AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.989

BMW som taxi ?

Sida 2 av 4
Jag måste skryta med att jag faktiskt kört E34 518i som Taxi under ett par helger ! för ett par år sedan.
Jättetrevlig men visst var det lite trångt där bak, men som chafför spelar det inge större roll ; )

Surfa in på Länk
sebbe_bmw
I Alingsås går det en 530d -01 Blå
An
291
Antiloop
E38 728iA
Pratade med en säljare på BMW här i Lund. (Funderade på en 520d som budbil, föll på ett stort behov av 4WD, jag vet, det finns x5 men leveranstiden var längre än vad de flesta av oss har kvar till pensionen.) Han erkände sjelv att BMW inte kommer i närheten av MB vad gäller garantier eller rabatter på taxibilar. Därav den stora majoriteten MB. Har provat ett par stycken MB taxibilar, personligen hade jag själv valt BMW trots sämre vilkor. Har aldrig varit med om ngt segare än en MB aut.

För övrigt så rullar det en BMW e34 touring för Taxikurir i Malmö/Lund. Flygtaxi håller sig med ett par stycken e38or och tom Taxi Ystad har en e38.
Triad
Jag har som kund åkt i BMW-Taxi två gånger. Båda gångerna med Taxi Stockholm. Den ena var en 525i sedan med manuell låda och beiget skinn(inte något taxigalon(om det nu finns fortfarande)), den andra vet jag inte vad det var för 5:a. Som kund tycker jag 5-serien fungerar utmärkt. Utrymmet i baksätet räcker väl till.

Som förare är det ju inget att snacka om, BMW suger...
Tycker BMW allt oftare syns som taxi hos Taxi Stockholm, om de sen har tre bilar mot 0 tidigare vet jag inte.
Triad
Vad menar du med BMW suger
Triad
Asså, nu äre så va' att suger står för typ något bra va' lite svårt med en direktöversättning till gammelsvenska men här kommer ett försök: BMW är så fantastiskt bra att det inte är någon tvekan om att för föraren så är det att föredra en BMW, typ...
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Det hade varit mycket enklare om alla skrev på svenska eller norska, och dessutom inte hittade på nya egna betydelser på vedertagna ord.
ernie
Sade MDcruiser, ett typiskt svenskt eller norskt namn...
Ko
663
Koffe
320iC -93
Har jag drömt, eller kan det vara så att jag såg en silverfärgad e36 sedan med taxiskylt i Stockholm för ett par veckor sen?

//Undrar Koffe
netsix
Jag såg en E34 igår och en E39 idag som taxi i stockholm. Bägge friåkare.

/netsix
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Jag känner en åkare som har två stycken 728'or-00.
Han är mycket nöjd med bilarna!
Han hade tidigare en 540-98 som gick 42000!!mil innan
han bytte ut den.

Rikard
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
Den sjukaste taxi bilen i malmö...och det här är sant..är en Mitsubishi lancer EVO VI...undrar om det är lönsamt...och komforten..var finns den i baksätet....men visst har funderat på att åka med den..
men den syns inte så ofta...det finns även en 80/90 tals cadillac...som jag ser varje dag...
men en evo VI det är sjukt eller hur?

BB=bäst=bayerskt och bakhjulsdrivet:)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
I london har dom något som heter speed taxi eller liknande såg att dom hade ett gäng turbo imprezor som taxi. Rätt kul faktiskt :)
Finns även en körskola i Malmö som puttrar omkring i en EVO....
Fullbokad snöiga dagar eller??
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
I Kalix Norrbotten finns 2st 530D Touringar -01 som Taxi. Det är väl ca 10% av taxibeståndet i denna kommun... de förra 530D -98/99 de körde med hade mycket fel på turboaggregaten, höll bara 6000mil. Men de nya är tydligen bättre även på den punkten.

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Yamaha WHY Scooter -99 (4sale)
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
här uppe i luleå där jag kör och äger två taxibilar så har tex åke erissons bil (MB) en otroligt bra service på deras bilr som går som taxi, tex service dygnetrunt, och alla delar på lager rex skär motrorn så sätter de in en ny åt dig på en gång eller om v lådan rasar så finns den inne för byte på en gång.
Volvo och bmw har inte samma service på detta, då måste man stå med bile tills de har delarna och på en taxi kostar detta pengar.
Ja det finns färdiga taxipaket för de flesta bilar, men beroende på villken taxameter man kör på så är det inte säkert att det passar med det som kommer i paketet.
MB är en bra bil för taxibruk ekonomiskt mm. de som säljer MB riktar in sig på att sälja Vito eller cdi 220-290 modellerna pga av de här uppe har allt på lager.
Tex en bil rasade en lördags natt vid 02.00tiden ringnde och de kom och hämtade bilen och bytte motor på den så den var klar på ett par timmar, det är service.
Tror att bmw inte kan göra samma sak med detta pga att det kanske inte har så många vilar som går i taxi trfik

Joakim Eriksson
netsix
Ang EVO taxin så kan det inte vara speciellt lönsamt. Jag pratade med en som har en 99:a. Han sa att bara bromsbelägg kostade 8.000:- och skivorna 8.000:- till. Och beläggen var man tvungen att byta var 3000:e mil. Service var man tvungen att göra var 500:e mil. Turbon var inte den bästa heller, han hade en polare som hade en likadan och han hade fått 2st turbo ras på 5000 mil.
Det gäller att man har fullbokat med körningar för att det skall gå ihop, om det ens gör det då.

/netsix
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
När jag hörde med bmw om att köpa en 530d som taxi sa dom att dom inte ville ha mej som kund, men jag fick köpa en om jag ville. De tyckte att det skulle ge fel intryck på deras image eller nått sånt... Fnyste å gick till mb...
**
15
***POWER***
323CI -00B
I Torneå (Finland) grannstad till Haparanda finns det en massa BMW taxibilar, 530D, sedan och touring, helt plötsligt så verkar alla företag bytt till BMW-bilar, nämnas kan att alla bilar är svindyra i Finland, b.la så värderade BMW i Keminmaa min gamla m3 -95B till 300.000 kr i Sverige värderades den till 200.000Kr, dom flesta bilar i Finland är annars riktiga lik, Fiater, Skodor, och så klart urgrymma BMW taxin=) Dom som har dyrare bilar är oftast Nokia och Avesta Polarit chefer!

***BMW POWER***
Ko
663
Koffe
320iC -93
Tänkte bara tillägga att jag inte drömde, såg e36:an i Sthlm förra helgen igen =)

//Koffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.