AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.265

nån som erfarenhet av tefcar behandling

Sida 1 av 2
jag undrar
Jag har Tefcar teflonlackskydd på min bil, är mycket nöjd.

Något speciellt du undrar?

MVH / Jacob
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Samma här! Det är det bästa jag provat och jag har nog provar de flesta behandlingarna.

Länk
Tack för svaren !
Jag undrade om det var bra pga att vi ska börja utföra tefcar behandlingar på jobbet !
Vi får väl se hur det går, hoppas att det fungerar som det ska MVH Marc
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan man göra en sådan behandling på en "gammal" bil eller är det bara nya lacker som det gör någon nytta på?
Blir det några problem om man vill lackera om bilen i framtiden?

/Hammar
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
hammar:
Det går utmärkt och göra det på en "gammal" bil.
Det är heller inga problem att lackera ovanpå det, men man bör upplysa lackeraren om att den är behandlad. Det kan uppstå problem om dom ska dimma ihop lacken nån stanns om han inte vet om det.

Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
1BJÖRN: Tack, då vet jag vad jag ska göra när bilen ska ut till våren. ;-)

/Hammar
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag föreslog mina föräldrar en lackförsegling till e39:an förra året, mest för att dom är lite dåliga på att tvätta och vaxa bilen och det ärju bra att ha ett långtidsverkande skydd av lacken, speciellt över vintern.

Den behandlades i november förra året, med tefcar, den stod iprincip stilla i garage hela vintern. I påskas tvättade jag den, behandlingen var väl bra, som en vaxad bil. Föräldrarna tvättade bilen någon gång till i maj och slutligen tvättade jag den igen i början av juni. Bilen var som ett sandpapper! vattnet lade sig bitvis i "hinnor".
Asdåligt, bilen hade totalt rullat ca. 100 mil och tvättats 3 gånger.

Som referens kan jag ta min e24 som vaxades med Sonax i september, innan vinterförvaring, den står bredvid 523:an. Jag började köra med den igen runt påsktid, tvättade den fler gånger än mor och far tvättade sin och kan rapportera att Sonax vax var höll betydligt längre.
Jag/vi är så missnöjda att det aldrig blir någon lackbehandling mer. Det blir Sonax och "handvaxning" istället.

mvh Fredrik
bustorp
635 CSI:
Du tror inte att det kan vara något annat som påverkat lacken så att den blivit som du beskriver? 3 tvättar fördärvar ingen lackbehandling om man inte tvättar med starka rengöringsmedel.
Jag tror du får leta fel någon annanstans än på Tefcar. Kan det vara salt (om bilen stått inne och torkat mellan turerna på vintern), sav från träd eller annat nedfall (om bilen stått ute) eller något annat tror du?
Kontakta den som behandlade bilen o fråga honom. Proffsen kan i regel svara på vad som kan ha hänt och om det är Tefcar´s fel så hjälper han dig nog med en ny behandling. Han är nog rädd om sitt rykte (i synnerhet om han läser AutoPower, där kan du få ditt rykte fördärvat innan du hinner säga Tefcar).

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej!
Det kan mycket väl vara så, men bilen stod i kallgarage mellan turerna vilka under vintern var MYCKET få (ca:5 st) samt att dom försökte undvika väglag med salt. Mor och far har en gammal Volvo som fick gå istället då.

Det kan ju vara så att den som gjort arbetet slarvade. På vissa ställen, t.ex höger sida av framstötfångaren var lacken rent sträv, ungefär som 1:ans sandpapper. Dessutom lade sig vattnet i hinnor på motorhuven och taket. Märk väl! När jobbet var nygjort var bilen en fröjd för ögat.

Med den erfarenheten kan jag ju knappast rekommendera lackbehandling.
Jag tänker dock inte hänga ut vem som gjorde det, alla kan ju ha en dålig dag och jag vet att dom har nöjda kunder också.

Men jag vet också att många människor väljer att acceptera och leva med brister hos saker de har. Kanske för att det känns lugnare eller för att de inte tittar tillräckligt noga för att upptäcka dem. Det är lätt att bygga upp en tro på produkter, eller även en försvarsmur som säger att "jag har gjort såhär och använt de här produkterna, alltså måste det vara bra".

Nåväl, jag var egentligen bara missnöjd och ville tala om varför och så blev det ett långt utlägg...

Men! Jag har länge försökt få reda vad som skiljer lackbehandlingarna från vanligt vax. Inte bara ytligt att de gör si eller så, utan ämnesvis och vad de olika ämnena-ämneskombinationerna gör.
Har någon någon länk el. dyl. som kan hjälpa mig så är jag intresserad.

mvh Fredrik

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag ska väl också säga att jag varit tillbaka med bilen och berättat att jag var missnöjd.

/Fredrik
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
635 csi:Så ska det givetvis inte bli! Den personen som har gjort behandlingen har nog fukkat upp det kraftigt! Mitt håller kanon bra och jag är tok kräsen när det gäller lacken på bilen.
Ska bli roligt och höra vad dom säger om reklamationen?

Länk
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
hallå du ja e mycke nyd me tefvar ja jobbar me de å alla kunder värkar nyda ingen som har gett mig på skallen i alla fall =)
mvh dan
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
När jag var tillbaka så erbjöd dom att ta in bilen igen, efter semestern. Men då det skulle dröja flera veckor och bilen behövde vaxas (och poleras på ett par ställen) så blev det inte av att åka tillbaka.

Det kan mycket väl vara så att arbetet gjordes illa (stress och inte dålig kompetens får vi väl hoppas).

GOD JUL/Fredrik
skulle aldrig lämna till tefcar igen, fruktansvärt missnöjd...
Bmwtjejen: Varför så missnöjd?

MVH / Jacob
Vilken anledning vad hände ? p
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
hallå va e de för fel åpå tefcar ja har jobbat me de å alldrig vatt några problenm me de mosta vatt nån idiot som lagt på de
väldigt slarvigt gjort.. men det är mycket möjligt att personen som gjorde det inte var tillräckligt kunnig för jobbet...
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
Bmwtjejen

hej va va de för garanti på de va de 2 komponentiga eller de billiga varianten ??
va va de som var slarvigt me de då?? ha de
bmw alpina b3
herregud hur kan ni lämna bilen där lämnade in min audi a6 o vad hände dom lyckades bränna ena listen + att lacken såg förjävlig ut fick bråka med dom i västerås tills jag fick mina pengar mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.