AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.988

BMW som taxi ?

Sida 3 av 4
Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
När jag var i Danmark i somras åkte vi i en BMW taxi.
Vet inte vad det var för modell...men det skrek lite om däcken när han gasade på ibland!! :)
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
såg två e39:or förra helgen (samma dag!!)..mötte en mörkblå i Upplands Väsby och körde om en vinröd på väg mot Arlanda....
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Brorsan i Finland e inne på sin 2.a BMW taxi. Det är en oxfordgrön 530d sedan med M5 front och 17" hjul. Den har 193hk. och ett vridmoment på 410Nm. En taxi som man skall beställa om man har bråttom nånstans!
:-)
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Helt otroligt!
Igår natt vinkade jag in en taxi i centrala Stockholm och det var en BMW!
en E38 728! Mycket trevlig resa faktiskt!

Automat är bekvämt
styrman1: Intressant att du lyckades hitta en 2 år gammal tråd också ;)
Tycker man ser fler och fler BMW som taxi varje dag, finns som sagt några E38:or här i stan, och en hel del E39. Har bland annat sett en kanonsnygg svart 530dAT '02 med M-paket och kryssekersplit, skulle lätt kunna sadla om till droskförare om jag fick ha en sån att köra kunder i :)

/Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har sett en topazblå (eller något liknande...) 5:a taxi-touring på kymlingelänken mellan Rinkeby och Kista. Den hade 17" fälgarna som ingick i Stockholm Open-paketet, tror jag och svart läder. Läcker var ordet. :)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
För några år sedan var jag ett tag i Madrid och fick då åka i en e38 taxibil , jag vet ej modellen men det var en rak sexa och ingen v-motor ivf. det hörde man ju.
tror det var en 728 eller så.
Chaffisen var helskön och gasade på riktigt duktigt men rökte tyvärr i bilen som luktade lät askopp , vill inte vad vad han rökte, :-)

Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED !
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
i Växjö rullar d i alla fall en svart e39T taxi...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
V70 och Merca är ju det bättre valet, då dom pallar fler mil än BMW, och behåller ett bra andrahandsvärde trots att dom rullat 50 000mil, dom går ju att sälja direkt till Pekka i Norrland när dom tjänstgjort ett par år.
Nu lär ju ganska många opponera sig, men visst är det klart att dom orkar betydligt fler mil utan svindyra reparationer än BMW.
Väldigt driftsäkra.

pistolas:
Min åkare har 5 st Mercor, och kvaliten är bedrövlig. Rutorna spricker och det är ideligen elfel. Du kan glömma att se nån info angående klocka och temperatur i kombiinstrumentet. Och vi har E-klass en 1998, 2000, 2001, 2003 och en 2004.
Skitbil som är snuskigt övervärderad...
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Mercedes har väl duktig rabatt på Taxi mercor plus att de har driftgarantier ex att de byter motor på bilen inom 12 timmar ifall den skulle rasa oavsett miltal eller nått sånt.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
För privatbilister är det väl i alla fall 30 års mobilitetsgaranti, om bilen är servad enligt boken. Vet dock inte hur Merc ställer sig till bilar i yrkestrafik, men helt orimligt är det inte. Menar, dom gör ju sig lite på alla servicar. Över lag är det väl eftermarknaden som genererar pengar, då är det fördelaktigt med kunder som kör mycket (servicekrävande).
Har frågat flera åkare angående detta och alla säger samma sak: BMW håller inte ihop på samma sätt som Mercedes och Volvo.
Vi servar inte våra Mercor hos den auktoriserade Merca verkstaden utan hos en mindre verkstad Mercadoktorn där vi har serviceavtal.
Stinzen, hur vet dom det med tanke på hur få BMW som rullar som taxi. Mercedes ger inga taxirabatter däremot så är bilarna förberedda för allt extra som ska till för att koppla in taxameter med mera. Enda anledningen att folk köper Mercedes som taxibil är att det inte finns nån bil som är lika rymlig.
Som sagt Mercedes kvalite är katastrofal. Och dom kostar 40-50 tusen mer än motsvarande BMW och ännu mer än en Volvo.
Det är inte bara vi som haft otur med 5 Mercor även andra åkare här i stan har samma problem.

Och nya E-klass är rätt trång.

Volvo går bort pga långa väntetider på service...
Jag har haft MB taxi sedan slutet av -97 men nu är det stopp.
Förr kunde man motivera det höga priset med den överlägsna kvaliteten. Det är helt klart.

Nu upplever jag dock att MB i alla fall de bilar jag haft (290TD och 220cdi) inte kvalitetsmässigt är något bättre än den 2 år gamla 850SE jag hade när jag började. Dessutom har jag haft otaliga små irritations-fel på mina bilar. Många timmar på verkstad betyder stort inkomstbortfall. Men jag måste ge MB-verkstaden en eloge för den utomordentliga service de ger.

Därför funderar jag nu över vad jag skall välja nästa gång och visst är BMW intressant. Helt klart är att jag kommer välja med hjärtat denna gång. Hade först tänkt mig något i stil med Impala SS eller dylikt men det blir ju svårt. Om det blir BMW eller ej återstår att se. Litet problem är att vi inte har någon BMW återförsäljare här i stan. Men troligtvis finns möjligheten att sluta serviceavtal med någon lokal verstad. Jag vet dock inte vad BMW kräver för att garantier och sådant skall gälla.
Myter lever kvar länge, folk tror att Mercedes har en otroligt bra kvalite vilket dom hade för 10 år sen. Men inte nu längre.
Och folk tror att BMW är dyra att äga och serva vilket dom inte är längre.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Kör själv taxi sen två år tillbaks... Måste bara säga det att volvo är det mest överskattade dynga(ursäkta uttrycket) som tillverkas. Fick en ny xc70 d5 i somras. Har kört 7 tusen mil på 4,5 mån har följande bytts katalysator, främre avgas rör, bromsbelägg fram vid 5800mil, skärmkantslist(stort plastsjok lossnade, plast på insida av bagagelucka, krängingshämmarstag fram, överdel instrumentbräda, två fälgar(lacksläpp), 2st xenonlampor m.m. listan kan göras hur lång som helst men det roliga är att dom felen som jag lämnat in bilen för är fortfarande kvar: vibrationer vid 3000v/min, skrammel från instrumentbräda, klonk i framvagn, skrammel från bagagelucka, bagageluckan skaver emot kofångaren så färgen har slitits ner. Har en kollega som har en 220 cdi -00 som gått 32000mil och den känns mindre skramlig och går bättre än vad volvon gjorde när den var ny

Nädu ska man se till totalekonomi kan man nog välja vad som helst utan volvo.
I stort sett alla fel du berättar om att du haft på din Volvo har jag haft på min MB. Det är en 220cdi -01.
Jag har sedan bilen var nu haft vibrationer i bilen, så kraftiga att händerna domnar efter en hel dag bakom ratten. Detta kommer och går på olika varv och hastigheter. Verkstaden har bytt bokstavligt talat halva bilen men vibrationerna är kvar.

Sedan när de testat allt de kan komma på så får jag känslan av att de tycker det skall vara så. Jag vet inte riktigt hur man skall hantera sådant här och vilken rätt man egentligen har. Kanske får starta en separat tråd om det...

Min förra 290TD kan jag tillägga hade samma mängd små irritationsfel. Det klonkar i båda bilarna hela tiden. De främre kränghämmarstagen byter jag flera gånger per år.

Att sedan 290:n blev krockskadad redan innan jag hämtat ut den från handlaren är en helt annan, om än sorglig, historia...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Intressant det här med MB:s kvalitetsproblem. Jag tycker att MB är humorbefriade, även nu när de har börjat skoja till designen. Undantaget är väl äldre S-klassvagnar från 70- och 80-talet som fortfarande imponerar.

Var inne på att byta 330n mot en C320 härom året men det blev inget av med det. Bekväm javisst, men hur kul är den då? Och inte vill man lägga en halv mille på en bil som spelar flipper med elektroniken.

Tidigare har MB:s starka punkter varit komforten och den brutala kvaliteten, men i takt med att kvaliteten sjunkit och andra kommit i kapp känns den inte längre som något köpargument.

Själv kommer jag att åka tunnelbana ett tag, men frågan är hur länge det går. Tids nog blir det bil igen - en E60 eller 996 eller XJ8 eller... Nästan lika roligt att drömma som att äga.

My Bimmer is my mistress
Med andra ord så lämpar sig inget bilmärke som taxi alltså, förutom BMW verkar det som, som har typ 0,0002 procent av taxiflottan...

Det får ju vara nån hejd på märkespatriotismen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.