AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.230

Vad ska frugan ha för bil?

Sida 2 av 3
Långpendla gör både jag och hon hellre i en bekväm kryssare.
När man bara ska nån kilometer till jobbet så kan man stå ut med en trött skitbil.
Andrahandsvärdet är ointressant för mig. Jag köper bilar för att använda dom, inte som investeringar.

Bränsleförbrukningen är ju däremot lite intressant. Inte för att den måste vara snål men drar den massor så blir man ju lite fundersam på vad just "massor" är?
Johnny H,

är andrahandsvärdet fortfarande ointressant för dig om det utgör lika stor kostnad som bensinen per mil?

/Simon
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
simon:

En 540 från -99 t.ex. Länk kan väl inte ha nåt mördande värdefall längre?

Fast en -02:a för 230.000 skulle sitta fint: Länk

Mvh
rob_t_j72,

visst har det ett kännbart värdefall fortfarande. Kör man 1500mil/år skulle jag bli förvånad om man kommer under 10kr/mil i värdeminskning på föreslagen 99:a.

/Simon
Betalar jag 180k nu och får 100k om något år så är det av underordnad betydelse. Jag räknar liksom inte med att den ska ha något värde kvar när jag har haft den....alltså...värdefallet är ointressant för mig. Och nu menade jag då inte att den skulle vara värd 0 kronor när jag vill sälja den utan att jag köper en bil jag vill ha för att jag just vill ha den.....och då gör värdefallet inte något. Köper man en bil för att den ska behålla värdet så är nog inte en M5 det smartaste valet.

andha45
Att du bryr dig om bränsleförbr tyder på att du ändå är lite ekonomisk. En 540 är ett tryggt och bra val, den är hållbar och rimlig i kostnaderna, bättre än en M5 till frugan eller till dig tror jag. Fr o m 99 är 540 snålare och piggare, dessutom mindre fel än på 97:or och inte mkt dyrare att köpa.
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
du Johnny H om ni nu kommer åka rätt mycket.. varför nite en 530DT?? diesel e ju fin fint..dessverre kommer de ju endel skatt på den bilen.. men åker man många mil så...

/// BMW E28 POWER!!!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tänkte mest att en E39 M5 ligger väl runt 300.000 om den är lite nyare i modellen. Om du lägger massor med mil på den så kommer den att rasa rejält. Men som du säger, spelar ingen roll för dig så behöver du ju inte bry dig.

Var ute och cruisade med kompisen, bara landsväg och inget gasade och han landade på 1,2 liter/mil. Jag körde på strax under 0.9 med min sommarturbobil på samma resa. Ungefär samma vikt och hk på båda bilarna.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Johnny H, jag vet inte om din peugeot är sedan eller kombi, om du har en sedan, skulle jag definitivt välja en touring, 540 räcker nog till. Jag har alltid haft sedan eller coupé, men har nu skaffat en touring. Fasen vad bra det är att ha en bil med bra last utrymme, jag rekommenderar det! Rent ekonomiskt är båda bilarna en dålig investering.

/Johan
Vad uppgraderades på 540 -99?
Diesel är nog bra men inte riktigt vad jag vill ha.
(Har diesel nu)
Jag tänkte mig en tidig M5 då dom ligger rätt i priset för min del.
Över 200000 har jag nog inte tänkt att gå.
Och de flesta tidiga borde väl vara åtgärdade för de stora felen redan?

Och visst är kombi fint. En 540 räcker och blir över men viljan till M5 finns ändå där. Snyggare instrument etc också!
andha45
Om man är komfortfinsmakare kan det vara bra att veta att fjädringskomforten är betydligt bättre i sedanen, kombins fjädring är mer "ordinär".
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
andha45, det råder det verkligen ingen tvekan om.

/J
Sök lite här på forumet om M5 E39 och dess problem, det avskräcker nog de flesta. Tyvärr även mig.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Johnny H:

Från 99 så kom Vanos Länk på V8 vilket medförde något sänkt förbrukning + lite bättre vrid på låg- o mellanvarv.

Mvh
Min hemska fru har sagt blankt nej till en BMW överhuvudtaget nu!
Men nu när jag tittat runt så mkt så lutar det åt en M5 som firmabil. Ha begäret verkar liksom växt till sig i mitt huvud.

De M5or av äldre modellerna (99-00) som är åtgärdade för vanosproblem, har dom fått samma fix som de nyare har eller kan jag räkna med att det kommer att rasa igen?
Likaså koppling och LMM?
Någon här som vet hur det ligger till?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror inte att BMW tagit fram uppdaterade prylar till M5 E39, 540 är faktiskt mer ekonomisk, och Touringen kommer nog att hålla värdet bättre än M5.
Ol
99
OlofM
e60-520
Jag sitter och funderar i liknande banor som Johnny. I vår familj är det min fru som skjutsar barnen till dagis mm. Hon kommer att ha den bättre bilen.

Vi sålde vår 740iA -96 i höstas och köpte en SAAB. Till våren kommer vi att skaffa en nyare bil, då blir SAAB:en min pendlarbil.

När vi hade e38:an var jag minst nöjd med motorn. Jag tyckte den var bra, men inte lika imponerande som de sexcylindriga motorerna. Nu vet jag att det satt en äldre V8 i e38:an, så det kan mycket väl vara så att versionerna med dubbla VANOS är trevligare.

De alternativen jag tittar på är: 525, (528), 728, 530 och (M5). Jag tittar bara på sedaner.
Johnny H: Sök här på forumet det finns hur mycket som helst om M5s lmm problem och vanosras...
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Halåååå! köp en 540 till dig själv och lämna peugeot h........etet till frugan. själv kör jag peugeot som firma bil och vilket rackel att det ens får finnas sådant junk. När har fransmänn någonsin kunnat tillverka en fungerande bil, okej för formen men kvaliten suger.

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Får instämma med GEN peugot är den värsta skit som tillverkats,kör också en sådan i jobbet har till och med samma namn på min som GEN, peugot h.....e :-). lägger ungefär 3500 mil per år på den skit bilen,så det känns som en dröm att sätta sig i sin riktiga bil, men det blir inte så ofta kör bara 500 mil omåret med min BMW!

///Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.