|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Crusty |
Varför finns det en del 318 E36 med trummbromms bak? Jag harsett ett antal 318 E36 med skivor bak osså! hmmm..kan det ha nått me årsmodell och göra? Jag e en av dom drabbade me trummbroms! Lyckligtvis är dom blålackade i samma färg som bilen. Santoriniblå!MMM...gillar färgen på min bil skarpt! jag har bara sett en bil förutom min som har samma färg o det var en M3 i stockholm tror jag! har hört runt bland BMW folk o dom har sagt att det e en väldigt ovanlig färg! Fan kör man 318 måste man ju vara annerlunda på nått sätt! iallafall undrar jag bara om nån vet varför det finns trummor bak på min bil!! "The Blue BMW" |
|
Crusty 316/318 har "trummor" bak som standard på E36. Fördelen med dessa är att de i regel är relativt underhållsfria jämfört med skivbromsar. Om du sett några med skivor bak är dessa ditmonterade i efterhand. |
|
Roffen |
jag tror at 318is har skivor bak orginalt. |
| 316 å 318 har trummor bak + icke-ventilerade skivor fram. 318is och uppåt har skivor runtom, ventilerade fram. | |
Crusty |
Tja! Skulle vilja ha Ventilerade skivor fram antingen borrade eller slitsade kan man ha orginal broms ok till detta eller måste jag köpa typ större ok hur många kolvar måste det ha isåfall? Måste man byta till stålspunna slangar för att jag ska få en större skillnad? "The Blue BMW" |
| Trumbromsar är billigare för tilverkaren än skivbromsar och i många fall även bättre. I alla fall bak. | |
Crusty |
på vilket vis menar du bättre? "The Blue BMW" |
Jompa |
crusty: Ja du kan ha borrade och slitsade skivor i kombination med orginaloken. Jag körde med detta på min 328ic -96. Tänk bara på att fälgarna blir sketna som fan när du kör med slitsade skivor då de hela tiden håller rent bromsklossarn från den glasering som bildas med vanliga skivor. |
| Det krävs inte lika mycket av bakbromsarna på en bil eftersom ca 70% av bromskraften fördelas till framhjulen. Det innebär att bakre skivbromsar ofta rostar pga av att de används för lite. Det fenomenet är inte lika vanligt på trumbromsar då de är bättre skyddade. De flesta har inte heller någon användning av den ökade "non fading" effekt som skivbromsar ger. | |
| om man har det eller ej beror väl på om man har ABS, eller hur? | |
| Nej, trummbromsar har inget med ABS att göra...alla BMW från 1992 årsmodell och senare har ABS som standard, trummor eller ej. | |
| men varför försvinner då trummorna om man har abs? | |
| Att ABS försvinner om man skulle ha trummor måste nog var för att det är mycket krångligare att konstruera ett ABS-system med ett par trummor. | |
| Min 318cab (e30) hade skivor även bak.Var detta ett tillval? | |
|
Sport chassit fanns som tillval till alla modeller, då ingick skivor runt om. Annars kan det ju har varit någon specialare tack vare att den är så sen i e30 produktionen. Ett tredje alternativ är att någon bytt bromsar, satt på bromsar från en 325 eller nåt. Har lite dålig koll på 318 cabbarna, det här var bara några möjligheter :) vet bara att de hade 21mm krängnings hämmare fram. Någon annan kanske vet bestämt. |
|
| braxen: ja jag trodde väl det | |
Crusty |
Attman har trummbroms har inget med ABS att göra! jag har ju själv både trumma och ABS! ABS är ju en sensor som släpper lite på bromsarna så fort nått hjul låser sig det är inget märkvärdigt och varför skulle det inte funka på trummor? "The Blue BMW" |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Crysty:Trumbromsar är effektivare, dvs har en högre bromsverkan än en skivbroms, varför? Ju Backarna vrids med trumman en aning och ger en självverkan,Nackdelen med trumbroms är värmeutvecklingen. Införseln av bromsservo kom till i samband med skivbromsarnas införsel. De första Amazonerna hade skivbroms fram utan servo vilket gjorda att högerbenets muskler blev väldigt vältränade, försök att bromsa utan att ha motorn igång så kan du tänka dig hur det funkade.När bilarna hade trumbroms runt om behövdes ingen servo pga den högre bromseffekten och självverkan som trumbromsen ger. Men trumbromsar var alltid svårt att få en jämn bromsverkan när det blev lite slitna, och mycket besvärligar att skruva med.Så skivbromsar är ju alltid att föredra. MVH Hasso |
|
Crusty! Jag menade aldrig att jag att jag visste vad orsaken var till att det inte fanns ABS på en bil med bromstrummor, utan jag skrev vad som var den mest troliga orsaken till om den saknades. Konstruktionen på en skivbroms är iallafall bättre löst när det gäller ABSen, men det kanske bara är vad jag tycker ?! |
|
Crusty |
Sorry Braxen missförstod dig dä! "The Blue BMW" |
| Shits happens =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.