|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Tux Thunderbird |
fernstroem >> Det mesta är redan sagt, så jag nöjer mig med att konstatera att ifall du inte har råd med försäkringen, så har du inte råd med driftkostnaderna. Trafikförsäkring är lagstadgad, så den måste ovillkorligen räknas som driftkostnad. Så enkelt är det. Jag önskar dig lycka till med framtida bilköp av en bil du har råd med. Det finns många BMW modeller med lägre driftkostnader än en Alpina B12 som du säkert kan ha mycket roligt med. /TT "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
|
Jo en sak till fernstroem: om du nu köper Alpina B12 5,7, försäkrar på morfar, "han" krockar med bilen, så var det nog inte så smart att du skrev om det här på forumet. Det finns fler än bara vi BMW-ägare som läser här...minns att f-bolagen har utredare som enbart sysslar med att jaga bedragare, och Alpina B12 5,7 är ju en bil som sticker ut från mängden, även hos f-bolagen. Min svärfar bor för övrigt granne med en sådan utredare. Han är f d polis. Min polares fru jobbar med honom, han lär vara hemsk på att fråga ut folk och lirka fram sanningen vid tveksamma fall. Jag skulle inte vilja hamna i klorna på en sådan. "Vi har bara några kompletterande frågor...". Men du gör som du vill. |
|
| Och så har vi dom som ringer och tipsar om autopower till försäkringsbolagen, och hjälper dom på traven... | |
|
Av Joakim E (legenden)... "men skriv du bilen på din morfar och sen då olyckan är fram villket jag hoppas att den är och att då f-bolaget drar dig inför rätta för försäkringsbedrägeri." Killen ställde en fråga du behöver ju inte önska livet ur han för f*n... Sen skulle jag vilja se en anonym enkät där alla på forumet får svara om dom någonsin skenförsäkrat, om man läser här verkar det vara 0.00000001% som gjort det men jag tror inte det stämmer riktigt. |
|
| Javisst är det tur Anders S att det finns angivare, ormar i vår fina BMW-lustgård? :-) Ställer gärna upp för att minska myglet! :-) | |
|
har aldrig önskat livet ur någon "schnee" menade att om olyckan är fram att han får stå för alla kostnade själv. tror nog att många som du säger skenförsäkrar men tror nog att de finns fler ärliga mäniskor som inte gör det. och håller helt med i det eikBerg säger att det är tur att det finns angivare Joakim E |
|
| Ja, som i östtyskland. Trevligt! | |
| Jävla pack! | |
|
Ett mer långsiktigt sätt att få ner premierna på är att altid kräva kräva samtliga äldre kvitton när man köper något begagnat. Om marknaden för stöldgods minskar så minskar även stölderna, och därmed (förhoppningsvis) premierna. Har själv blivit rekomenderad att köpa ny stereo "på nån billig annons - blink, blink" men vägrat eftersom jag tycker att det verkar korkat att uppmuntra folk att bryta sig in i BMW's. Tråkigt för den som vill sälja något som satt monterat i bilen när man köpte den, men då kan man ju alltid verifiera med föregående ägare... Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
ErikBerg: Det mesta är relativt, som att vart man bor osv. förresten tycker du inte att din premie är rätt hög med tanke på att det är en mindre stad? Jämför jag med motsvarande Passat, Audi, 850, V70 mm. så är min 520 dyrast, så är fallet för mig i.a.f. vilket jag tycker är löjligt, för en snik-bmw, 540 vågar jag inte ens tänka på ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
| Skriv bilen på morfar och skit i att betala tv licensen också när du ändå är på gång, kör så det ryker! | |
|
Hmm, här diskuterar vi brukare i relation till ägare =far eller morfar. Men hur är det om ens egen fru är brukare då? Vi har två bilar i vårt hushåll, och jag har köpt bägge. Men jag "brukar" i regel bara den ena som brukar vara en BMW eller annat "entusiastmärke" som jag vill ha i fred... Bilen vi pratar om är en A4 Avant 1.8T, som jag äger och helförsäkrar, men som frun fritt "brukar" som sin egen varje dag. Är detta bedrägeri enligt FB? Tänk om hon t ex skulle ha lägre bonus om hon försäkrade själv? Det enda som hänt är att bilen blev vandaliserad en natt i Halmstad när frun parkerat utanför en jobbarkompis, men den blev hellackerad av FB TryggHansa utan bråk och självrisk eftersom den har godkänt larm. Ingen ifrågasatte heller varför hon körde. Vad hade hänt om jag lånat ut den till en 20-årig förare, t ex son eller dotter? Skulle FB fråga grannarna om jag eller sonen /dottern var "brukare". Enda läget när FB har bra bevisning är väl om brukaren inte bor i samma hushåll/annan ort, annars vore det väl väldiga hårklyverier. Kanske jag borde ringa mitt FB och fråga om tycker att jag skaöö skänka Audin till frun då? |
|
|
Bara att betala och se glad ut eller köp en bil du har råd att försäkra. Inte så kul kanske men sånt är livet. Min M3 Länk |
|
|
Joakim E - legenden, mytomanen... Håller med Carlén, köp en bil som man har råd att försäkra. Om man fundrar på vad "försäkring" innebär så är det ju att man försäkrar värdet på sin egendom. Man köper trygghet helt enkelt. Skenförsäkrar man så försvinner ju själva grundtanken med försäkringen, eftersom du inte vet om du får ersättning vid skador, olyckshändelser, stölder o s v. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.