AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.547

M3 E46 Bromsad.

Sida 2 av 4
Tänkte be er att släppa struntsaker så att tråden inte tappar fokus då topicen är ganska intressant.

MVH // Harris
Evol-79:

Du har rätt... Helt rätt.

/ K /
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
FredrikOlsson: Wendtan tog upp en intressant sak i början, tappet i drivlinan. Iofs får jag det till 19,7% ((318,4-255,7)/318,4) inte 34% men det är ändå rejält >60hk bort..

Du säger att bilen känns bra och det tror jag om den bara saknar 25hk jämfört med angiven effekt, men hur känns drivlinan? Eller är det mätmetoden som ger lite fel?? och i så fall på vilken av effekterna??

Off-Topic:
Kimmen: Jodå, oljepannan går RIKTIGT bra. 500Nm med en 6 växlad automat är trevligt, men det är ju bara en tråkig bruksbil.. Kompressor planerna ligger fn stilla, finns så mycket annat som borde skruvas in först.. Har hela källaren full av grejer, 4 slusteg och 27 högtalare tex, 2 Sparco stolar, ProjectorZ lyktor, G-power kolfiber bodykit... Sedan lockar ju RacingDynamics Tornado Roadster (Z4, V8), borde gå att byta jämt mot M'en och oljepannan.. 450hk att börja med :-)

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Caspar: Jag tog 343 hk/bromsat resultat 255,7 hk = 34.1%

På samma sätt som en 231 hk 330 bromsar ganska precis 200 hk
dvs 231/200=15.5%

Jag utgår ifrån orginaleffekten från fabrik.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ahh, ok...

Fast då vi hade mätdata för motorn i samma maskin så borde man ju utgå från det, mäter maskinen fel på motorn så borde den göra det på hjulen också...

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Jag bänkade min M5 E34 3,6 i samband med Unichip mappning på TS motor. Resultatet blev 339 hk och 390 nm efter och 320 och 360 nm innan. Detta var utan kattarna. När jag mappade den med Unichip höjde jag varvstoppet till 7800 rpm mot orginal 7200 rpm enligt bromspappret. Max hk nås vid 6700 rpm orginal och 6550 rpm med Unichipp. Effekten börjar sjunka vid 7450 rpm efter(kurvan ligger platt mellan 6550-7450 rpm). Vridmoments toppen nås vid 4000 rpm orginal och med Unichipp, det sjunker lite(10nm) sedan och ligger jämmt till 6000 rpm då det börjar sjunka. Detta var hk på utgåendeaxel inte på drivhjulen.
Som jag sa tidigare så brukar man räkna med ca 16-17% förlust i drivlinan på E46 M3 vilket skulle ge ca 305 hk i motor effekt. Detta tillsammans med att effekt toppen ligger under 7900 rpm tyder på att något inte stämmer med mätningen eller att något är fel med bilen.

/RS2
Johan,

Visst hade du över 300 hk på bakhjulen helt original på din E46 M3 när Kelleners testade den innan du började modifiera den?

/RS2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Vart gjordes testet?

Att bänka en M3 E46 är inte enkelt, dom enda jag vet lyckats (som jag litarpå) är Kelleners.
Har själv frågat 3st kända svenska företag men ingen av dom ville/kunde göra det.

Mvh,
Robban
255hk på drivhjulen, det var det värsta.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Bra att vi kommit tbax till ämnet!

>> RS2 Har ny programvara istoppad av bmw 040906 i samband med vevlager byte (garanti åtgärd). Manuell låda. Bilen är standard förutom Supersprint dämparen, har upptäckt att det fattas en slang modell grövre från bromsluftintaget till luftburken, det kan ju påverka resultatet en del då motorn drar varmluft.

Hur ska man göra för att komma runt 6000 rpm spärren på ett vettigt vis? Vi plockade ur o satte tillbaks DSC säkringarna (8st) och tröck in sportknappen, då gick det att varva 8000.

Bänkningen gjordes på tullängsskolan i örebro, för att ha nåt kul att köra med när de hade öppethus, en kompis jobbar där.

MVH Fredrik
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Drivlineförlusten är något som bänken mäter och den ligger på precis som Caspar säger 62.8hk/318.4=19,7%.
Det är alltså inget 15% värde taget ur luften utan faktisk förlust.
Bilen går klockrent på väg, mkt bättre än min gamla 320hk E36a.
Man kan inte mäta förlusten i drivlinan utan detta är en mer eller mindre bra uppskattning baserad på typ av transmission och tidigare erfarenheter. Tidigare har man använt ca 15% för bakhjulsdrivna bilar och ca 20% för fyrhjulsdrivna som en generell uppskattning av effekt förlusten men det kan skilja väldigt mycket mellan olika bilar och typ av mätutrustning.

Som jag sa tidigare så brukar man räkna med ca 16-17% effekt förlust i drivlinan för en E46 M3 och det verkar stämma ganska bra i de flesta fall men det beror också på typ av utrustning. Och av det du beskriver ovan om hur ni gjorde så är jag helt säker på att ni aktiverade ett "dyno emission mode" som finns i MSS54 motorstyrningen och ni har alltså inte mätt den riktiga effekten.

Det finns tyvärr inget enkelt sätt att gå förbi 6000 rpm vartals spärren i de nyare versionerna av programvaran. Ett sätt är att koppla ihop hastighets signalerna ifrån fram och bakhjulen vid DSC enheten men det är inte helt enkelt. Ett annat bättre sätt är att avaktivera vartals spärren i programkoden men det är bara två eller tre personer i världen utanför BMW som klarar av detta som jag känner till.

Så här säger t ex Steve Dinan om noggranheten av såda här mätningar:

"There's no really accurate way to get engine horsepower from a chassis dyno."

"Basically, what horsepower would you like? I can give you anything from 330 to 420 with the same car."

Läs mer på länken nedan vad han säger och speciellt på sidan 4 om E46 M3. Varför de också får effekt toppen vid ca 7350 rpm tror jag återigen beror på att de aktiverat "dyno emission mode" och detta är som sagt ett speciellt test mode som inte mäter den riktiga effekten.

Länk

/RS2

RS2:

Tänkte bara höra, vad jobbar du med?

Har läst en hel del av dina inlägg förr, och du verkar besitta en massa kunskap om just Bmw:s motorer mm mm...

Mycket vettigt faktiskt som du skriver.

Intressant, har för mig att du var Konsult av någe slag... Stämmer det?

Mvh / K /
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Är inte helt säket på det här men jag fick för mig att efter repan kopplade han som körde bilen ur och låter landsvägen bromsa ner drivlinan, då mäter den också förlusten, vilket är något som inte alls är omöjligt i teori/praktik.
Wendtan. Du gör en tankevurpa i din transmissionsförlustberäkning (långt ord).

Räkna: 1-(drivhjulseffekt/motoreffekt)
Estorilmongo,

Nej jag jobbar inte på BMW, även om man skulle kunna tro det ibland. :-)

Den enda BMW modellen som jag har lite koll på är E46 M3 som jag har själv.

/RS2
RS2:

He he hee... Fan, byt nick... Om du har en sån!

/ K /
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
De som förmodligen bänkat flest E39 M5:or är Kelleners Sport.
Många 99:or låg kring 370 hk men från 2000 och framåt har de flesta bilar legat rätt nära 400 hk.

Vad gäller E46 M3 så ligger drivlineförlusterna snarare kring 10-12 % och de flesta lämnar kring angedde 343 hk, några mer några mindre. Iaf om man skall tro Kelleners Sport.

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
RS2, lite koll på?!? Du är ett uppslagsverk ;)

Mvh,
Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.