AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.535

Nytt chassi-forum?

Sida 1 av 3
Många gillar ju bmw för dess goda vägegenskaper. Vore det inte på sin plats att ha en chassi-del i forumet också.
Det är rätt mycket rattlås-racing över trimdelen, och det är ju ändå inte det som karakteriserar BMW-bilar.

Vad tycker andra om det?

----
Projekt Ascona B: Länk
Iden är god tycker jag.
Vore kul att kunna prata om mer avancerade saker än vilka sänkfjädrar som ser bäst ut på parkeringen osv.

Frågan är bara vilket intresse som finns för detta?

/Anton
Hej Anton!

Jag tycker att om det finns motiv för att ha en bilstereoavdelning och stylingavdelning på sveriges största BMW-sajt, så borde det finnas underlag för ett chassi-forum också.

Man får ju intrycket av att många BMW-ägare är stolta över sin bils sväng-prestanda, och jag vill inte tro att det är tomma ord...

/ William

----
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Kan inte annat än att hålla med dig ojay. Vore kul med ett forum för oss som tycker det är roligt när det svänger.

/Erik - BMW CS #05162
Jag håller med!

Jag tror helt klart att det skulle kunna bli något mycket bra av detta.

William, anar jag en svag antydan av abstinens hos dig? ;-))

/Anton
citat: "William, anar jag en svag antydan av abstinens hos dig?"

Nejdå!

*skaka skaka tugga naglar*
;-)

----
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Helt klart intressant med ett chassi-forum! :)

Anton: apropå abstinens,kommer du in på Rejsa!?
Petri: Därav abstinensen.. ;-)

Troligen under morgondagen. Håll ut!

/Anton
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Känner igen detta med Rejsa.nu abstinensen, har nog aldrig hängt här så länge som jag gjort under de senaste dagarna, jag vill definitivt ha ett chassi forum så jag får ut lite mer av
Autopower.

JohnC
För att återgå till topic.

Det finns mycket värdefull information att hämta på tex rejsa.nu, men det jag är ute efter är BMW-specifika väghållningsförbättringar.

Det körs ju en hel del racing med BMW, så kunnandet borde finnas, även i Sverige.

Många andra märkesforum verkar ha en chassi-del.

Inte är väl BMW bara neonets, skohyllornas och rattlåsens bilmärke?

----
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Precis därför jag är intresserad av att få en chassidel också.

Den här tråden har varit uppe förut men annan upphovsman, ngt med "Trimning gäller det bara motorer".

Hur som helst bra förslag som borde drivas igenom.

JohnC
Finns mer avancerade forum än detta , om du vill prata chassi

www.rejsa.nu

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
krister: jo om du läser mitt sista inlägg så ser du att jag vet det..

Alla vill inte göra jätteavancerade modifieringar heller, utan göra lite enklare trix för att bruxisen ska bli lite roligare på bana.

----
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Helt klart något som fattas på detta forum.

Jag startade tråden som nämnts ovan: Länk

///Magnus
ojay , frågar du spec , så kommer vi eller jag svara ( om jag ser tråden ) men när det gäller fjädrar så gäller samma sak BMW som en Opel .

Kunskapen på just chassi är lågt , många som tror att vanliga sänkfjädrar som ger gocart känsla är väghållning.............

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
"Kunskapen på just chassi är lågt , många som tror att vanliga sänkfjädrar som ger gocart känsla är väghållning............."

Just därför behövs detta forum!

Nu skulle det inte enbart behöva innefatta fjädrar och stötdämpare. Det finns mycket mer att ta upp inom ämnet.

Ps. Krister Andersson, jag tror du vet vem "ojay" är. Kika på hans hemsida så förstår du snart. ;-)

/Anton
Dom flesta frågorna om chassi ligger under styling på detta forum , (sänkfjädrar )

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Anton , det har jag noterat .................. ojay kan skicka mig E-post så får han adressen till en väldigt duktig kille , på just chassi till BMW

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Man kan dra en liten slutsats om intresset , med antalet inlägg i denna tråd , eller har jag fel ?

Jag tror att en sån forumdel skulle översvämmas av frågor vilka sänkfjädrar som är bäst .

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Jag tycker inte att det finns nåt direkt negativt med ett chassi-forum. Andra extremen är att man har endast ett forum istället för den uppdelningen som finns idag. Där skulle det också gå att få reda på information. Men så mycket mindre överskådligt.
Nu drunkar de flesta chassi-trådar i en massa turbo-trådar i trimmar-forumet eller i en massa "bmw vs hyundai"-trådar i Samtliga bmw-forumet.

Personligen tänker jag väl inte modda min bruksbmw nåt spciellt så det är inte en helt självisk tanke med chassi-forumet. Däremot tycker jag om att bläddra runt i gamla trådar om chassi, kanske svara på nån fråga, kanske få reda på nåt osv. Sån't som man gör i forum.

Jag har en aktuell fråga dock. Passar M3 -94 framfjädrar på en 325 -91? Om inte, varför?

----
citat: "Jag tror att en sån forumdel skulle översvämmas av frågor vilka sänkfjädrar som är bäst ."

So be it.
Bättre i ett chassi-forum än i ett allmänt, eller ett trimmarforum.

----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.