AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.729

Klapperljud framvagn E34

Sida 1 av 2
Har ett klapprande ljud i framvagnen när jag kör över ojämnheter. Bilen är nybesiktigad utan anmärkning så jag gissar på nån bussning till kränghämmaren. Finns det nån "standard"-bussning som alltid går? Bilen har gått 18.000 mil och detta har börjat låta för kanske 200 mil sedan.

Nån som vet?
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Testa att byta stabilisatorstagen kostar 3-400 kronor paret hos Bmw tror jag (var ett tag sedan), Böt dessa på min e 34a vart helt perfekt. lätt att byta.

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
håller med "GEN" byt dessa stag kallsa pendelstag änkelt att byta.
La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Billigast köper du dem på Biltema, Stabilisatorstag 119:- styck. Jag har kört något år på dessa och de fungerar hur bra som helst.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Byt Casterstagsbussningarna. De orsakar "fjäderljud" om de är slitna.
Jo
11
Jober73
323 Coupe -00
Jag hade samma problem och gjorde som GEN och joakim E och det tystnade...skönt som tusan... Men tänk vad ljud kan fortplanta sig... tyckte precis det lät som det kom bakifrån.
Min bil var också nybesiktad och stagen var helt slut....
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
dessa stag är ett vanligt fel på e-34an skulle sattsa på bmw stag håller jämnare kvalite än biltem, kostar inte så mycket mer
Es
49
Ess
540i Touring -96
Till er som bytt dessa stag:
Kände man det "klapprande ljudet" i ratten också? Det börjar nämligen kännas på min och vill bara ha en extra koll att det verkligen är pendelstagen som behöver bytas på min e34.
Behövs det någon framvagnsinställning efter bytet, dvs, påverkar det vinklarna ?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ess: Pendelstagen ger ett klonkande ljud som du hör mycket väl så du kör sakta på ojämnheter..det som du beskriver som klapprade i ratten hade jag på min, böt de undrebärarmarna i förrgår då försvann detta
Es
49
Ess
540i Touring -96
undre bärarmarna, lika billiga och lättbytta som pendelstagen ?
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Har endast bytt pendelstagen, men tror att u bärarmarna är krångligare att byta. Inte mycket men något. Bärarmarna är dyrare.

Freddan
Bytte stabilisatorstagen till kränghämmaren idag, men såg sen att en framfjäder var av. Fick ta bort biten som var av (ca 1 varv), undrar om det var det som lät... Nu är den tyst iaf, men har förmodligen bytt stabilisatorstagen i onödan, plus skaffat mig utgifter på byte av två framjädrar, framvagnsinställning, mm.... Denna bil är en "fucking moneypit!"
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du behöver faktiskt inte göra en framvagnsinställning efter byte av fjädrar. Jag har demonterat fjäderbenen 2 gånger på min 525 utan att behöva gjort en framvagnsinställning. Dock så gjorde jag den ändå för jag var osäker, stod helt rätt. Byt fjädrarna så fort som möjligt bara...

/Per
Ringde nyss och beställde BMW originalfjädrar (min bil har M-sportchassie), de kostade 812:-/st. Fanns i Tyskland bara, en dryg veckas leverans.
OD
117
ODO
525i -89
Skriv gärna här och berätta när och hur du löst problemet. Jag har samma symptom på min 89:a...
Var på BMW och fick pris på casterstag, 1.000:-/sida för staget + 300:- för bussning/sida. Är det lönt att chansa och bara byta själva bussningen? I andra änden sitter en kulled (i staget) brukar den också bli glapp?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kolla på så att gummit på kulleden ser ok ut, om det är sprickor där, byt staget! Annars lär du få byta det efter ett kort tag. Det blir glapp där också.

Sätt i en bussning från en 540 eller M5 istället för "standard 525" så styvar du upp framvagnen lite. Blir bara bättre.

/Per
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Bytte pendelstag i går på min E34:a och nu går den så tyst & fint....

rodge dodge
Länk
Har varit på verkstan och bytt framfjädrar idag, betällde original BMW-fjädrar (har M-sportchassie på min bil). Tyvärr blev den märkbart högre fram, kanske 10-15 mm. Har kört 5 mil sedan montering och ingen skillnad i höjd har märkts. Casterstagen verkar inte glappa vare sig i kulleden (yttre) eller bussning (inre). Däremot var styrled yttre vänster glapp, nybesiktigad till trots. Så har nu beställt nya yttre styrleder höger + vänster och sedan bokat fyrhjulsinställning. Hoppas styrledsbytet tar bort klappret...
Styrleder yttre är nu bytta, efetr strul (givetvis). Förarsidan stag var vänt fel väg sen tidigare så den nya led jag beställt var alltså felgängad (höger och vänstergäng). Tur att verkstan hade en inre styrled på hyllan. Klapperljudet är nu borta, tack och lov! Men ratten blev sned efter hjulinställningen och känner nu obalans i framhjulen mellan 80-120 km/h, som jag inte kände innan! Hur kan det vara så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.