|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, såg den nya nummerplåten idag på en BMW 5-serie runt 95 årsmodell... Fy fan vad gräsligt! Bilen var en TDS och jag trodde bilen var från något östatsland kollade lite extra och såg att bokstavs- och sifferkombinationen liknade den svenska... hmm tänkte jag... det kan väl inte vara den nya nummerplåten väl? Körde ikapp bilen och såg en svensk skattelapp... fyyyy... Björn Markholm | |
|
jepp...Vägverket har gjort det igen, överträffat sig själva! Varför är Amerikanarnas skyltar så snygga??? |
|
|
Såg den nya skylten idag. Jag tycker den var helt ok. Faktiskt snyggare och gedignare än den gamla som såg ut att vara gjord av svart isoleringstejp när den kom. Alldeles för feta bokstäver och siffror och väldigt plastig, lite engelskt stuk. Men allt är ju en vanesak. Nu är man van vid de gamla. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De är lite Back to basic som det kallas Försökte köpa "amerika skyltarna" som jag köpte till Mercuryn men kalla handen, inte till BMW nej det gick inte alls det.Kan gå i samband med import när man beställer skyltar, enligt vägverket när jag påpekade att jag sett flera BMW och andra Svenska bilar också med sådana skyltar. JAg tror på att bra kontakter inom vägverket så går det. MVH Hasso |
| varför ska man tillverka dem i alu igen? det var ju ganska längesedan man gjorde det. på min som är uttagen -90 är det ju plastskylt | |
|
Det är visst pga miljötänkande, Al-plåtarna ska kunna återvinnas... Mvh Micke t |
|
|
men det är ju bara skit. finns ju annat de kan byta som går åt mer på bilen. finns ju massa plastdetaljer här och där. BYT UT DEM ISTÄLLET! men iofs, det är ju biltillverkarna som har hand om det |
|
|
Hej alla! För dom som inte sett den nya regplåten så finns den på den här länken, tycker dock att man inte ser så stor skillnad på bilden. Antagligen lite missvisande... Jaja, hur som helst här är länken: Länk Ha det Bra! //Eson -------------------------------------------------------------------- Olyckor sker (nästan) alltid mellan punkt A & B Uppehåll dig därför så kort tid som möjligt på denna sträcka -------------------------------------------------------------------- |
|
|
jaja visst e dom fula, men det blir ju till att byta ändå.. måste ju ha det nyaste.. MVH Andreas |
|
| va? vadå måste ha det nyaste? | |
| Jag MÅSTE ha personliga skyltar så snyft. Får väl lägga dom små fina plastskyltarna på hyllan & byta dom små fula alu-skyltar. Jaja... Bojkotta vägverket vi kör utan skyltar allihop ;) | |
| om ALLA skulle göra det skulle det funka | |
sebbe_bmw |
Såg den nya i dag också...Skall bilar regiterade 2002 ha första bokstaven T det var det nämnligen på den jag såg... Har inte sett T innan...S var väl -01 och R -00 och importerade bilar har jag fel?? Sebbe med S reggad 540 och riktiga skyltar |
|
sebbe_ bmw: Jag registrerade en bmw i föra veckan fick reg nr som började på S Jag tycker att dom gamla plåtarna med den feta stilen är snyggare och dom nya är bredare än dom gamla så dom passar inte i plastsockeln om man har en sådan |
|
| De är ju i alu, så om de inte passar i hållaren så tar man ju fram plåtsaxen :) | |
|
inte nog med att skyltarna är fula så passar dom inte in i nummerskylthållarna som vi har på jobbet. Får numera knäcka av sidorna på skylthållaren. Dålig stil! Bojkotta vägverket är vad man borde göra! ///Tomas 528i -86 |
|
|
Storleken har ju ingen betydelse sägs det!? Men att den kommer i aluminium igen gillar jag skarpt! Bara resten också får samma höga kvalitet som dom gamla hederliga aluminiumskyltarna som aldrig krånglade (bubblig plast, yttersta plastskiktet lossnat osv). På min gamla 3.0 från -72 sitter fortfarande orginalskyltarna av aluminium på. Stabila kvalitetsgrejor där framskylten bara blivit rätt "stenskottig" efter 60.000 mil! Bättre sent än aldrig får man väl säga men det vore intressant att få reda på finessen med att utseendet ändras så ofta! Per L |
|
|
Kan man få tag på de gamla plåtarna??(Typ fjäska för dom på vägverket)Jag har importerat en bil nyligen och då fick jag de nya. Och jag är inte nöjd med dom!!! Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel.. |
|
|
Sebbe, Första bokstaven har inget att göra med årsmodellen direkt, dock indirekt ibland. När nya nummersystemet kom 1973, tror jag, fylldes redan registrerade bilar på med första bokstav från A till G. Sedan vartefter fler bilar blev registrerade så fyller man på med efterföljande bokstäver och nu har vi kommit till T som första bokstav. Men dessutom så återanvänds gamla skrotade nummer också, så du kan få A på en nyregad -02 också. De sista bokstäverna faller in som du skriver men P användes under flera år på slutet av nittiotalet pga den låga nybilsförsäljningen. Som ägare av flera äldre bilar så uppskattar jag den aluminiumskyltens återuppståndelse! /Mats (med tre A, ett C, ett F, ett N och ett S) |
|
|
Ett litet tillägg till bokstavshistoriken: Bokstaven P användes dessutom tidigt (från sent åttiotal, tror jag)på enbart direktimporterade bilar men sen tyckte man att det blev alltför integritetskränkande eller nåt, att peka ut dessa så då återgick man till den bokstav man hade kommit upp till då, N eller O eller vad det nu var, för att så småningom åter komma upp till P i den allmänna nyregistreringen. |
|
|
Är det verkligen nåt system i bokstäverna, särskilda på import osv, slumpas inte alla serierna ut? De skrotade återanvänds ju, i alla fall gjordes det så tidigare, så en ny bil kan få ett D t.ex FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.