|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon har några erfarenheter om att ha BMW som taxi? jag kör själv taxi, men jag kör Volvo. Hur stor är BMW 5-serie i förhållande till Volvo V70? Hur är det med bränsleförbrukningen hos 520d, 525d, 525dA? Jag är väldigt nöjd med Volvo, men BMW är ju alltid BMW. Det hade vart skoj och köpt BMW som taxi nästa gång. | |
Robert.O |
I tyskland är det inte helt ovanligt med 5 serie taxi. Den modell du skall satsa på är nog en 530d som du importera och lyfter moms på. Det är ju "iaf enligt mig" ovesäntligt om en bil rullat 10.000 mil när den börjar gå som taxi. Du kommer ju ndå att köra ca 15-25.000 mil per år. Det går nog till o med att få tag på "gamla" taxi bilar i tyskland med taxameter om du vill ha det, desa har i allmänhet rullat lite men å andra sida så har ju även svenska beg taxi det... Tänk barapå att tyska taxis alltid är begie till färgen men den är i allmänhet lätt att "få av" (har jag hört), orginal lacken ligger kvar inunder. R |
| På tal om BMW-taxi, kan aldrig påminna mig att jag har sett någon. Någon orsak måste finnas, någon som vet? Mercor finns det ju gott om, och det är ju inte världens billigaste bil, handlar det bara om baksätesutrymme? | |
|
Robert.O - Jag tänker köpa ny i sverige om det skulle bli aktuellt. Men tack ändå för tipset. Stente - Jag har sett nån BMW-taxi, men som du skriver så är det väldigt ovanliga. Jag undrar också orsaken till detta. |
|
| Tillverkar inte Volvo och Mercedes färdiga taximodeller med all utrustning som krävs? Säkerligen är bilarna rabatterade. Mercedes E-modell i kombiutförande är dessutom ett under av utrymme när det gäller bagaget. | |
| I kungälv rullar en 530d som taxi 17" rondell 58 har den också! | |
| I Sthlm finns det några e39 dieslar, 525d/530d, som taxi. | |
| Mercedes ger rabatter om bilen ska gå som taxi, och det är även av den anledningen som bjoerck berättade, att utrymmet i en e-klass är otroligt. | |
|
bjoerck - Kan inte säga att Volvo tillverkar färdiga taximodeller. Visst de har två taxi-paket, men det har BMW också, iaf ett. Så det beror inte på det. Håller med om att Mercedes har ett väldigt stort bagage. bmw 325 - har missat den i kungälv. Synd. Kör den för taxi kungälv ? Tycker de bara kör Volvo 940. |
|
| BMW satsar tydligen på det med taxi också, i ETK finns en särskild del med delar speciellt avsedda för taxibruk. | |
| Zacka- nja jag vet inte vad den kör för den är silvrig utan nån reklam på! jag har sett den vid den stora busshållsplatsen mitt i kungälv | |
|
Hej, jag pratade med en släkting som kör Taxi för typ ett år sedan...han hade kollat om BMW tog in 520d...det gjorde de inte då. Han gillar BMW och ville gärna köra BMW som Taxi...dock ställde de inte upp på alls samma sätt som MB med Garantier på bilen....verkar inte som om BMW bryr sig om Taximarknaden i Sverige....kan inte detta så bra...har jag fel....säg gärna emot. Simon |
|
|
Mmm, MB ger mycket riktigt 14 % rabatt på listpris om bilen ska gå som taxi, dessutom servar de bilarna till kl 00.00 här i Malmö och har ett mycket bra garantipaket, särskilt på drivlinan där de lämnar tre års/50 000 mils garanti - bara att köra in och byta gratis om lådan rasar efter 48 000 mil!!! Anledningen till att vi knappt inte ser några BMW taxis är enligt ett par chaufförer jag hetsat (som gillar BMW) dels de förmånliga villkoren ovan, men också att 5-serien är lite för trång i kupén - går ju inte alls att jämföra med den dinosarie-stora E-klassen. |
|
|
En annan stor anledning till att Mercedes E-klass Kombi är populär som taxi är att den kan typas för 6 passagerare (2 platser i bagageutrymmet). Har något att göra med tillåten maxlast. Dessutom är de driftsäkra. Min fars förra taxi (MB 250TD) har ej bytt bromsbelägg eller dämpare på 40.000 mil! Så nog håller grejerna längre, ingen tvekan om det. Tror det går en BMW-taxi i Hoting, Jämtland. Har nog mest troligt något att göra med att den stora lokala bilhandlaren (Ivars Bil) börjat sälja BMW istället för Mercedes. Så det är ofta sånt som avgör valet av bil... |
|
|
Jag såg en 7-serie som taxi i P-garaget under gallerian i stockholm under mellandagarna. Tillhörde Taxi Stockholm. Den bokar jag nästa gång jag skall åka. /Mats |
|
| För Taxi Stockholm rullar några E39 or samt som Mats uppmärksammat en E38:a 728, om jag inte minns fel Taxi nr 1555 alternativt 1525. | |
|
Jag märker att många jämför BMW med Mercedes. Mercan är störst om man ser till utrymme. Men frågan var hur stor är BMW 5-serie i förhållande till Volvo V70? Det är väl så att BMW är en dålig affär om den ska köras som taxi, det är väl därför inte finns så många som kör BMW. |
|
| Det finns en både en 318 och en 320 E46 som taxi i Stockholm. Små privat bolag tror jag. | |
| Jag har för mig att en mercedes med taxipaket är utrustad med grövre dimensioner på alla slitdelar och dylikt | |
swemho |
BMW har Taxi Sthlm börja använda friskt |
BMW-Yoda |
BMW lämnar inga bra rabatter/utrustningspaket till taxi. Det blir helt enkelt för dyrt. Lönsamheten är inte heller världens bästa i den branschen. BMW-Yoda |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.