AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.472

Knattrande M5-99

Sida 1 av 2
JHC
Mors!!

Har kollat igenom forumet för att se om det finns ngn med samma problem som jag har på min bil, dock med magert resultat...Jag har ett "knattrande" eller om man vill "knackande" ljud i motorn från ca 2500 rpm. i övrigt går den som en klocka. Ingen effektförlust eller ojämn gång. När ljudet kommer och jag lättar lite på gasen så ändras också karaktären på ljudet och blir mildare men finns kvar och ökar sen vid gaspådrag...Ngn som känner igen detta och har några tips??? Bilen har 11000 mil på mätaren. Tacksam för idéer!!!

"When there is nothing more to say only a fool will say it"
Gemini__
Vanosen kanske? Använd forumet sökfunktion och sök på t.ex. "Vanos AND knackande" el. "Vanos AND m5".

Länk (Läs ErikJ:s inlägg, kanske kan vara ngt?)

Välkommen till forumet förresten!

Mvh:
Thomas

JHC
Tack för det!!!

Har sökt men tycker inte att vanos-symptomen stämmer in riktigt... har provat de flesta sökvägarna.

//J

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det kan vara så att du har en läcka i något av grenrören. Typ en packning mellan grenrör-topplock eller grenrör-avgasrör. Då brukar det kunna smattra/knattra lite.

///Jesper

BMWCS #5494
JHC
Tack för tipset!!

Gäller detta även inom ett begränsat varvtalsområde?

//J

Om det är grenrörspackningen så ska det bil bättre när motorn blir varm och över hela registret ända från tomgång. Kommer det från båda cylinderbankarna?
JHC
Är rädd att mina kunskaper i terminologin inte sträcker sig längre än att jag måste gissa vad cylinderbankar betyder...)) Men om du menar båda "raderna" med cylindrar så har jag svårt att säga om det är så...ljudet hörs bäst under körning och ändrar karaktär efter gaspådrag.

Låt någon varva motorn åt dig och försök lokalisera oljudet. Utan att vara någon expert på M5 E39 så låter det som vanosstrul... De här bilarna är ju helt otroliga. Man blir verkligen besviken på BMW. Finns det någon M5 E39 ägare här på forumet som har kört utan något strul och missljud? Alla ägare borde gå samman och kräva att BMW tar ansvar för sina bristfälliga komponenter och subventionerar reparationerna.
JHC
Det skall jag göra...onekligen verkar det som att det är fler som har samma erfarenheter eller åtminstone liknande. Vad säger BMW om detta? Har frågan ställts? Har den ställts till rätt person??? Man undrar ju hur en bil som kostade bra nära millen ny skall kunna vara så rent utsagt förbannat kass, det är ju de enda slutsats man kan dra efter vad man läser i detta forum...

Tack för inläggen!! Nå´n som har råkat ut för exakt samma som jag???

//J

Buspelle
JHC: Svårt att klarlägga vad du har för problem. Oljud från vanosen eller trasig grenrörspackning låter väl som tänkbara orsaker. Vanosen på framförallt de tidiga modellerna kan låta, oftast dock på tomgång eller låga varvtal, men det lär förekomma ljudeffekter även i övrigt. Detta innebär dock mycket sällan att det föreligger något allvarligt problem utan är mer ett "skönhetsfel". Antalet vanoshaverier är ytterligt få - detta trots allts som skrivs om hemska dyrbara vaonsbyten - det är inte särskilt många bilar som defakto behövt byta/uppgradera/renovera vanosen.

M femman: De flesta M5 E39-ägare kör utan oljud och strul. Min, liksom de flesta M5or i min omgiving är knäpptysta och välljudande. De sammanfattande intrycken, som finns att ta del av i olika internationella motortidskrifter, från de ungefär 20 000 bilar som tillverkats är att motorn och bilen är absolut "bullitproof". Att det sedan precis som alla andra bilar förekommer problem av olika slag är naturligtvis oundvikligt. Vore intressant att få se fakta kring antalet vanoshaverier eller trasslande luftmassemätare. Såvitt jag förstått är det försvinnade få bilar - sett till helheten - som har haft allvarliga och reella fel i dessa avseenden. Personligen är jag övertygad om att M5 E39 är bland det bästa som byggts i bilvärlden någonsin.

Min knackar också, men man hör det endast till ca 2000-2500rpm, sedan försvinner det. Antagligen är detta mest ett kosmetiskt vanos fel. Så sade en mekaniker till mig på BMW. hade min just på service och de sade att det är nog inget att oroa sig för....
kilroy
JHC*Jag hade samma missljud in min innan jag köpte den. Jag tog den till min fars verkstad. Vi lyssnade lite på den, det lät i och för sig som en kass grenrörspackning men vi rotade inte i det... i och med att bilen inte var min ännu. Farsan trodde också att det kunde vara ett vanosfel.Efter vanosbytet (som tidigare ägaren dvs banken fick betala) så försvann problemet och har inte återkommit.Missljudet uppstod enligt förre ägaren ca 500 mil efter det att han köpte bilen men han åtgärdade inte felet märkligt nog.Lite märkligt med en bil som kostar 750 kkr...att man inte åtgärdar felet alltså...Mvh kilroy
Grenrörspackning när bilen har gått 11000 mil?!

Har du rätt olja i motorn? Annars kan det faktiskt vara vanos trots att bilen går som den ska.

Har du samma-lika oljud när motorn är både kall och varm?
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Hur mång här på forumet har ett "dieselliknande" motorljud egentligen?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Ja, jag har ett alldeles hemskt dieselknackande under min huv, över hela registret, varm som kall =)

Sorry, kunde inte låta bli... ;-)

Diesel-räsern
Här me!
Har ett Dieselknackande jag oxå... Men bara på tomgången då alltså.
Bilen går otroligt bra(riktigt bra) ändå, så man funderar ju på vad det kan vara som orsakar ljudet.
Vanosen... Nja, okej kanske. Men vad är det då i Vanosen som knackar? Ingen verkar ju kunna svara på det... Vanosväxellådan?
Kan ju ha relation till kedjesträckaren. Brukar iaf minska knackandet med en fräsch sträckare...
Men, kommer ljudet ö v h taget ifrån Vanosen???
Verkar ju som att dom tidigare modellerna dras med detta problem.
bara några funderingar, / K /
Som nämnt, min också endast på tomgång.
JHC
Hmmm...f-n vet vad det kan vara...det är väl bara att lämna in den och låta doktorerna på BMW ställa diagnos...Dyrt...Tack iallafall!!!

//J
Visa användare
33
FFG
M5-00
Ducati 996 Biposto 01
Samma ljud här okså. Får hela tiden "pikar" av kompisar: "Är det disel som du har under huven". Ja ja mensam.
JHC
Nu har jag fått domen...byte av båda Vanosenheterna...40 000 kr inkl. arbete och svensk lagstadgad moms...Nå´n som vet om detta är rimligt?? Fick också ett annat tips, att kolla så att oljepumpen inte har lossnat och därigenom låter. Nå´n som varit med om detta??

//J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.