AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.536

Nytt chassi-forum?

Sida 2 av 3
M-3 fjädern har mindre diameter , så du får ta hela fjäderbenet om du vill ha dom fjädrarna , varför det är så , jo M-3an har mer caster , av att övre lagringen är olik den vanliga E-36an , så för att rymmas i tornet så fixade man mindre dia på fjädern

Krister

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Det är olika fjädrar på olika årsmodeller av 325 också verkar det som. skillnad mellan -91, -92 och övriga eller nåt sån't.

----
Projekt Ascona B: Länk
Ser bara en ändring från 93 i ETK

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Om det fanns ett chassie-forum så skulle frågorna och diskutionerna också komma igång, det är ju inget främmande för märket BMW att prata väghållning o chassieförbättringar!

Så varför motarbeta och vara negativ till ett sånt forum??

Att inte så många frågar o diskuterar ingående ang. detta är nog just p.g.a okunnighet eller att det inte förefaller höra hemma på denna sida, det är ju mest snack om turbo o annat skit som inte ens har med BMW o göra!

Vad var BMW:s slogan på 80-90 talet, nåt med körglädje va.........

///Magnus
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Håller med "E21-racing" borde vara FAQ på alla turbofrågor.

Håkan
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Då kommer ytterligare en konkret fråga. Har köpt ett bättre begagnat H&R ställbart chassi, vilket innebär justerbart i höjdled 40mm - 70mm. Dämparna fram är Coilover med hårdhet på fjädrar 60 n/mm och hjälpfjädrar 20 n/mm, bak har jag tänkt mig fjädrar som är 100 n/mm hårda.

Är det någon som har erfarenhet av ett sådant kit och då framförallt vid lite aktiv bankörning?

Min fundering är om jag skall uppgradera fjädrarna till ngt hårdare, låt säga 80 n/mm i fram och 120 n/mm i bak om dämparna tillåter det.

H&R kittet kostar nytt runt 14500:- så det borde vara ngt bättre än ett Koni kit om man utgår från regeln man får vad man betalar för.

H&R kittet är inte justerbart i hårdhet eller retur, vilket jag personligen tycker är skönt då det är stor riska att man skruvar bort sig.

Hur har ni vidare gjort med krängningshämmarna, har ni uppgraderat med kraftigare eller duger original?

Lika bra att vi börjar prata chassi istället för att gnälla (mig själv inkluderad) ;O)

JohnC
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Bör nämna att orignal 318is (E30) fram fjäderhårdhet är 15 n/mm.

JohnC
JohnC Börja med fjädrarna du har , och se vart balansen hamnar , finns fina beräknings tabeller på rejsa.nu om fjädrar , vad gällande K-hämmare så finns det 2 olika skolor ,

1 mjukare fjädrar hårdare k-hämmare

2 hårdare fjädrar , mjukare k-hämmare

Om du funderar på k-hämmare så är den bakre du ska börja med , men ett tips är att förstärka infästningen i karossen

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Jodå, ämnet har dryftats på Rejsa.nu också, rådet där var precis som du säger behåll det jag har först och testa.

Det jag skulle vilja veta är dock om ngn har erfarenthet av ställbart H&R chassi?

K-hämmare är alltid ett föremål för diskussion får se vad jag gör där.

JohnC
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Apropå kränghämmare...nån som har länk till Verrera el telf till dito?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
men Petri nog kan du väl söka lite ;)
vassego:
Tel: 0413-18122 Ons/Torsdagar 18-20.00

/G
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
gasa: Visst kan jag det men nu gjorde ju du det åt mej! ;) Tack!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Hämmare till e30 finns också här: Länk

Sen är det alltid den främre hämmaren som är av störst vikt på en BMW, och som styvar upp framvagn.
Bak kan man ofta gå lite mjukare o få bättre traction på så viss!

Det bästa med lite grövre hämmare är att man kan gå mjukare i fjäderkonstant med bibehållen minnemal krängning.
Att ha en mjukare fjäder gör att hjulet har bättre förutsättning att svälja ojämnheter på banan/vägen, medans krängaren håller emot för krängning vid kraftig kurvtagning!
Detta gör ett mer fungerande chassie även när asfalten inte är slät som en salsgolv (vilket det aldrig är!!!)

Även OCL-Brorssons har hämmare, Märke: Eibach, finns till dom flesta BMW, till E30 kostar en sats 4200 kr har jag för mig!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
En annan fördel med såna hämmare är att man balanserar bilens chassie genom att ändra justeringen på hämmaren!

///Magnus
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
E21 perfekt det var sådan info jag behövde, dvs kör mjukare fjädring och kraftigare hämmare.

Kanon.

JohnC
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Mjukare fjädring (i relativitet till liknande setup!) helst ställbara dämpare och styvare kränghämmare är en bra grund!

Sen är det ändå bilens verkliga beteende som avgör, även om man försöker o räkna ut fjäderkonstant o.s.v så är det omöjligt att veta hur allt fungerar tillsammans när bilens belastas!
Så testa o förändra, testa igen o ändra/justera, men försök att bara ändra en sak i taget, o utvärdera sedan ändringen innan man rör nåt annat, annars väldigt svårt o hitta rätt balans.

För övrigt: Ingen som vill tillägga nåt?, verkar vara tyst om bilens chassie o väghållning, bromsar mm.
Är alla så enkelspåriga: motoreffekt måste ha mer effekt!

///Magnus
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Det H&R kittet som jag har köpt är inte justerbart mer än i höjd, vilket innebär att man får laborera med fjäderkonstanter istället samt använda sig av justerbara krängningshämmare.

Har köpt delrinbussingar till fram som än så länge inte har monterats, tänkte montera H&R kittet samtidigt när jag ändå river framvagnen. Silentblocken skall bytas till våren och tänkte testa det där med att fylla dem med rutlim för att få dem styvare, någon som testat? Erfarenhet? Sedan får vi se om det blir delrinbussningar i bak också, lite som E21 sa, ändra en sak i taget.

När det gäller bromsar så har jag faktiskt inte tänkt göra någon direkt åtgärd då original enligt utsago skall räcka långt eventuellt blir det att köpa belägg av PEAN dock för att få ngt som inte mattas.

I övrigt är det lättning liksom tidigare som gäller, vill gärna ned till 1000 kg jämt men 1050 är godkänt.

Tror delvis att behovet mättades när Rejsa.nu öppnade igen. Lite synd dock då det borde finnas tillräckligt med BMW folk här som gillar banåkning :O(

JohnC
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Går säkert utmärkt med ditt H&R till en början, men ofta har man en stor fördel av att kunna justera dämpkraften på banan, det är av större vikt än man kan tro, dock fungerar det även men en bra icke justerbar dämpare till en början!

Ang. bussningar har du nog bara fördel av att byta länkarmsbussningarna i framvagn (dom bakre på länkarmen!) och silentblocken i bakvagn mot plastbuss. eller fylla original med lim......

Bärarmsbuss. i bakvagn (dom 4 som bärarmarna sitter i), där behövs inte plastbuss., montera istället excentriska för att kunna finjustera hjulvinklarna i bakvagn.

Inget av detta gör bilen snabbare men det ger lite stabilare hjulvinklar och fastare chassie.

///Magnus
Jag funderar lite på bussningarna till länkarmarna i bakvagnen.
Inte sitter infästningarna i linje på E30?
Om jag tänker rätt så får man vid fjädring en låsning i infästningarna om bussningarna är för hårda?

Jag har själv Powerflexbussningar i mina länkarmar och tycker iofs att det fungerar bra. Men tnaken från början är kanske att det ska flexa lite i gummit för att inte låsa helt.

Rätta eller kom med funderingar!

/Anton
Min post här ovan var menad som en vidare fundering av E21-racings inlägg.

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.