AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.228

Vad ska frugan ha för bil?

Sida 1 av 3
Efter att ha varit utan en BMW ganska länge nu så börjar suget (och ekonomin) bli stort igen.
En E39 ligger precis rätt i mina ögon så det lutar åt en sådan.
Men vad ska hon ha?
Den ska vara stark som tusan så inte jag drabbas av tristess om jag råkar låna bilen någon gång så jag tittar på 540 eller M5
540 finns ju som kombi och det är ett plus. M5 finns väl bara som sedan?
Problemet är väl att M5 verkar dras med en massa konstiga fel som inte 540in har?
Är det någon som vet om dessa fel fortfarande finns på en 99- 00?
Har ni några tips på vad vi ska välja?
Kollade just upp försäkringarna på båda modellerna och dom skiljer ju knappt, vilket i mina ögon ger M5an ett litet övertag.
(8800:- vs 10100:-)
Är som sagt mest orolig för om jag kommer att få byta koppling och vanosar vartannat år...
Vad tycker frugan själv;-)?

/Udo Dirkelsniff

Länk
kilroy
Johnny H*Här på forumet finns massor med information om både 540 och M5...om du använder sökfunktionen så har du läsning för flera dagar...Min rent personliga reflektion till en M5:a till frugan...det är en bil som inte är helt enkel att köra. Jag känner inte din fru...hon kanske är en mycket erfaren bilförare...M5:ans koppling är nog inte världens bästa...men samtidigt är jag helt övertygad om att mycket av problemen med kopplingen beror på föraren...En 540 är inget dåligt alternativ...mer lättkörd...mer komfortabel...lite tystare...men naturligtvis inte med riktigt samma "killer"-känsla som en M5:a...Mvh kilroy
Frugen vet inte...hon skulle nog inte märka någon större skillnad mellan bilarna om jag ska vara helt ärlig.

Har kollat lite på forumet men inte totalt lusläst det heller....får kanske ta och göra det...
Föressten, jag har ju inte provkört en M5 själv men jag förutsätter att den är lika lättkörd som de andra bilarna i BMWs sortiment.
Fast med ett större temprament vid gaspådrag. (Vilket hon aldrig kommer att utnyttja)
Aldrig att en glidare från BMW har tungtrampad koppling och nervöst väguppträdande va?
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
M5orna finns vist i Touring utförande!

_ _ _ _ _ _
E34 520i 24v!!!!
bmw-robban: Inte E39.

/Micke
Nä, och det är synd och skam eftersom valet då vore enkelt och synnerligen självklart.
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Nehej! Läste slarvigt och trodde det var E34 ni snackade om! E34 är snyggare tycker jag:P Köp en sådan istället.

_ _ _ _ _ _
E34 520i 24v!!!!
Har haft E34 förut och tänker inte köpa en såpass "gammal" bil åt henne.
Isf kan hon lika gärna få min Peugeot 605 TD av 1991 års modell!
Måste hon bums ha en kombi så blir det ju en 540....dom är ju dessutom riktigt billiga nu.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Johnny H, är det 'bara' frugan som ska ha ny bil? Varför inte du också, så slipper du låna :)

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Varför inte en E39 Alpina B10 4.6 kombi? :)
Det är främst frugan som behöver en ny bil. Jag har ju Peugeot, kan det bli bättre än så?
Finns B10 som kombi? Det visste jag inte! Ska genast kolla upp detta. :-)
E38B12 kom med dagens bästa tips tror jag. Klart att frugan din ska ha en B10 Touring!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Synd bara att dom kostar som en M5. Annars verkar det vara ett trevligt alternativ. Men många olika motorval verkar det som?
Be
26
Benny Melin
540iA Touring - 98
Jag tror att "Frugan" kommer att gilla Alpinan och 540 touring lika mkt, fördelen vad jag ser är att 540 har sån grym komfort.
Den kan vara en "killer" om man använder steptroniklådan på rätt sätt. Vridet i en V8 med kickdowm är grymt.
//Benny

"V8 owners have more fun"
JAg gillar automat, men inte frugan. Hon gillar att hålla i något hårt hon.... ;-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nu fattar jag noll, du skämtar med mig aprillo.

Du som tröttnar snabbt utan en rejäl motor ska sudda runt i 14 år gammal diselpegga.....

Din fru som alldrig skulle gasa eller upppleva skillnaden på en 520 och M5 ska fisa runt i en dräpare.

Det verkar ju som att ha armanikostymen när du gräver i gödselstacken och lumpkläderna på bröllopsfesten....
Ha ha, lysande jämnförelse!

Grejen är den att jag kommer att ha nära till jobbet medans frun kommer att behöva pendla en del.

(Så antagligen kommer ju jag använda bilen på kvällarna , men det kommer jag förståss inte att erkänna föränn ett ev köp är klart!)

Dessutom kommer det ju att finnas en bil även för de busiga behoven...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Fortfarande förbryllad.

At långpendla gör man väl i dieselpeggan, och M5an för korta utryckningar. Kompisen har en E39 M5 och den drar massor även vid lugn landvägskörning, och lägga mil på en M5 39 sänker ju dessutom andrahandvärdet som en sten.

Men det kanske är det som är planen, att tvinga in frugan i peggan.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.