AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.832

Hitta fartkamerorna med Tomtom!

Sida 1 av 3
För att slippa bli helt söndermailad om jag skriver detta i dagboken så gjorde jag det enkelt för mig och la det i touringklubbens forum där man även kan se bilder samtidigt.
Länk

Kommentera gärna!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Tillsammans kanske vi kan bygga upp en databas fritt nerladdningsbar som täcker hela sverige ? ...hmmm å andra sidan ser jag en överhängande risk att den databasen kan bli några Terrabyte stor , per län. :-)

Väldigt bra initiativ och tufft var det !

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Vad är det för databas som skulle bli stor menar du?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Btw. hur stora filer kan "CheckPoint" hantera och hur fungerar det mera specifikt ? jag kör ochså tomtom på en ipaq med Bluei GPS-antenn.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Databas som innehåller hela sveriges fartkameror , antar att CheckPoint programet hanterar det ?

Hehe, du bör nog kolla lite på Johans sida. :-)
Här finner du färska POI för bla kameror ---> Länk
Ljudfilerna kommer att finnas för nerladdning innom kort.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
speedc2.zip ! ; Jaha.. här är man igång och uppfinner hjulet igen mao. :-)

Har bara använt min ipaq två gånger men ser nu att man kan ha nytta av den även när man inte "kör vilse i stockholms rusningstrafik" , genast testa filen.

kilroy
Kul idé, Micke...!!Jag utgår från att tanken bakom idén inte i första hand handlar om att vi ska slippa åka fast för fortkörning utan att det är för att minska riskerna för olyckor på 50 och 70-vägar...hehe ))Två flugor i en smäll!!Mvh kilroy
Självklart, självklart. ;-)

Kanske skulle svara på frågan om hur stora POI-filerna är oxå.

Alla POI jag har (förutom standard i tomtom) inklusive bilderna (typ BMW-loggan) som syns på bilderna så är den totala storleken inte mer än 32 kb.

Ljudfilerna ligger just nu på 499 kb.

Det är alltså inga stora filer vi pratar om. :-)

Wadel: en databas över sverige alla fartkameror lär inte bli stor, detta är ren text och och det tar väldigt liten plats.

Vi kanske skall klargöra att grundstommen till detta projekt vare sig är från mig eller Micke utan allt grundar sig på info från Länk

Jag har sedan fått förtroende att sköta konvertering till tom tom mm.

Hjälps vi alla åt så kommer det att bli kanonbra med tiden. Senast idag fick jag nya kameror från en BMWtok här på forumet (tack jonas!) som snart kommer upp! Förslag på andra roliga pois kan med fördel mailas till antingen Micke eller mig så har vi lite att utgå ifrån när inte har annat att göra ; )

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
kilroy
Bra initiativ från alla inblandade...hoppas att det blir ett bra resultat...!!Mvh kilroy
kilroy
Hur mycket information kan man lägga in utan att databasen blir ohanterligt seg...?Jag tänkte på det som "Micke" skrev när det gäller BMW försäljningsställen...Det finns ju runt om i landet speciella vägsträckor där hastighetskontroller förekommer markant oftare än på andra ställen. Ofta är dom mycket välkända av folk som bor i krokarna.Dessutom har ju polisen sina sk "kontrollplatser" som man ju inte alls försöker dölja men som inte alltid är kända förutom av dom som frekvent kör på dom sträckorna.Kan det vara idé att lägga in dom också...eller blir det för mycket info?Mvh kilroy
Det går nog att få in helt obegränsat med info.
Som jag förstått det så är i stort sett alla BMW ÅF med i listan samt 273 kamersplstser i nuläget.

kilroy
OK...Kommer ni att gå ut med ytterligare något meddelande här på forumet om detta...?Vad jag förstår så finns forummedlemmarna sprida från Skåne till Norrbotten om det är så att man vill få information om lämpliga objekt att lägga in...Mvh kilroy
Gå ut med meddelande om vad?
Det som finns att tillgå i dagsläget gäller hela sverige.

Säger som Johan, är det någon som har tips på vettiga POI så maila dom. Vad det gäller kamerorna så är inte alla uppmätta med position ännu men det pågår. Allt är ju på frivillig basis och kan därför ta lite tid att få helt komplett.

-BeeMWe-
Enklare att sprejja alla linser på kameror så kan man hålla en lagom fart :)
-BeeMWe-
Du ska ha cred.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Pc-doktorn : Mjo... det där med Terrabyte var avslutat med en smiley..
en liten pik mot den kamerahysteri som nu tycks råda.
stora minneskort annars :-)

Har lagt till lite skärmdumpar till för att visa att det finns kameror och ÅF även i norrland. :-)

Tur att jag inte behöver passera några kameraskåp för att ta mig till BMW CS fikaträffar i Luleå,nu brukar jag inte ha några större problem med hastighetskontrollerna men kör man en trevlig bil är det lätt att det går 5-10km/h för fort.Ett kanonjobb av dig Micke,du måste vara en människa med 110% energidrivande hormoner eller har du slarvat med putsen på sistone:))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.