|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! Körde min M3a på rullande landsväg igår, den har en otroligt fin vridmomentkurva med max 352 Nm vid 5100 rpm och över 320 Nm från bromsningens början (3200 rpm) upp till ca 7000 rpm. På effekten syns något som också känns när man kör bilen, effekttoppen ligger vid 7350 rpm och är på 318.4 hk sen dalar effekten något, alltså ingen topp vid 7900 rpm som BMW anger. Bilen är standard med supersprint slutljuddämpare. Någon annan som bromsat sin E46a? Någon annan som som jag känner att bilen inte riktigt drar till 7900 rpm utan peakar strax över 7000 rpm? ///Fredrik | |
| Effekten är bromsad motor effekt. Bakhjuseffekten är 255.7 BHP. | |
|
låter inte det väldigt lite? Bakhjulseffekten brukar ju ligga på ca 15% mindre än effekten på vevaxeln. I 330ns fall är det 231 hk på vevaxeln och ca 200 på bakhjulen, dvs 15.5% i drivlineförlust. Enligt dina siffror skulle din bil ha 34% drivlineförlust vilket verkar helt orimligt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Vad är det för typ av rullande landsväg? är det som du skriver "rullande landsväg" eller RotoTest? | |
|
318hk ur en M3 E46? Känns ju en aningens fattigt.. säker på att bilen mår som den ska? Mvh Per |
|
|
Hur kom ni förbi 6000 rpm vartals spärren? Alla utskrifter jag har sett har effekt toppen runt 7900 rpm eller högre. Man brukar räkna med ca 16-17% förlust på denna bil. /RS2 |
|
|
Undrar som RS2 då ja själv vill "bänka" min? Mvh, Robban |
|
|
6000 rpm spärren försvann när man tryckte in sportknappen. hade dock grejat en del med säkringarna till dsc före, det kanske hjälpte till. Landsvägen heter MAHA LPS3000, en ganskla avancerad sak, effektförlusten på drivlinan är uppmätt av bänken, vilket den gör genom att bromsa ner på något vis, vid 7350 rpm är förlusten 62.8 BHP. Bilen går väldigt bra, betydligt bättre än de E36or jag kört, tex min förra som är bromsad till 320 hk. /// Fredrik |
|
|
Faktum är att dom siffrorna som Bmw och andra biltillverkare uppger ifrån fabrik, mycket s ä l l a n stämmer. Tycker faktiskt Fredrik fått ut "mycket" effekt ur sin bil iaf. Titta tex på M5:orna(E39), och vilka effekter dom ofta ger i bromsbänk. Inte sällan så ligger dessa maskiner på runt ca 340-370 hk, fast man lovat 400 hk ifrån fabrik... Smma sak är det ofta med M3:orna, speciellt 3,2 liters bilarna. Tyvärr... / K / |
|
|
Min M5 3,6 gav över 5 hk mer än de 315 orginal hästarna. Inte illa efter 14 år och 18000 mil! estorilmongo: ingen M5 E39 har 340 hk, var drömde du det? Lite brukar fattas på M3 3,2 och M5 E39 men 60 hk, lägg av! |
|
|
Har en hel del erfarenhet... Men okej... Jag drömde. / K / |
|
|
Så du har bänkat en hel del M5 med 340 hk... Ganska lustigt att vissa vet så mycket. Det fattas ofta några hk mot vad tillverkarna anger, specielt vissa märken. Men att det fattas 60 hk... En bil som väger över 1800 kg gör inte 0-100 på 5 sek eller 0-200 på 18 sek med 340 hk. Läste en Engelsk test där de bänklade flera M5 E34, de kvar sina angivna hk efter 10 år. |
|
|
Fredrik, Vilken version har du på programvaran i motorstyrningen? Har du några andra modifieringar förutom Supersprint ljuddämparen? Har du en manuell eller SMG växellåda? Det är väldigt få dyno tester som har givit mindre effekt än de 343 hk som BMW uppger och de som har fått lägre effekt har oftast haft olika modifieringar. Att ta ur säkringarna till DSC systemet fungerar inte för att komma förbi 6000 rpm vartals spärren eftersom bilen då hamnar i ett fel läge. Och att använde de olika procedurerna med sport och DSC knapparna som finns på vissa forum sätter bara bilen i ett speciellt test läge för avgastester som inte ger riktiga mät värden. /RS2 |
|
|
Men hallå där... För det första så skrev jag att dom inte sällan ger 340-370 hk. INTE att ALLA M5:OR ger 340 hk. För det andra: Så skrev jag INTE att jag bänkat flera M5:or. För det tredje: Så har jag inte sagt att jag vet SÅ mycket. Fan e re frågan om egentligen??? / K / |
|
|
Den här sidan börjar ju bli som ZatZy... / K / |
|
|
Kimmen: Har Du bänkat traktorn ännu?? Trodde inte Du skulle modda den? Lät så i mailen förut!! Du vet att Du gärna får skruva in en kompressor i Monstret om Du får skruvklåda.. :-) Supersprint anger på deras sida om Z3M (mao E36 M3 3,2liters snurran) att den bara gav 299.2hk Länk innan deras system monterades. Om detta var ett enstaka ex eller generellt vet jag dock ej. Generellt skulle jag vilja påstå att många BMW M bilar inte alls går såpass bra som de borde med de effekter som BMW anger, känns som rejäla glädjesiffror, skulle inte förvåna mig om det finns M5 E39'or med bara 340hk... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Jag unichippade min 3.2 förra sommaren. Jag hade 276 hk på hjulen om jag minns rätt vid ca 7000 rpm (max). Hjulen tappade fäste efter det enligt killen som bromsade bilen. Nog verkar det som att 255 är för lite på en E46. | |
|
estorilmongo: Har du papper på NÅGON M5 E39 med 340 hk? Varför alla dessa självutnämda experter som hört allt och vet så mycket? Och sedan inte har några fakta förutom hörsägen att backa upp sina sagor med. De verkar passa bäst på Zatzy! |
|
|
Caspar: Ha ha haaa... Traktorn... Nej då, det är ingen traktor. Har inte hunnit med så mycket, ska ju inte moddå "så" mycket heller... Har beställt grenrör till bilen bara, men dom ska ge en hel del, framförallt så ska karaktären bli helt annorlunda. Sitter ju samma grenrör på M5E39 som på 540:n, så dom är ju inte optimala för ett "riktigt" flöde. Grenrören ska ge ca 30 hk, klappat o klart, direkt på bil. Men, man ska ju mappa den, för att uppnå den bästa förbättringen. Med mappning så bör det ge ca 40 + hk. Flera bilar är bänkade med dessa effektförbättringar av grenrör + mappning. Vill inte börja skruva så mycket igen, kanske lite lite granna då... Fast man blir ju sugen på att byta kammar, ev portning, andra trattar, förbättrat flöde i insuget, grenrören, komplett system samt mappning... Ska ge en HEL del effekt på dessa S62B50. ca 460-470 bänkade ska inte vara nå problem. MEN, återigen... Vill INTE spåra ur mer nu(på ett tag)... Enligt en säker Bmw-källa här i landet så ger ofta S50B32(M3 3,2 samt Z3M) ofta inte mer än strax under 300 hk, speciellt då dom senare årsmodellerna. Av någon anledning. Så, Caspar, du har nog läst rätt... Hur går det med ditt sökande då? Hittat nå grejer ännu??? Fan... 530 DA E60 -03:a... Hmmm... Vunnit på Lotto??? Nu för tiden så är ju iofs Villapannorna rätt snabba... =) / K / |
|
Evol-79 |
Å andra sida finns här många "självutnämda experter" som förkastar allt som inte gynnar den egna åsikten..he he Allmänt verkar det som många har en förkärlek till att kräva bevis och fakta när BMW underpresterar, men denna bevis och fakta inställning är inte lika påtaglig då de vissar bättre siffror än väntat? Det är min uppfattning. |
|
He he heee... Nu börjar det bli riktigt skoj här... Självutnämnda experter??? Många vill, många ska... Många drömmer... Många säjjer, många brer på... Få bygger det som sägs vara omöjligt. Vissa gör det. / K / |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.