|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
verkar märkligt att det skulle va som buspelle skrivit, ovanligt med vanos strul, då vissa får fel på bägge? /Christofer |
|
|
Kolla Länk innan du låter BMW byta dina Vanosar för 40 loppor... |
|
|
Önska jag kunde komma med tips. Så vanligt som detta verkar vara! Men d e otroligt, de där himmelska motorerna verkar va ett helvete att äga, så nu ger jag upp M5 E39-drömmen. Pisskasst bmw! Nicke |
|
|
JHC: Vart bor du nånstans? Bor du i närheten av Stockholm eller har vägarna förbi kan du få låna mina nya luftmassamätare. Du ska absolut inte byta vanosen innan du kollat LMM samt kollat hur tändstiften ser ut!!! Det är ganska enkelt att skruva ut ett främre stift ur bägge cylinderraderna och titta hur de ser ut. Har du problem med LMM eller bränslepump så har dina stift en vit/grå beläggning. Kolla det först!! Efter det lämnar du in bilen till Perre på Bil & motorteknik och låter honom diagnostisera felet. Säger han att vanosarna är slut så kan du lita på det. Kolla stiften nu och återkom med hur de såg ut, gärna med bild. Lycka till!! |
|
|
Tråkigt att höra att flera tycks tro att M5an är "kass" med bara problem! Jag är fantastiskt nöjd och motorn sjunger ljuvligt även om den kan låta något "rosslande" precis efter startmomentet men det är ju naturligt innan oljetrycket hunnit verka. En mycket nöjd och glad M5-ägare! |
|
|
Hej. Går i M5-tankar nu och kollar på just "problem" 99:an som många vill se på det. Har kollat just vanosarna och de är utbytta samt kvitto på detta. Är allt frid o fröjd då eller ? var det barnsjukdom på de gamla eller är det så att de behöver bytas med typ 10.ooomils intervall ? Har själv lite dålig koll på just detta. Tacksam för tips om vad man mer bör kolla på en sådan bil ? Har hört någonstans att de ska dra mycket olja. Stämmer det tro? Samt att kopplingen brukar vara slut någonstans runt dessa milen. Den var tydligen bytt relativt tidigt på denna bilen. Hur länge pallar en sådan ? Bilen är som sagt en 99:a med nästan 12.000 på mätaren. Tack på förhand. En förhoppningsvis nöjd m5-ägare snart ! mvh johan Mantorp |
|
JHC |
Bmw-lelle: Jag har inte varit inne och kollat forumet på länge eftersom jag inte haft möjlighet. Jag skulle gärna komma i kontakt med dig ang. dom tips du har skrivit, så om du har möjlighet så kan du väl höra av dig... Tack till er övriga som har kommit med många förslag och synpunkter på trasslet....ska ta tag i detta nu... //J "When there is nothing more to say only a fool will say it" |
|
testa byta olja, jag har en m3 3,0, som också är kända för vanosrassel. Min rasslade vid kallstart och på tomgång med hög oljetemp. Bytte till en tjockare och 'rakare' kendall-olja, och det gjorde susen, inga ljud längre! blev lite mindre 'ventilrassel' också. Nackdelen med oljan är väl att den är sämre vid kallstart, men jag kör ju bara på sommaren, och tar det alltid lungt innan den blivit varm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.