AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.616

B8 4,6 eller B10 biturbo

Sida 1 av 2
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Har lite funderingar om att byta upp mig några klasser, och har därför lite funderingar om dessa två modeller.

Tacksam för åsikter om dessa två modeller. Vilken skulle Ni ha valt?

Jag skulle vilja ha reda på vilken av dessa som är snabbast t.ex. vad dessa gör 0-401 m, 0-200 km/h mm.

Mvh// Bjarre
En Alpina B8 4.6 Touring körde strippen (0-402m) på Tullinge på 14.12 vill jag minnas. Slutfarten minns jag inte. Kanske inte låter så snabbt i dagsläget med tanke på alla hembyggen som åker 12-or men det är en riktigt fin bil.

En B10 Biturbo har ju fördelen att när man tröttnat (läs vant sig) så är det ju ganska lätt att uppgradera tack vare att det är turbo.

Intuitivt känns det som om B10 Biturbo borde vara snabbare.
Hmm, börjar väl med att säga att jag säkert är partisk.

Men B8 eller B10 BiTurbo. Hmm.
Vad är du ute efter? Bara "körglädjen" eller även utseendemässigt/antal dörrar/lastutryme?
I så fall, gå på vad du skulle valt för serie, 3-serie eller 5-serie?

Jag tycker 5-serien är för "stor" för mig, och vad jag använder bilen till.

Men, är det bara körandet som du är ute efter... Hmm.
B8:an rockar! Den spöar ju allt i 3-serie väg (nåja, nya M3:an är väl lite svår, men)

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av BiTurbo,
men. Hmm. Jag skulle nog säga att BiTurbo'n skulle vara roligare att köra! Faktiskt.

Hur ligger de till prismässigt då?
B8:an är ju inte billig (om man hittar ngn bra till salu överhuvudtaget)...

Jag skulle ha frågat mig varför jag vill ha bil, sedan valt utefter det.

Kolla: Länk
Om du var ute efter fakta..

/Marcus
Bmwcs# 4680
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag skulle valt B8, härlig bil med härlig motor.

B10 BiTurbon är iofs mkt trevlig den också men V8 är roligare än Turbo.

Räkna inte med att B10 BiTurbo tål alltför mkt trim.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Är det någon som vet lite mer prestanda uppgifter på dessa två dvs mer är 0-100 km/h, för det säger ju ej så mycket. Det vore även av intresse att jämföra dessa två med BMW:s M-modeller.

Tacksam för svar!
Här har vi en B8 4,6 Touring mot en E39 M5:

Länk

Denna B8 hade 331 hk på dyno och 503 Nm!

M3 3,2 på samma dyno samma dag 338 hk och 388 Nm.

Ni har väl sett här:

Länk
BiTurbo kommer du få mkt svårt att få tag i en fräsch. Samtidigt är Alpina B8 4,6 den mest eftertraktade Alpinan av senare modeller och du kan inte räkna med att köpa ett fräsch ex för under 240 kkr. Mkt stor prisskillnad mellan BiT och B8. Dock kan du räkna med att B8 är mkt "billigare" i drift.

Om du tycker M3 är för vanlig och vill ha en unik bil med V8 med maffigt moment så är B8 för dig.

På bmwm5.com Alpinaavdelning på Forumet ska du fråga "B8 Guru", han har haft tre B8, en Coupe, en Cab och en Touring. Tyvärr smällde han Coupen men de övriga har han nu. Alla under 5000 mil, men dom kommer han tyvärr inte sälja bu-hu.

Han vet allt om B8 och lite till.
-> Bjarre

Det framgår inte riktigt vad du ska ha bilen till, bruksbil eller busbil? Om svaret är busbil så kanske en gammal Alpina B7S kan vara ngt. E28-kaross, 535-motor med turbo och 350 kusar...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jävligt kul reportage, hade missat det fast jag surfar bmwm5.com rätt ofta! Kul läsning definitivt!
Bjarre, har du bestämt dig?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vet inte om filmen med min M5 och Michaels B8 säger så mkt mer än att båda bilarna är väldigt snabba för det är ju inget race direkt.

Sjukt att se att vi kör 270-280 som om det vore 130 på motorvägen i Sverige. :)
B8
21
B8 Guru
B8 4.6 Touring #008
B8 4.6 Cabrio #018
Jeg ville til enhver tid vælge B8 4.6 frem for B10 BiTurbo da det er en mere unik bil med V8 lyd. B8 er en mere moderne bil og betydeligt mere driftsikker! Problemet er bare at der er meget få eksemplarer som ikke allerede er i entusiast hænder. Jeg har f.eks. kun set 2-3 Touringer til salg siden jeg købte min i 2000.

Michael
B8
21
B8 Guru
B8 4.6 Touring #008
B8 4.6 Cabrio #018
Ja Johan, det er jo helt sykt! :D
B8 Guru?
Du har väl haft ännu en B8 tidigare va?
Märker du någon skillnad mellan de olika modellerna
(Touring, cab)? Bror min hade en Touring tidigare,
tyvärr inte samtidigt som jag hade min bil...

Upplevt några problem med dina bilar?

/Marcus
Bmwcs# 4680
B8
21
B8 Guru
B8 4.6 Touring #008
B8 4.6 Cabrio #018
Hej Marcus,
Ja, jeg havde en sort Coupe fra -95 som jeg desværre havde et uheld med for 3 måneder siden... :(
Men jeg er ved at købe en ny Coupe igen - en Alpinablå med sort Wasserbüffelleder, alle options og 3000 mil...
Coupeen var væsentligt hurtigere (snabbare??) end de to andre, men Touringen har bedre V8 lyd end Coupeen og Cabrioen har meget bedre lyd end Touringen :D
De er meget forskellige, men hvis man kun skal have en bør man nok købe en Touring. Min favorit er dog Cabrioleten. Min er nummer 18 ud af 23 fremstillede og det var et rent held at jeg fandt den :)

Nej, jeg har aldrig oplevet problemer med dem, men jeg passer dem også somsmå babyer - spørg Gustav eller Johan. De kommer f.eks. aldrig ud om vinteren.

Hvilken B8 har du? Nr.? Er du tilfreds?

Michael
Ah, där ser man!

Hmm, har nummer 27 jag.. En sedan dock.
Jag har dock haft (har) problem med min bakvinge (som inte finns). Skruvarna lossnade. Sedan ser det ut som om monteringen av vingen är gjord av amatörer! (2*2 större hål borrade i plåten)

Men, annars? Tja. Irriterar mig (likaså min brors Touring) att bilen kommer i självsvängning när den står på tomgång, så att det börjar rassla under...
(Förresten, kanske är svårt för dig med svenska? Säg till så byter jag genast till engelska eller så)

Bilen skall dock lackas om (fronten pga stenskott) i vår, och det blir dags för ännu en service, antagligen hos Jürgen Weise. Om han har tid :)
Annars har jag bara positiva saker att säga om bilen! ~7000 mil och nya Bilstein runt om (org. vänster fram pajjade tydligen)

Hur sjutton hittar du B8:or som har så lågt miltal?
Det finns ju inte så många! :)
(Du har ju ägt 1.3% av alla B8:or :-P)

Undrar om det är några större skillnader mellan coupe (som jag skulle vilja ha) och min sedan...

Jaja, kul att se att du hittat till detta forum också B8 Guru!

/Marcus
Bmwcs# 4680
B8
21
B8 Guru
B8 4.6 Touring #008
B8 4.6 Cabrio #018
Sedanen er også en dejlig bil! Har funderat på at købe en sådan... Så jeg havde alle 4... :)

Alpina oplyste mig i øvrigt om flg. produktionstal:

Sedan 93
Coupe 78
Touring 27
Cabrio 23

Aha... fænomenet med at V8'en i tomgang får bilen til at ryste er fordi det er en forholdsvis let bil til en så højtydende V8. Jeg synes det er charmerende... Lidt som en amerikansk muscle car... :)
Men for alle B8'erne gælder det at i tomgang og frigear (neutral) sættes dele af Getrag gearkassen i svingninger som sikkert er det du kan høre. Dette er helt normalt og ifølge ALpina en funktion af gearkassens design. Ikke mange ved dette...

Svensk er helt fint! Jeg håber du forstår Dansk også? :)

Kan du eller andre fortælle mig lidt om Jürgen Weise? han lader til at være berømt når det gælder B8'ere?

Uha, det beror på at jeg kender en del personer der har købt deres B8 som ny og efterhånden udskifter dem til M5, M3 eller andet. Men det er svært! Senest så jeg en Coupe (nummer 70) med 2300 mil, men den havde næsten intet udstyr og gult interiør... Ikke en klassisk Alpina.

Jeg har tidligere ejet en andet Cabrio i 14 dage (jeg solgte den igen da det var et fejlkøb), så jeg har faktisk ejet 1.8% af den samlede produktion.. :) Snart 2.3% når jeg får den nye Coupe... :)

Jeg tror Coupeen er lidt snabbara, men det er inte mycket! :) Den største skillnad er mindre vindstøj ved Coupeen pga. mere aerodynamisk design omkring sidespejlene.

Det er kul at være her og jeg håber at lære mange Svenske Alpina ejere at kende!

Michael

PS: Vi ses vel til Europæisk BMW træf i Malmö den 1-7 Juli ?
B8
21
B8 Guru
B8 4.6 Touring #008
B8 4.6 Cabrio #018
Gustav:

Min Touring havde på dyno 331 PS og 508 Nm (inte 503).

:)

Heh, riktigt roligt att höra från dig Michael,
du har lite fakta kring B8, helt klart! :-)

Jag skall mäta min B8 till våren tänkte jag, men det man oftast hör är ju att de flesta ställena är "glädjemätare", de mäter för mycket hästkrafter och för mycket vridmoment.

Någon som kan tipsa om något bra ställe att effektmäta bilen på?

Annars, Jürgen, jag vet inte så mycket om honom förutom att han har haft en eller två B8or, han har servat min bil mycket, bl.a. en ommappning samt inspektion II. Men han verkar kunna sina saker, helt klart!

Sedan finns det faktiskt (minst) en B8 till där jag bor, Uppsala... Han brukar snoka omkring i detta forum också (Bruno), så vi hör nog av honom snart :)

Det var skönt att höra att det inte är någonting som håller på att skramla loss i alla fall, (det där med tomgången). Jag antog att det var ett vanligt fenomen, kanske ingenting man behövde oroa sig för.

Själv så tvättar jag underredet ungefär var tredje gång jag tvättar, så jag försöker kolla om det är något som inte ser ut som det skall. Jag skall (när jag får tid) se till att de blanka sakerna blir polerade ordentligt och att inget skit sitter kvar därunder. Alpina klumpen kommer skina klart och tydligt! :)

Vad för slags stolar är det oftast i Alpinorna (de utrustas ju oftast olika), själv har jag några recarostolar klädda med Alpinatyget... Helt ok tycker jag. Skinn har ju sina fördelar, men tja.. Spelar ingen större roll.

Jasså, det är en träff i Malmö? Jaja, man får väl hålla ögonen öppna för det, men vad fasen! Man vill ju inte få så många mil på bilen! Då får man ju transportera Alpinan till malmö med tåg :)

Usch, have to get back to work now, boring but necessary I guess...

/Marcus
Bmwcs# 4680
Hej
visst, jag snokar runt fortfarande. Har dock konstaterat att kopplingen tar oroande långt ner på min B8 (7200 mil)som fö har stått i kallgarage sen 1 Nov. Kan detta påverka koppling/olja? Brukar starta den varannan vecka och varmköra iofs. Vet ngn vad det kostar att byta koppling?

Mvh,
//B8 no 034

mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Darklight, det finns väl även en B8 som rullar i Knivsta-trakten, han var med sensommaren 2000 då det arrangerades en Alpina-träff i Uppsala(det finns bilder under Diverse och Alpinaregistret och reportage). Det betyder ju att det rullar hela 3st B8:or i Uppsala-trakten, det måste vara B8-tätast i hela Sverige! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.