där för att man inte skall busa sönder motorn/drivlinan när bilen står still osv.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
RS2,

Det lät som det var omöjligt men nu vet jag vad du menar. :)
Fanns denna 6000 rpm varvtalsspärr även på 01:an?

Min 01:a hade nämligen inte denna spärr vid stillastående varvande.

MVH / Jacob
Jacob,

Alla E46 M3 tillverkade fr o m 09/2002 eller som har fått ECU programvaran uppgraderad med DIS CD32 eller senare har denna varvtalsspärr. Dvs alla har det idag eftersom ECU programvaran också har uppgraderats vid de olika service åtgärdena som varit aktuella.

/RS2
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Jag hade för något år sedan min dåvarande E46 M3 -02 på test i en Rototest-anläggning för att få en en oberoende effektmätning före planerad Kelleners-trimning (men sålde sedan M3:an och köpte en Z3 M Coupé -02 med samma motor som jag Kelleners-trimmade i stället, resultat 380 hk/425 Nm :-), och vid den mätningen kom vi upp i 7.020 rpm och 212,7 kW i effektuttag, vilket x 1,36 = 289,3 hk, vilket ÷ 0,85 alt. 0,90 (d.v.s. 15% resp. 10 % transmissionsförlust) = ca 320-340 hk (beroende på verklig effektförlust) -- vilket väl får anses fullt godkänt vid 7.020 rpm; enda modifieringen på bilen var ett AC Schnitzer Sport chassiekit :-). Den som är intresserad får gärna ta del av utskrifterna från mätningen.

Vid effektmätning av M Coupén nere hos Kelleners (som använder rullande landsväg) spelade temperaturen/luftfuktigheten stor roll vid mätningarna -- en körning som "bara" gav 364 hk en rejält varm eftermiddag gav följande betydligt svalare morgon hela 378 hk, utan några modifieringar i övrigt mellan de båda mättillfällena...

Eftersom motoreffekten inte är konstant variabel utan påverkas av ett otal yttre omständigheter så är det svårt att säga exakt vad en viss motor egentligen lämnar för maxeffekt, så att man har fått ett visst värde vid ett visst mättillfälle behöver inte betyda att detta är motorns verkliga maxeffekt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.