AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.390

M3 GT utmärkt vinterbil !

Sida 3 av 3
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Krokodilen: he he.. Alla får gärna ställa av sina M3 GT, tydligen är den speciell i mångas ögon. Trodde mitt resonemang ovan om att ställa av vintage bilar gav samma intryck som att man inte hänger Zorn'en i sommarstugan.

Har man en Zorn skall den hänga i båten!! ;-)

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Krokodilen: Åmål är nog den enda staden där övergångsställes regeln följs utav bilister, och har gjort det sedan jag började övningsköra 1988 ( i Åmål ).

Caspar du har ju rätt i att typ en 328:a från kriget e obetalbar jämfört med en M3 gt men om 40 år så vet man ju aldrig hur många ex som finns kvar av den sistnämnda !!

MVH Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
modano
vad ni håller på..
det finns inget roligare än en M-bil på vintern!
Har tidigare kört M-roadster (m hardtop) M3 E46, 520iM, 320, 528 och nu M3 E36 och ingen av dessa har fått några speciella skavanker efter att ha vinterkörts!

Man sköter ju om bilen efter årstid, var rädd om motorn tills den är varm, tvätta bilen oftare när det är salt på vägarna osv...
Det ENDA "vintriga" som hänt när jag kört på vintern är en sprucken vindruta av ett dubb. Men det var på 520´n.

Kör och ha kul med era bilar, det är precis vad dom är byggda för !
Tänkte jag skulle lägga mig i lite. Tycker det är roligt att se allas kommentarer. Själv så gillar jag BMW troligen mer än alla andra bilar, det beroende på prestanda, körglädle, komfort och personlighet i bilen som man inte hittar någon annan stans. Grejen är att man borde få köra sin ögonsten när man vill. Vill man ställa undan den och bara titta på den under 6 månader så okej.. Smaken är ju som baken...!

Men jag såg då iaf i vintras och förra vintern med en SLR McLaren som cruisade runt på gatorna. Plus en massa andra emtrem sportbilar som jag inte ens känner till modellnamn på. Det borde iaf vara mer "hädelse" än att köra en M3 GT under vinterhalvåret. (tycker jag).. Dock var detta under mina 3 år i Arjeplog på BilSystemTeknik programmet.. men ändå. :)

mvh ted
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
My point exactly!!

/Caspar
Arjeplog är vintertestcenter för flera biltillverkare att det dyker upp allsköns olika bilar där är inte direkt förvånande, bilarna är där för att testas och kommer inte att säljas till allmänheten utan skrotas när testerna är färdiga.

Just det händer denna Jaguar XK8 prototyp.... Länk

Ps Nej jag tycker inte man bör använda fina bilar på vintern även om det ökar värdet på kvarvarande exemplar av samma modell;)

Mvh Stephan
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det där är hädelse om vi nu skall använda ett så starkt ord!!

/Caspar
Stephan735i <-- jag hoppas inte att du försökte läxa upp mig om att Arjeplog var en biltest ort och vad som händer med bilarna efter dom testats för säsongen, utan att detta var för övriga läsarna.

annar skulle det känts som att du ifrågasatte min intelligens kvot där. jag skrev det där med testbilarna för att lägga till lite humor i inlägget. tycker att mycke inlägg på detta forum (angående sånna här "personliga" tycke saker, är alldeles för seriösa och "attackiska" mot andra personers inlägg och åsikter).

men jag kan säga att det är inte alla bilar som skrotas efteråt.. det finns dom som smusslar ut ett och annat ex till privatköp för mycket mycket låga priser.

angående hädelse att skrota så fick jag erfara det mitt andra i arjeplog då jag praktiserade på continental teves. inte rolig plats att praktisera på då jag och polaren fick stå 90% av tiden att tvätta bilarna. vi fick dock lite betalning för mödan när vi sprang runt i exakt varenda bil dom hade i garaget (30 tal) och testade stereo anläggningar på full volym och andra finesser. gillades dock inte av chefen på stället. det jag vill komma fram till är att många av dessa fina mercedes amg och bmw m modeller som fanns skulle skrotas.. tror du vi var lite sugen på att övertala att ställa den på gården hemma hos oss istället. :) nope! tyskar är dock väldigt svårflörtade.

Alla gör helt enkelt som dom vill med sina bilar angående hur dom ska behandlas. Får dock en större tår i ögat när jag ser/hör någon stå och tokvarva en m3:a och misshandlar den på så vis än att dom kör med den på vintern. Klart att en m3:a ska ut och visa muskler, skulle dock vilja poängtera skillnaden mellan att "rasta" sin bil och att plåga sin bil!
Evol-79
Jag såg en ganska ovanlig vinterbil för ett par år sedan i Malmö. En silver färgad Porsche 996 GT2.

Jag minns ju inte att jag sagt att man borde förbjuda M3 GT körning på vintern med en lag !!!!!!! Bara att jag tycker att det är lite synd !!! Äger man bilen så gör man ju som man vill med den......som sagt !!
Dock har jag lite svårt att hajja varför man skulle längta efter att köra någon potent bil överhuvudtaget på vintern, svårt att utnyttja potentialen liksom!? is snö + tråkiga v-däck.
Vidare tycker jag att det känns ganska gôtt frammåt vårkanten att plocka ut pärlan ur garaget, rekonda, ställa på å sedan ta en sväng i vårsolen !!
Jag vet inte vilken standard ni andra har på vägarna runt där ni bor???
Runt Åmåls trakten är det iaf bedrövligt sommar som vinter, vilket ytterligare förstärker känslan av att man behöver typ en bruksbil! Just vart man bor spelar nog också in i om man vill köra pärlan vinter tid eller ej. Tex i Skåne finns ju typ varken snö eller tjärle!!??

Mvh Christer

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Krokodilen: Då kanske detta vore bättre för Dig!! Länk :-)

/Caspar
Helt rätt uppfattat Caspar !!
Ang vägarna alltså, härikring är grusvägarna bättre än asfaltsvägarna!!!!!
Alvarligt alltså

Mvh Christer

Har ni salt på vägarna Kör ej med era fina bilar.
Men torra vinter vägar som här uppe i norrbotten = inga problem bara motorvärmaren används.
Så de e bara att flytta upp till paradiset =)

JW
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Johan1978: Visst slipper Ni salt, men har istället eländet sand/grus. Bilen ser ju ut som skit efter bra någon vecka i norr med årlig omlackning och byte av frontruta som följd.. Trist värre!!

Fast det kanske bara är våra saltpreppade Stockholmsbilar som är så känsliga?!?

/Caspar
Är det en komiker vi har här =)
Vill du ha bilder på hur vägarna ser ut här i luleå just nu ex. -7,4G
och torrt och fint ??

Du måste ha varit till norrbotten nån dag det har varit nära 0 och + grader
Oftast är det torrt och ganska kallt på Vintern här och torra fina vägar.
Inne i stan kan det finnas lite sand här och var men bara för lite bättre fäste och farten är aldrig hög så det blir ingen "bläster av det"
och inget som fasnar på bilen eftersom det är minus grader.

Vägverkar brukar köra ut sand när det har blivit nära 0 gradigt och när det börjar frysa på igen. Men den blåser bort rätt snabbt igen när det blir kallare igen. På sen våren när det börjar bli varmare så hållar jag med dig Bilarna ser ut som att dom kom från en bondgård =) även på hösten innan det fryser till. Bara att unvika såna dagar.

Men om man använder huvudet lite och håller avstånd när dom Just har sandat så är det inga problem och givetvis tvättar bilen.
ordentligt. Men därimot Saltet är inte att leka med Eller hur?

Är man Riktigt pedantisk med sin bil så kör man bara när det är en fin torr sommardag och så ställer man bilen i garaget igen.
Men vad jag menar är att Det går att köra även på vintern när det har varit typ -6 och kallare då finns inte mkt till sand på vägarna och inge salt, inget som äter upp lacken och fram rutan nämnvärt.
Och det kan vara rätt kul med en 4wd bil med lite HP

Finns inga värre än salt på våra svenska vägar, bättre att folk lär sig att skruva på DUBB däcken i tid och lär sig köra på Is och hårtpackad snö än massa äcklig salt som äter upp våra fina bilar.

JW
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Dubbdäck?! Aldrig i livet!! Dock givetvis om jag bodde där Du bodde så.

Norrbotten för mig är typ Åre och nog sjutton saltar & grusar de vägarna där utav h-e. Hålla avstånd gör jag givetvis, men inte hjälper det heller, de egna hjulen drar upp MYCKET vilket sabbar skärmkanter osv. En enda tur förra året med gamla Z3'an gjorde att det inte fanns någon lack kvar på sidokjolens framkant utan ren plåt som var helrostig efter en halvtimme i saltet hemma igen.

Tror värsta kombinationen är salt & sand/grus. Starta i Stockholm (salt), köra upp till fjällen (sand) och sedan ner igen några ggr per år garanterar en sliten bil.. :-(

/Caspar
Okej vi säger väl så =)
Du har rätt och jag har fel.
Och du stannar hemma och jag stannar hemma så blir det bra =)

Saltar på hösten innan det blir för kallt (några veckor)
Saltet fungerar ej när det blir kallare än ca -7

Ha de bra

JW
kombilappis
hahaha herregud... en del alltså.. det som står mellan mig å ägandet av en 95a m3 3.0 är en endaste underskrift.. men om man ska lyssna på en del här så ska man visst ge välling till bilen å bädda om den när den ska sova 6 månader... (vintertid)
jag har då fått för mig att en bil är till för att användas.. å inget annat.. men men.. jag står nog fan över denna underbart trevliga m-bil som väntar på mig. det verkar ju hädelse å gud vet vad om man inte polerar sitt aluinsug med morsans bästa putsmedel varje kväll.. haha tacka vet jag den m5an jag såg i ume en gång.. med en båge å 4 knickar (för den oläste ett extraljus från bosch med en ljusöppning på 225 mm) å parkering.. oj oj oj ... men ändå heder åt er andra med.. som anser att bilar av det lite udda slaget skall vila vintertid.. ni har så rätt allihopa.... lagom av det goda är alltid bäst....

900 km på 6 timmar... med 129 hk :)
under förra vintern så stod det en Dakargul E36 M3 här i Kristianstad, såg välvårdad ut (inga stenskott,repor eller konstigheter i inredningen) men det sorgliga var att det verkade aldrig som att någon tvättade den?? såg den under en veckas tid och på måndagen kunde den vara rätt skitig och sen kunde det vara torr väderlek under resten av veckan men den var ändå lika skitig på fredagen....dvs ägaren brydde sig antagligen inte om att tvätta den! det är hädelse i dubbel bemärkelse! jag som tvättar min e36a säkert 3 gånger per vecka sommartid, bryter ju nästan samman när man kört ett par kilometer och fått vägdamm på hela bilen :(

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.