AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.021

alpina b3 4,6 / b12 @ vintertid

Sida 1 av 2
Är i full gång med att köpa mig en alpina och jag vet inte om jag klarar att hålla mig ända till våren/sommaren.

Är det okej att bruka dessa alpinor vintertid om man vårdar dom ordentligt? Ska nämligen flytta ner till stockholm/uppsala och där är det ju så mkt salt och skit som förstör. Just nu har man förmånen att slippa det eftersom man bor långt upp i norrland (det de förstår att man inte ska salta).

Kan ju tänkte mig att b3an med sitt 350nm vid 1000rpm och b12an med 500nm vid 1700rpm är alldeles utomordentliga leksaker vinter tid inte minst på asfalt sommartid ;P. Eller har jag fel?

Tänkte om ngn har erfarenhet av att bruka en alpina vintertid och vill dela med sig av den erfarenheten.

Med vänlig hälsning
esset (s1)
Det borde inte vara några problem då de har ju ASC-antispinn. Lite synd bara att köra så fina bilar i saltslasket... Körde min första M5a på vintern. Det gick bra men man fick vara försiktig på gasen!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
fernstroem;

Ifall du inte visste:

B3:an är en 3,3-liters E46...B8:an 4,6-l E36.

Och, om du har råd, köp en B12 6.0! :-) Lycka till!
Sani, tack! Och jo jag vet, jag råkade skriva fel. Jag skulle gladeligen köpa en b12 6.0 men de är ju från -99 och de kostar ju skjortan och halva armen. Men kanske det blir en sådan iaf *suger på karamellen*

Med vänlig hälsning
esset (s1)
M femman, jag menar det. Det är synd att förstöra bilarna i saltslasket. Kmr bo 5 mil utanför uppsala, på landet så där är det ingen fara med salt och slask där är det bara underbar, ren snö! Men jag kmr köra med bilen dagligen till jobbet och det är ca 7 mil. Så det kmr bli en del saltslask körning.

Det positiva är väl att jag tillgång till verkstad och biltvättar (för hand tvätt) genom min morfar men också genom mitt nya arbete. I o m det kan jag, och kommer sköta om bilen ordentligt dagligen!

Men det lutar ändå åt att bruka alpinan enbart på våren/sommaren och ha en 2a bil att köra med vintertid.

Med vänlig hälsning
esset (s1)
Köp en B12 6.0, finns nog inget bil som kombinerar sport, komfort, prestanda, lyx och ren skönhet så perfekt.

MVH,
E38B12
V12 LeMans
Köp en Alpina , helt enkelt .
B3 , B8 , B10 , B12 eller vad man nu vill , ;-) .

B12 6.0 är naturligtvis "kungabilen" .
bmw alpina b3
b3 kan det stämma att den har vid 1000rpm (350 nm)
bmw alpina b3: Syftade han inte på B8 i sitt inlägg tror du?

(Kommer inte ihåg exakta vridmomentet vid låga varv, kommer bara ihåg att den har mer vrid än M3 vid redan omkring 1700 varv)

/M
bmw alpina b3, LÄS nu och sluta tjata om b3, jag citerar
"The engine produces 280 bhp at 6100 rpm and a torque of 335 Nm at 4300 rpm."

b8 4,6:
"At only 1000 rpm the engine produces 350 Nm, that is the maximum torque of a M3 Evo."

b12 6,0
"...the B12 produces 500Nm at only 1700 rpm."

v12 Le Mans, Klart man skall ha en b12 6,0. Om jag så får leva på vatten&bröd och ha bilen som mitt hem - i flera år :P

Med vänlig hälsning
esset (s1)
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
fernstroem.....en annan aspekt på ägandet av en entusiastbil är värdeminskningen. Köper du en B3 E46 eller en B12 E38 så har du garanterat en dramatisk värdeminskning framför dig, men köper du en B8 har du däremot sannolikt pengarna igen ifall du säljer bilen om några år (givetvis förutsatt att du inte vanvårdar bilen eller kör väldigt mycket under tiden) B8 ans prisbild har varit väldigt stabil de senaste åren och det känns lite som med M3 E30 att efterfrågan ligger i paritet med utbudet.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
...och särskilt då B8 cabben och kombin, pga det låga antalet tillverkade!
Jaså? Det kunde jag inte tro! Jag vet att värdeminskningen är väldigt stor på en helt ny bil som byter ägare från 1a till 2a. Men en så stor värdeminskning, på en sådan bil som b12? Hur kmr det sig? Om det nu är så kanske man skall avvakta med b12 till de går ner mer i pris och satsa på en b8 istället. Kan dock inte förstå det. B12 6,0 finns det väl inte ens 100st av och av 5,7an finns väl dryga 200? Sen att bilarna sjunker i värde med milen förstår jag. Men om jag har en sådan bil så kmr jag bruka den endast på sommaren och 100+mil eller ha den entusiastförsäkrad.

Tycker personligen de borde ligga stadigt i kurs eller kanske tom öka lite i värde. Tittar man bara på ex. Toyota suprorna och vad de ligger i för kurs / miltal så ligger dom i betydligt bättre kurs. Och det är inte ens hälften så mkt bil som en b12a (i mina ögon iaf).

Måste tala med försäkringsbolaget också, och fråga vad de vill ha för en b8 och b12.

Ps. Störande om man skulle köpa en b12 5,7 el 6,0 för mellan 180' kr och dryga 250' kr och sedan tappa massor med pengar på den när man säljer den, om man endast haft den som entusiastbil. Ds.

Med vänlig hälsning
esset (s1)
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Tyvärr så är det så att stora dyra bilar apellerar till en väldigt liten grupp människor, stora dyra gamla bilar är närmast döda på begmarknaden. Gör gärna en jämförelse av BMW 7 serie E32 och aLPINA b12 E32 du får dessa nästan gratis, medan för exempel en B6 3,5 E30 kostar dig ca 100 kkr för att inte tala om en B6 3,5S som går loss på ca 200 kkr

Ett lysande undantag är givetvis B10 Biturbo som är en helt outstanding bil och som värderas därefter

Alpina b8, det verkar inte bättre. Hur står sig b8an då? Är det ett bättre val tills att b12orna e38 gått ner i kurs.
Man tappar ju pengar på, i stort sätt - alla bilar! Nu är det synd att man vill ha en b8 el b12a när läget är som det är - att man tappar så mkt pengar. Så en b10 biturbo kanske skulle vara ett alternativ. Har sätt Alpina b10or från allt mellan mellan 80 till 180tkr med åren. Det verkar vara en helt otrolig bil med mkt stil och muskler. De är ju dock äldre, och jag skulle vilja ha en lite nyare bil. Men man kanske måste tänka om.

Med vänlig hälsning
esset (s1)
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Tja, jag känner nog att jag inte tappat några pengar på min bil, den är värd ungefär lika mycket som jag ursprungligen gav för den för 4 år sedan, men det är klart man lägger ju ner en hel del pengar på bilen under åren. Om jag jämför med en M3 så har kanske underhåll kostat lite mer genom åren, men å andra sidan så ligger min försäkringspremie ca 15000 kr / år under vad en M3 skulle gått loss på i och med att jag kan entusiastförsäkra Alpinan så de totala driftskostnaderna har varit betydligt lägre.

Personligen tycker jag inte att du kan jämföra en B8 med en B12 då det rör sig om två helt olika kategorier av bilar, men då jag kör bägge varianterna föredrar jag B8 an eftersom den är mer hanterbar.

Man skall väl inte lura sig och tro att B8 är liknande Porsche 911 Turbo som stiger i värde ju äldre den blir... Visst har man fått ett ganska stort värdefall på bilen från inköp.

Men allting är relativt. Jag hade funderingar på M3 E36 innan B8an köptes, hade jag gått på M3an istället hade jag förlorat mer... åtminstone 20' till eller så. Men vid den tidpunkten så var ju inte M3 en sådan dussinbil som den är idag, det är väl framförallt därför den bilen har tappat så mycket.

B8 är en mycket underhållande bil men det skiljer ganska mycket mellan en E38 och E36 ;)
Fundera ut vad du vill ha för typ av bil, välj därefter. Personligen skulle jag nog nöja med med en vanlig 750 eller liknande, mycket billigare i inköp och det går lika bra att glida med en sådan som Alpina :)
Det är faktiskt så mina planer ser ut just nu, B8an på sommaren och en E38 som bruksbil, får se om jag hittar rätt objekt bara..

/Marcus
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Går även att köra på vintern.Länk

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
har provkört bägge varianterna....skulle det vara :)

En förbrukningskostnad för man alltid räkna med, likaså värdeminskning. Det går inte att komma ifrån men man kan ju göra saker för att påverka värdeminskningen men i de flesta fall förlorar man nog mer eller mindre.

Wan, jag vet.

Gjorde en jämförelse, om detta stämmer har jag ingen aning om. MEN

Jämför man acc 0-100 mellan en 750ia och en alpina b12 6,0 e-kat så skiljer det inte mycket.

b12 0-100 på 5,9
750 0-100 på 6,6

Trots -> 430hk 600Nm (@4200 rpm). 500Nm (@ endast) 1700rpm. <- det där är omponerande.

750in har väl "bara" 326hk och Xnm? Och ngn som vet vart max vridet ligger och vad den har för vrid vid 1000rpm resp 1700rpm?

Darklight, Det låter inte dumt, har funderat mkt på att göra som du säger. En 750 (e38) som bruksbil och en b8 att köra med på sommaren. Man får mkt bil för pengarna. Någon som vet hur mkt effekt automatlådan klarar innan man måste göra ngt åt den? Hade tänkt kompressormata 750in, om jag köper en sådan.

Men...kollar man efter 750 (e38) på nätet så ligger de runt 150' då jag kollat. En a8 däremot kan man få för mellan 80' till runt 150' tkr, om man inte ska ha de allt för nya. Sen finns det bilar som slumpas för 50'-60'kr (vet ej rep kostnad på dom).
Vet jag inte hur dessa bilar är jäntemot varandra. Vet att a8an har 300hk men inte vridet. De är båda lyxiga, har mycket muskler och går bra efter vägen. Så har de fyrhjulsdrift också, vilket är skoj!

Med vänlig hälsning
esset (s1)
En Audi S8 är en trevlig och sportig limo året runt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.