|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har tänkt sugmotor trimma min m5 e34:a Men undrar först om någon har erfarenhet av hur mycke den tål att trimmas utan att byta vevxel, vevstakar och kolvar... Samt vill jag försöka behålla orginal ventlier och fjädrar i toppen... Hur mycket effekt och vrid ska motorn i princip hålla för?? Samt växellådan Getrag är ju kända för att tåla mycket men hur mycket?? Tack på förhand | |
|
Hur har du tänkt trimma? Det vanliga sättet att trimma en sugmotor är ju att höja varvtalet, och det får man mindre vridmoment med, så vridet lär inte vara problemet i ditt fall. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
| Problemet är inte om motorn håller utan vad det kostar att sugtrimma. | |
PETER.O |
Det blir inte mindre vrid om man trimmar rätt. |
| peter.o -> Jag tror det är rätt svårt i alla fall att klämma mer VE ur en M5 maskin.. | |
PETER.O |
Det är svårt att sug trimma. Isynnerhet en redan bra motor. Men det är inte omöjligt.Max är väl 135-140NM/1000cc motor volym. |
|
Trimma genom att höja varvtalet? Mindre vridmoment? Vänta nu... Vridmomentet är ju själva grunden när det handlar om effekt. Högt vridmoment vid lågt varvtal ger samma effekt som lågt vridmoment vid högt varvtal. Därför vill man alltid ha högt vridmoment - speciellt vid höga varvtal. Vilket ju alla är med på? Efter denna tekniskt-teoretiska utläggning kan vi återgå till ämnet. (: ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Känns som man försökt förklara det ett antal gånger nu (finns det ingen FAQ för detta?) men det är effekten som är intressant om man vill ha en snabb bil, inte vridmomentet. Det är sant som du säger, J. Lindgren där, förhållandet mellan effekt och vrid. Och det verkar rimligt Peter de vrid-siffrorna du ger där. Det är svårt att fylla en motor mer än 100% utan överladdning, och för att höja effekten (= pumpa mer luft) får vi alltså varva mer istället. Om vi lyckas få 100% fyllnadsgrad vid 10000 rpm istället för vid 5000 rpm så har vi dubblat motorns effekt. Och bilen kommer att accelerera dubbelt så snabbt i teorin. F1 är ett bra exempel. De plockar ur över 800 hk ur 3 liter sugmotor. Det är ingen magi i dessa motorer. Det är bara ett sjukt högt varvtal. (Däremot är det kanske magi att skiten håller för de höga varven.) F1:orna har kasst vrid, men går ändå uta f*n. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Jo. F1:orna ligger väll på mellan 300-350nm, så det är ju inte så mycket. Att få en fyllnadsgrad som är högre än 100% är inte så ruskigt svårt. Alla M-bilar har det ju redan (och även en del andra bilar). ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
jo dom har mer än 100%, ja, men man har ändå fått jobba endel för att uppnå det. Och det är jobbigt att öka det ytterligare.. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Trimmer jag tänkjt använda är kam, avgas med extraktor grenrör samt chip och luftfilter... Men om någon har erfarenhet av detta..... gör det någon minsta lilla märkbara skillnad?? För som sagt det är dyrt så mer än det jag nämnde vill jag nog inte lägga pengar på om det inte behövs... |
|
|
Med chip så gäller det att det chippet är gjort för just den kammen/avgasröret/filter som du tänker använda. Jag tror med på att låta någon mappa den i så fall. En bra kamaxel låter motorn få bättre effekt genom att ta ut effekttoppen på ett högre varvtal utan att skada vridet allt för mycket. Skillnad kommer du att märka, men knappast speciellt stor. Jag tror inte du behöver oroa dig över att det inte håller i alla fall. Räcker inte orginalfiltret till förresten? Har du hört nånstans att det är en flaskhals? ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Finns en belgisk firma som trimmar M motorer och har fått ur 450hk ur en 3.8 som vart borrad till 4.2.. skulle tydligen ge hemskt.. kan leta upp detta igen om du verkligen vill trimma seriöst.. BMW 325 Turbo.... WWW.REPTIL.NU www.supramannen-racing.com |
|
|
Ja tack.. det hade varit till stor hjälp. |
|
|
Att plocka ut 130-140nm per liters motorvolym går som sagt var men det är absolut inte lätt. Speciellt inte när F1 motorerna ligger på ungefär dessa siffror och de är inte direkt några grovyxade skapelser. Där ligger det massor av timmar med uträkningar och bänkkörningar bakom. Visst kommer det att göra skillnad om du trimmar med dessa prylar (framförallt i plånboken...:)) Man skulle väl kunna tippa på att du kan tjäna 25-40hk om detta görs rätt och mappningen blir bra. Dolores som ibland brukar vara här på forumet har fått bra fart på sin M5:a. Vet inte exakt vad som är gjort på den dock. |
|
|
iofs plockar man ju 240 hk relativt enkelt ur opels gamla 2,4-litersmaskin. Det är med två ventiler per cylinder och en i övrigt gammalmodig motor. Skulle den motorn ha två likadana cylindrar till så skulle den ha 3,6 liter och 360 hästkrafter. Med tanke på att M5:an är en bättre motor i grunden med 4-ventilsteknik så borde det inte vara så svårt att ta i alla fall 400 hästkrafter ur den. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
En S38 motor har redan extraktor grenrör original, samt 2 kamaxlar. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
PETER.O |
M3Jonas. En F1 motor har ej så högt vrid,Däremot dom gamla SuperTouring motorerna. |
|
Du bör definitivt mappa motorn om du börjar byta saker. Tex genom Unichip, med en speciell box kan du ändra varvstoppet även med Unichip (enligt uppgift har inte gjort det själv). Genom att slänga i vilket trimchip som helst så riskerar man (åtminstone enligt min erfarenhet) att smälta kolvarna vid exempelvis hård bankörning eller toppfartstest. Finns säkert undantag bland tillverkarna dock, men dumt att chansa. Sportluftfilter gör liten eller ingen skillnad, rycka kattarna ger inte heller någon aha-känsla enligt vad jag erfarit (ljudmässigt däremot så gör det fin skillnad), men det kan vara nödvändigt vid högre effektuttag? Kamaxlar, sportavgas från kat. och mappning ger bättre resultat tror jag. En bekant trimmar nu sin nya 3,8 motor efter ras på den gamla med trimchip, och den här gången blir det mappning istället, genom Unichip. Samtidigt blir det byte av kamaxlar (Dr Schrick) och något högre bränsletryck talade de också om samt Supersprint avgas. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
I januarinumret 2004 av BMWCar finns ett reportage om en schweizisk firma, Emmenegger, som säljer ett trimpaket till M5e34 3.8. Paketet (ej turbo) skulle ge 400hk vid 6850rpm samt ett max vrid på kring 425 Nm. Paketet har det facila priset £ 13500! /axel |
|
|
Hittade emmeneggers hemsida men där står ju inga priser... Men ni som inte varit där... de e värt o kolla o galleriet! Men var hittade du priser Birka??? MVH: Staffan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.