AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.538

Nytt chassi-forum?

Sida 3 av 3
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Jo, nog sitter dom i linje allt, annars fungerar det nog dåligt, men om man använder excentriska gummibussningar som ger en maxförskjutning på 1.5mm eller nåt så inte uppstår det nån direkt brytning då.

Däremot om man använder stålbussningar o förskjuter dom ur linje några millimeter så uppstår en tröghet i länkarmens rörelse som man helst vill undvika, länkarmen kommer att röra sig men med en tröghet, vilket är negativt i den meningen!
Bättre att dämparen för avgöra trögheten........

Dock finns det inget att hämta med plastbussningar i länkarmarna i bakvagn på en BMW, dom är så bra ändå o slits aldrig ut, den enda anledningen till att ändra är för att göra en justerings-möjlighet av bakvagn, främst för att finjustera toe-in!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Vill man gå den helseriöst "racevägen" så bygger man om bärarmarna för uniballs i får därmed full justering o minsta möjliga friktion i leden!

Jag kör med den lösningen o det är igentligen bara på racingbilar man lägger ner det arbetet, fördelen överväger kostnad/arbete för en banbil men inte för en gatbil!!

///Magnus
Hade bestämd för mig att infästningarna inte låg i linje. Men jag kan ha fel!

Jag förstår din resonemang med onödigheten i att gå över till annat än BMW egna gummibussningar.

Att gå över till uniballs blir en helt annan division som medför mycket gott men också en del merarbete.
Mycket att vinna där för en racebil. Helt klart.

/Anton
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Du vinner i stort sett inget alls på en gatbil med andra bärarmsbussningar, såvida inte hjulvinklarna är felaktiga!

Med mycket camber på en sänkt BMW kan lite ökad toe-in vara av fördel för en jämnare däckstemp. o bättre slitagebild!

Däremot styvare bakbalksfästen är bra och ganska enkelt att få till, ger en stabilare bakvagn som inte självstyr lika mycket, se dock till o göra alla tre fästena lika styva så inte brytningar uppstår.

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.