|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är 20 år och har råd att köpa mig en alpina b12 5,7. Jag har även råd med driftskostnaderna. Men jag kmr omöjligt ha råd att ha försäkringen på mig. Möjligen om jag tar en entusiastförsäkring. Det är väl inte orimligt att en 60 årig man/kvinna äger en sådan bil och brukar den, eller? Och man kan välja till om person under 24år (åldern varierar mellan bolag?) skall bruka bilen. Då har jag väl rätt att bruka bilen och försäkringsbolaget kan inte bevisa att jag "äger" bilen - eftersom den kmr att vara i originalskick. Frågar ngn så säger jag att det är min morfars, och det kan väl inte försäkringsbolaget kan argumentera emot? Inte ens om jag möjjligen uppdaterar ljudet utan att det görs ngn direkt synlig åverkan på bilens interiör. De har jag väl all rätt till, utan att de ska börja tjafsa och ifrågasätta om att det är jag som ägere till bilen? Det är därför jag är inne på att köpa en b12a som sommarbil, istället för en b8. Nog för att en 60 årig man/kvinna kan äga en sådan också, men det sticker väl mer i ögonen på försäkringsbolaget? Vad ska jag göra? Vad tycker ni? Är det okej att göra så? Vet att många tkr det är fel! Men majoriteten av människor, oavsett klass, försöker väl först och främst se till sitt eget intresse och vad som är lönsammast för en själv. Det ser man ju dagligen i samhället. Eller har jag fel? Med vänlig hälsning esset (s1) | |
|
Men ifall du ska ha den som sommar bil så är det väl bättre att försöka entusiast försäkra den, så du slipper skenförsäkra den det är inte så roligt att stå där ifall det händer något med bilen helt utan ersätning! Det finns mängder med frågor angående detta på forumet här är några exempel! Länk Länk Länk Men jag tycker som så många andra på dett forum att man ska stå på sin försäkring själv! ///Johan |
|
|
Har du inte råd med försäkringen så har du inte råd med driftkostnaderna. Bor du och din morfar på samma adress, om inte så är det ganska enkelt för FB att visa att det är du som är den verkliga brukaren. Kommer du att betala för bilen? I så fall är det du som har det ekonomiska intresset i bilen inte din morfar, vilket betyder att försäkringen är ogiltig. Köp en bil du har råd att äga. |
|
|
Försök entusiast-försäkra bilen istället, borde inte va omöjligt då det är en Alpina. /markus |
|
|
Varför skulle jag betala din försäkring? I praktiken så ber du oss att säga att det är okej att du skriver det på en släkting för att få lägre premie, men det är fortfarande du som utgör risken, vilket gör att vi får betala för den högre kostnaden. Och om du nu inte tror att något skall hända din bil, varför skall du då försäkra på något annat sätt än trafik? Det borde du ju ha råd med. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är dags att försäkra på personnivå istället för på fordon. |
|
|
Johan S; har läst dom. :) Fredrik95; Förstår om du som så många andra tkr det är fel. Men kan andra "sko sig själva" så kan jag! Exempelvis politiker, affärsmän och "vanliga döda" lurar och bedrar och beter sig som idioter så varför kan inte jag skriva bilen på min morfar? Eller så fövertygar jag honom att köpa en åt sig själv som jag också får bruka, då är allt okej? Förutsatt att han har valt att person under 24år också får och kmr att bruka bilen. T.P; jag är inte skriven på samma adress just nu, men kmr begära adressändring för jag kmr bo där. Med vänlig hälsning esset (s1) |
|
|
Skriv du bilen på din morfar eller annan person, men starta inte en "gnälltråd" om ett tag då det visar sig att försäkringsbolaget lagt ner lite möda på att undersöka ditt fall och funnit bilen skenförsäkrad.... Om försäkringsbolagen kan lägga ner 10 000kr på att undersöka och bevisa att bilen är skenförsäkrad och därmed slippa betala ut kanske 50 000kr i reparationskostnader, är det fortfarande en "bra affär" för dem! Snattar du limpor i mataffären bara för du inte har råd att köpa dem? Bara nyfiken! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bättre att försäkra den på dig själv och har du inte råd med det kanske du ska överväga om du alls ska äga en sådan bil. Joakim E |
|
| Fernstroem - det du säger är alltså att eftersom det finns många andra som utnyttjar system och bryter mot lagar så rättfärdigar det att även du gör det? LITE mysko inställning i mitt tycke. | |
|
bara för att en bryter mot lagen säger det inte att du måste följa i samma spår, finns kanske en orsak till att försäkringarna har så höa premier, blir ju vi som är ärliga som får betala andras oäligheter Joakim E |
|
kilroy |
Jag förstår inte hur jag kunde vara så korkad att jag skrev ett nytt inlägg för nån vecka sen som handlade om att folk verkar bry sig allt mindre...det var ju ALLDELES i onödan...Skönt att det faktiskt är några andra på forumet som tar ställning i försäkringsfrågan...Mvh kilroy |
|
fernstroem, har du inte råd med försäkringen har du inte råd med bilen så enkelt är det. Leta annan bil med för dig förmånligare försäkring. Tror att du kommer att få samma eller lägre månadskostnad på många nya bilar än en beg B12. /Simon |
|
|
fernstroem, Låt mig vända på frågan: Bara för att ANDRA är/beter sig som idioter, varför måste även DU vara en? Det drabbar i slutändan mig. Mao, jag gillar det inte. |
|
|
fernstroem varken jag eller någon annan vill betala nått som någon annan fuskar med, vill du betala min försäkring eller vill du att någon utsätter dig för ett bedrägeri utan att du skulle yttra dig? har svårt att tro att du skulle sitta tyst hemma om någon gjorde så mot dig. men skriv du bilen på din morfar och sen då olyckan är fram villket jag hoppas att den är och att då f-bolaget drar dig inför rätta för försäkringsbedrägeri. Joakim E |
|
|
Jag är lite osäker på vad jag tycker om detta... Jag har alltid haft bilar skrivna på mig själv, har jag inte haft råd med försäkringen så har jag kört med halv eller bara trafikförsäkring. Efter att ha blivit utsatt för stöld och bara haft trafik så började jag anpassa mitt bil innehav så att jag hade råd med både bilen och helförsäkring. Jag med fler här är inte speciellt intresserade att i praktiken betala din premie. Men...försäkrings bolagen är inte mina favoriter. Riktiga svin som gör allt för att betala ut så lite till dig som möjligt och få in så mycket i premier som möjligt. I dagens samhälle så bryr sig ingen om dig så ibland, undrar man om man bara ska bry sig om sig själv som alla andra. Men det är en fråga som var ock en får avgöra själv. Jag har varit 100% ärlig mot FB och ändå blivit behandlad som en bedragare, så ibland undrar man om man bara är en naiv idiot som spelar enligt spelreglerna. Sedan så är ju premierna hutlösa på BMW speciellt på M och Alpina. För din egen skull så skulle du sattsa på en bil som du både har råd att köpa och försäkra. Det är ju inte så kul om något händer med din Alpina och FB inte betalar ut en krona pga ditt bedrägeri! Jag hade inte vågat skenförsäkra en bil idag. FB är inte dumma. Så att entusiast försäkra en bruksbil är ju ännu mer en skenförsäkring. Leta efter en annan bilmodell blir mitt råd! |
|
Johan_Sun |
Jag är ny här på forumet, registrerade mig idag, nej igår. Har inte följt någon diskussion ännu men begriper ju att försäkringsfrågor dyker upp då och då. Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag. Strategin är säkert inte att misstro människor i allmänhet. Eftersom försäkringsbedrägerier verkar vara vanliga kan man anta att det finns en viss vaksamhet. Det drabbar mestadels ärliga kunder eftersom dom känner sig orättvist behandlade. Som jag ser det finns det bara en lösning, att folk blir ärligare. Möjligtvis kan man göra om premiesystemet så att s k skenförsäkringar blir omöjliga. Att det fanns en moraldiskussion om försäkringsbedrägerier på forumet verkar en aning "udda". Finns det en liknande moraldiskussion angående det lämpliga i att smita från notan varannan gång man tankar bilen? Johan Sunesson |
|
Jag det är en konstig diskussion men... försäkrings bolagen kör själva inte med rent spel. Självklart så är de vinstdrivande företag men de måste ändå fullfölja sina åtaganden. Det verkar ju inte vara ont om pengar i alla fall, titta bara på Skandia/IF fina bonusar! Försäkrings bolagen använder ibland rena maffiametoderna för att slippa betala ut ersättningar. En bekant fick vänta 25 år på att få sin ersättning efter att blivit påkörd, legat i koma och sedan fått sådana men så hon fick sjukpensioneras. En annan blev uppsökt sent på kvällen av en från FB som ville att han skulle skriva under ett dokument för att skynda på handläggningen av ärendet. Det han skulle skriva under var att han ifrånsa sig all ersättning! Han hade en whiplashskada. |
|
|
vet att f-bolag kan betesig underligt åt ibland, men ser jag tll mig själv så har jag aldrig haft några problem med dem, nu sist då jag hade innbrott i bilen så blev jag av med vinterdäcken och fälgarna+ stereon hade en clarion modell med tv monitor ca 2-3 år gammal, däcken och fälgarna var ganska precis ett år gammla, hade inge kvitton kavr på stereon och på fälgarna och däcken hade jag bara ett kvitto på ett traktordäck (köpte dem genom jobbet) var inga problem med f-bolaget de ville bara ha in första sidan på instruktionsboken på stereon så de viste vad det var för nått, med däcken och fälgarna så ringede f-bolaget till firman jag köpt dem av för at få en bekräftelse på att jag hade köp de där för ca 1år sen, sen var det bara hämta ut likadana fälgar och däck har 17tummare så däcken är inte de billigast ca 3900kr/st +fälgarna. stereon när jag köpte den betalade jaf runt 10,000kr för den så med deras ålders avdrag fick jag ut 8,000kr för stereon en likadan idag kostar 9,000kr totalt fick jag ut ca 30,000kr av f-bolaget utan problem. så för mig har f-bolaget funkat fint och utan problem. min premie ligger runt 8000kr/år Joakim E |
|
|
Måste bara hålla med om att F-bolagen verkligen hyvlar av en, men när det gäller att få ut något på vagnskadan är självrisken helt otrolig. Jag vet att BMW är en högre risk för bolagen än ex. Skoda, men jag fattar inte VARFÖR en sketen 520 E34 som är 10 år gammal och knappt värd något kostar så förbannat mycket att försäkra? Det är en helt vanlig bil, jämförbar med SAAB 9000, Volvo 850, 940 mm. tycker jag (inte kvalitén, körkänsla mm. utan som bil i helhet), varför ska man straffas av bolagen, dras över "samma" kant och betala ockerpris? T.ex. nu när min huv blev mosad av grannens blomlåda, 5000 vill bolaget ha i självrisk? det är billigare att köpa en huv på skroten och få den lackad, skulle det hända något större, tja då lär de väl ändå skrota skiten... dessutom en delkasko premie (numera, hade helförs. innan = totalt meningslöst på en äldre bil) som ändå resulterar i hela bilens inköpspris på 4 år? hallå, 4-5 år så har bolaget fått in hela bilens värde? Är så trött på att man ska behöva bli RÅNAD bara för att man vill ha en bättre bil... Och jag tror inte på att det är skenförsäkrarnas fel, de är så lite procent så jag tror inte att det påverkar oss andra spec. mycket, faktum är att jag tror inte på att om ALLA försäkrade sina bilar på sig själva skulle påverka bolagens inställning till försäkringstagarna och deras premier.... ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
M Femman: Skandia är ett kapital och livförsäkringsbolag så deras bonusar drar inte upp dina BMW premier jag lovar. Det sköts alldeles automatiskt av alla: *Ungdomar med för motorstarka bilar som krockar stup i ett *Alla stölder av utrustning (speglar, karossdetaljer, fälgar) osv Hur ofta tror ni det är någon som stjäl en Merca backspegel exempelvis? Har aldrig hört talas om det men här på forumet tycks det ske på BMW:s dagligen. Det är jättesynd och jag har ingen lösning på det :-( //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Till Fernstroem: (1) Köp en bil du har råd att äga! Eller kommer du att smita från varannan tankning också? Jag skulle aldrig våga ta den risk du funderar på. Inte för en så dyr bil. (2) Även om du inte åker fast den dag du krockar, kommer alla vi andra BMW-ägare att få höjda premier på grund av sådana som dig. Är det schysst tycker du? Vänta dig inga sympatier här på forumet. Till FD-Ormen: Jag betalar inte högre premie för min 520-96 än vad motsvarande Saab 9000 hade kostat. Jag vet, för jag kollade. Jag betalar ca 5400 kr/år i helförsäkring, bor i mindre stad och kör 1500 mil/år. Jag har inte 5000 kr i självrisk på vagnsskadan, utan 3000 kr. Byter jag nu till Trygg-Hansa får jag 2500 kr i självrisk. Så att BMW (motorsvaga modeller typ 520) skulle vara så hemskt dyra att försäkra, det har jag inte sett. Att f-bolagen tar högre premier av BMW-modeller med högre olycksfrekvens, tycker jag är helt OK. Varje grupp ska betala för sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.