AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.482

Då va första packningen blåst...

Sida 2 av 2
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
okey,

men de blir alltså inte bättre på något sätt då med bättre bultar, å tjockare respektive tunanre packning????

en annan grej som ja undrar lite, hur man reglerar laddtrycket igentligen, eller... om man har en turbo med egen wastegate å den e inställd på ca 0,8. och så kan man inte ändra det utan att byta hela wastegaten.
Men räcker det inte med att man har en dumpventil som släpper trycket vid 0,5 då för att man ska kunna säga att motorn laddar 0,5? är de nån som fattar va ja menar?

Alltså... Måste wastegaten och dumpventilen va inställda på samma tryck? då t.ex 0,5? eller kan dom ha olika inställning och det kan fungera ändå?
Om inte annat så lär jag väll få reda på de i vinter... hehe :-)
-the hard way.

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Dumpen släpper inget tryck förns du släpper gasen och får vakum.

Laddtrycker reglerar du genom t ex annan tryckklocka, eller t-kors på vakumslangen är väl lättast.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
okey, men t.ex ett t-kors på vakumslangen till turbon kan ju bara justera laddtrycket uppåt. eller?

så de enda alternativet till att justera laddtrycket kommer då att bli att jag får byta ut min wastegate(tryckklocka??)

hmm... tänk tänk...

_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Lättast att fixa en klocka som stämmer.
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
En sk wastegate klocka då eller?
När man ska ställa in laddtrycket ska man ut å gasa järnet mellan justeringarna? För det lär ju inte räcka att så i garaget och varva för att se hur mkt den laddar väl?

Jag har också dom här praktiska funderingarna. Teorin kan jag men det är det praktiska jag behöver lära mej, men jag antar att det kommer naturligt sen när man väl står där i garaget och kliar sej i skallen....

Alla är barn i början....
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Stämmer, du måste belasta motorn för att få laddtryck. Ut och gasa med andra ord. :-)

WG klockan bestämmer lägsta möjliga laddtryck. Sedan kan man "lura" den på olika sätt för att få högre tryck, men inte lägre. Det är fjädertrycket inuti klockan som bestämmer när den öppnar. Det går att öppna klockan och byta fjäder, men det är lätt att man sumpar membranet när man ska löda ihop klockan igen.

If you can´t drift it - ditch it!
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Men ok, om man vill ha nån sorts ladtrycks styrning då, antar att WG klockan ska vara max öppen då och sen kopplar man in nån pysventil som läcker ut oönskat laddtryck eller?

Ganska off-topic jag vet, men när jag ändå har er på tråden är det lika bra att fråga :)

Mvh Micke
då måste du ju köra med en extern wastegate! bygga om grenrör osv för att forsla avgaserna innan turbon ner i downpipen så avgaserna smiter förbi turbon och hindrar att den snurrar mera

då ska för övrigt org wg vara i stängt läge och tryck regleras helt enskilt av den externa

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.